|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
bmwdr |
Ingen som har fler alternativ???? Jo det med Ac är ett trick som dom flesta 750 ägare vet om.. ;) eller har jag fel?? Det gick på min 750 i alla fall.. Vinden i nacken en skön sommardag ;) |
|
Vad ska man ha för HC värde på en fräsh och genomvarm motor? Hörde nånstans att det ska vara under 10, om det närmar sig 100 så är nånting fel, dålig komp, dålig gnista, dålig lambda osv osv. |
|
bmwdr |
Har hört att det ska ligga på ca 20-60 i HC ... Vinden i nacken en skön sommardag ;) |
|
Normalt ligger en fullt frisk katalysatorbil med driftstemperatur i katalysatorn på 0ppm HC. Upp till 20ppm kan anses normalt, högre tyder på att något inte står riktigt rätt till... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det finns ju diverse universalkatalysatorer som gör att man kan komma undan ett katalysatorbyte lite billigare. Lamdasond finns ju till och med i biltema, men annars kostar den inte oändligt mycket på BMW heller. Jag skulle prova att byta sonden först och sedan katten. |
|
bmwdr |
¨Det verkar finnas en hel del sätt att fixa detta på.. Men har bytat kat och olja, filter... Hade en donator som donerade lite till mig... Någon som kan mer?? Kul att höra olika trick... Vinden i nacken en skön sommardag ;) |
|
Jag har en liten fråga angående en del knep som har pressenterats här, är det ingen risk med att tanka i taulen och E85 i bilen? Jag tänkte mest på att motorena inte är byggda för att gå dessa vätskor! |
|
bmwdr |
Nu är min bil nybes :):):):) så sköööbnt.. Rakt igenom med fin fina värden.. :) Vinden i nacken en skön sommardag ;) |
| Hade samma problem, halten fick ligga på högst 100, min låg på 330... Bytte olja och oljefilter. Sedan före jag skulle in på bes. brände jag ur den rejält så den va grymt het. Fick ner värdet till 30.... | |
bmwdr |
Ibland kan det vara enkelt ;) Vinden i nacken en skön sommardag ;) |
|
Bmwdr: Vad gjorde du för att få fina värden då? /what |
|
bmwdr |
Bytade till beg kat, servade bilen.. ;) he he Vinden i nacken en skön sommardag ;) |
bmwdr |
Bytade till beg kat, servade bilen.. ;) he he Vinden i nacken en skön sommardag ;) |
|
Var inne o på bilprovningen idag för den årliga kontrollen! å det gick inget bra. mitt hc låg på 238ppm! han gasade till bilen så hc värdet sjönk till 40ppm, o stod stilla på det värdet i säkert 2 min men sen höjdes tillbaka 238ppm! tycker nog att han kunde ha registrerat det låga värdet. vad spelar det för roll om man har ett högt hc värde på tomgång, man åker ju inte runt i trafiken på tomgång, bara inte är högt vid normal körning. Är det någon som vet ifall det kan vara en nakdel för mig som bilägare att avgas testet görs sist? Men är det någon som vet varför en 318 is m42 motor ska vara så känslig på just avgas värdena? Jag har alla protokoll sedan första besktningen och hc halten har alltid varit hög på min bil! Det känns som det är ett fel som skulle varit en garanti sak när bilen var ny, men varför bry sig om det nu det är ju ändå försent för det nu! |
|
|
fredde72: HC-värdet sjunker alltid på varv, det är ett stabilt värde på tomgång som ska mätas. Att utsläppskontrollen görs sist i kontrollbesiktningsprogrammet spelar ingen som helst roll... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
JanneA Jag hade för höga värden pga trasig kat, provade ditt tips om R85 bränsle jag hade dock ca 18 L Bensin i tanken och tömde i 32 L E85. blev inte bättre, 221 hc innan efter 256 hc med E85. Min tanke är faktisk att byta katten men hinner inte fixa det innan bes //David |
|
| d e bra | |
Mberg |
K-skydd eller något liknande funkar. |
bmwdr |
nja det fungerar inte riktigt lika bra... inte riktigt samma krydda :) Mvh Daniel Ragnarsson |
micke gustafsson |
Testa med att plugga igen vevhusventilationsslangen som går till ventilkåpan. Sen skruvar du bara dit slangen lite snyggt igen, då ser inte besikt- gubbarna vad du har gjort, Då får du ner hc halten. K-spriten funkar på co halten. Det funkade på min 525:a, men det bör funka på din bil ochså, H:Micke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.