AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
43.019

Hur får man ner HC värdet? Olika knep?

Sida 3 av 4
MJ_MJ_MJ
toluen tänker du nog på, slå på ett par 3 liter när det finns cirka 10 liter i tanken så får du nollvärde direkt... men i första hand åtgärda felen ordentligt, men har man lite ont om cash för ögonblicket och behöver bilen så går denna "nödlösning" väldigt bra.
/MJX3 (tackar för den wendtan, sparar ju en hel del tid)
bmwdr
Gör det så att CO 2500 oxå går ner?? Var kan man köpa det??

Bes i dag!

Följade fel.
1. HC-halt tomgång, för hög.
2. CO-halt förhöjd tomgång, för hög.

CO 0.2 (0.5)
CO 2500 0.5 (0.3)
HC 177 (100)
LAMBDA 1.03 (0.97-1.03)

HÄLP HJÄLP HJÄLP!!!

varför ha tak på bilen när det finns bilar utan?! ;)
bmwdr
Ingen som kan hjälpa mig?!?! Har 2veckor på mig att fixa det!!!

Co:n är nog värst el? HC?!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
bmwdr: Det är sannolikt en ny katalysator som behövs i ditt fall. Glöm inte fjädrarna... ;)

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

bmwdr
he he he... Jag tänkte vem fan är du.. Men nu fattade jag.. Du kollade bilen först.. 10 anmärkningar :(

men har bara 3st nu.. det är vinterbilen så det speöar inte så stor roll men jag skulle gärna vilja ha igenom den och få sålt den..

Jag vill inte lägga ner så mycket pengar på den det är därför.. Men jag har redan lagat den för mycket pengar! Nya spindelleder och framruta, bromsbackar, m.m.m.m.m.

Har du inget bra tips Jeppe? ;)

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Försök hitta en begagnad katalysator, det brukar gå...

Jeppe

Visa användare
422
da_loof
BMW 750iA 1989
Färgaffär... iaf lite mera proffs inriktade affärer.
Och ja, du fixxar co 2500 med det oxå :-)
Mvh Markus

//M(arkus)
bmwdr
Men vad är det för skillnad på CO och CO 2500??

Hur mycket sånt ska man ha i tanken för man ska vara säker? och vad kostar det?

Jesperado: Har bytat till beg kat utan resultat, var och mätte värdena på en mack dom tog 50kr för mätningen!
Kan man inte mäta det på bilprovningen efter man har åtgärdat det? Alltså om man kör dit utan att bes utan för man vill kolla hur värdena är??

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
bmwdr: Koloxiden mäts både på tomgång och vid 2500 rpm.
Man kan göra bara en utsläppskontroll på Bilprovningen, den kostar 200:-! Men det brukar inte vara helt omöjligt att fråga sig till en gratis mätning...

Jeppe

Visa användare
422
da_loof
BMW 750iA 1989
Alltid gratis att göra en konditons check i östersund innan men ombesar...
Slå i en till två liter på 10-15liter bensin... de brukar variera mellan olika bilar...

//M(arkus)
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Var tankar jag de där räserbränslet E85?
Ger det märkbar effekt?
Kunde va kul att tanka när man vet att man ska köra race kanske? ;-)
bmwdr
Jesperado: Ska man betala 200kr för en mätning? Jag tänkte mer på den som ni har där ute! Kan man inte få låna den och göra konditionstest av bilen när man tror att man har åtgärdat felet?
Har bytat olja, filter, och luftmassemätare samt en beg kat nu!

Men bilprovningen märker ju inte om man häller i andra grejor i tanken för att få ner värdena?! eller?!

Visa användare
422
da_loof
BMW 750iA 1989
Sist ja fick "tvåa" på avgas värderna var de på en "salu bil" En 92 mitsu. Frågade besiktnings mannen lite diskret om vad han trodde var fel... han trodde lambda och kat var väck. Frågade oxå vad han sa om ja åkte å tanka "mirakel medel"
-Ja, vad du gör skiter väl ja i, upp till dej å ditt miljösamvete. Åkte hem till garaget... rev av slut burken... PINTÄT... burken hade rostat sönder å sats igen... (inte rätt flöden genom katen blir de oxå fel värden). Tömde burken å svetsa ihopden igen...
Tebax på SBP fortfarande konstiga värden
Hem te garaget igen...
Ny olja i motorn å 1,5l taulen i tanken (eller hur det nu stavades)
Perfekta värden

//M(arkus)
bmwdr
oki.. Låter ju som det fungerar väldigt bra!! Men hur mycket kostar det? Och exakt var kan man köpa detta??i

Visa användare
422
da_loof
BMW 750iA 1989
Testa att åka in på en billack... kan du säkert köpa en billig skvätt. Annars en färg affär som säljer billacker osv är ett tips

//M(arkus)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
bmwdr: Det år priset på miljökontrollen. Men som sagt, frågar du snällt så får du säkert mäta gratis...
Det finns ingen möjlighet att anmärka på ev. tillsatser i bränslet...

Jeppe

Vet inte hur mycket detta hjälper någon, men kan vara värt att nämna iaf. En av mina kompisar har en 318, och han hade dåliga avgasvärden (vet inte vilka å så, men...) Han bytte termostat, då funkade det prima. Tydligen vart den inte nog varm...
bmwdr
Jag har en helt ny termostat i min 318... Men jag tror att den ska gå igenom nu med allt jag har gjort!!

Är det vanligt med att värdena är dåliga på 318 eller gäller det alla bmw:s modeller som 325 osv...
sebbe_bmw
Jeppe: Detta har inget med detta ämne att göra men frågar ändå!
Får man besiktiga båttrailer med båt på? Vad för sorts fastsättning av båten krävs i sådana fall?

Sebbe
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag får rätta mig själv, en frivillig miljökontroll kostar 220:- på Bilprovningen, ingenting annat...

sebbe_bmw: Du får ha dellast på släpen. Rör det sig om en normalstor båt är det inga problem, men inte flera ton...
Båten ska vara väl säkrad på släpen, men det måste den ju vara om du ska kunna köra den till Bilprovningen...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.