AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
43.016

Hur får man ner HC värdet? Olika knep?

Sida 1 av 4
bmwdr
Jag undrar om det är någon som har lite bra tips hur man kan få ner HC värdet??

Ac= Gammalt trick
Olja= Bra trick

varför ha tak på bilen när det finns bilar utan?! ;)
Byt olja och varmkör bilen ordentligt innan så brukar värdena gå ner..

MVH Jimmy
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det beror ju naturligtvis på varför HC-halten är hög. Det bästa tipset är att inte åtgärda symptomet med diverse "fusk" utan istället åtgärda bristen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

TobbeBMW
K-sprit funkar klockrent :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Jeppe!

Börja med att ge bilen en ordentlig service med ny fräsch olja av god kvalitet, nya stift, kolla över tänddelarna, byt luft- och oljefilter och tanka tanken full med fräsch 98-oktanig bensin (blyfri).
Detta brukar få ner värdena markant!

Om bilen fortfarande har höga HC-värden efter det får man börja felsöka lambdasonder och katalysator t ex!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
bmwdr
jag hade en liten läcka i avgas... liten liten.. Besiktnings gubben sa att det kunde ha med det att göra?!?

Men hur kan en läcka göra att det blir högre HC?! Det borde vara svårare att mäta HC:n och det inte är riktigt tätt väl?!! Det kommer ju ut mindre mämgd då!

Är det någon som har prövat miljöbensin och K-Sprit? Hur mycket K-Sprit ska man ha i tanken för att vara säker på att det är ok? Och hur mycket miljö..

Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Hade en liten läcka i flexröret på min m3:a och då blev det helt åt h-vete på alla värden så det kan mycket väl vara de som är felet...Tror jag hade någonstans 600 i hc och max e 100...Fick även byta båda lambdasonderna på den sen blev det kanon värden...

Marcus Kylén
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om läckan är innan lambdasonderna, kan det sugas in syrehaltig luft som ger fel mätvärden (lurar) lambdasonden att ändra bränsleblandningen.

Om läckan sitter efter lambdasond/katalysator, skall inte HC-värdet höjas pga läckaget, däremot får lambdamätningen hos bilprovningen dåliga värden av detta läckage då det indikeras för mycket syre i avgaserna.

Mvh

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
En k-sprit flaska brukar de väl vara till 50 liter bensin. De kan du pyttsa i typ varje gång du tankar eller nåt. Iaf på vinter é de nog bra så där inte blir fukt o skit...
bmwdr
Mitt läckage var efter lamdan! Var sista dämparen men ca 2mm hål..

Men det är lagat nu och nu låter den mycket bättre!! det är min 318i vi pratar om.. men om jag häller i en flaska K så ska jag inte behöva oroa mig då?! eller..

Vid besiktningen var HC:n på ca 230

BMW BRÖDER!

bmwdr
Att korsluta ac är ett bra och gammalt trick som fungerar än idag!! Jag gjorde det på min 750iAL ;)

Vad är det för trick med att kortsluta? ac:n ni pratar om, inte hört den förut...

"Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad"
Förutom att byta olja stift och luftfilter kan man hos vissa OK mackar köpa R85 bränsle som består av 85% etanol och 15 procent bensin. detta har fungerat för mig har klarat kraven för katalysatorbil med tom katalysator två år i rad nu.En flaska K-sprit har inte någon som helst effekt utan kör bilen så tom som möjligt på bensin och tanka sedan 20 liter E85 det funkar jag lovar!
En annan sak man ska tänka på är att motorn och katalysatorn verkligen är ordenligt varm kör på låg växel och högt motorvarv sista milen till besiktningen och stäng sedan inte av bilen innan du åker in i besiktningshallen. Skulle du ändå ha för höga värden kan du begära att besiktningsmannen kör en sväng med bilen och sedan gör en andra mätning.
bmwdr
oki.. Vad heter den? E85 el R85?

Är det bara OK som säljer den?? Är det på flsaka eller?!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
E85 heter produkten (85% etanol 15% blyfri bensin).

Säljs från pump som vanlig bensin.

Mvh

Bmwdr, vet du vart läckaget sitter så kan du täppa igen det med avgas bandage, finns lite överallt och få tag på..funkar utmärkt..
bmwdr
Har precis gjort :) hoppas det håller nu tills på Fredag :S

BMW BRÖDER!

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Var hitta du de?
biltema, 9.90:- för 1m ungefär..
funkar skit bra..har så på min Opel, virar runt den när bilen är småkall sen när värmen får passera avgassystemet så stelnar bandaget och blir orubbligt..
bmwdr
Ja det fungerar jä***** bra! men det håller inte i evighet!!

BMW BRÖDER!!!

bmwdr
E85 går bilen lika bra ändå?! Inget som skadas osv?

BMW BRÖDER!! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.