|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte rengöra bilen ordentligt. Men jag får inte dän listerna i nederkant av dörrarna. De bara går att jucka på i längdled en halv centimer i var riktning så att säga. Annars sitter de som berget. Vill ju inte bända o bryta precis så jag letar efter tips. Någon? *BAWORAK* | |
|
Dra de neråt/snett neråt typ...Man får ta i bra ordentligt....Listerna kommer dock inte vara helt raka efter att man haft dän de,blir lätt banan-formade.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Ok, Tack för svaret. Bananformade??? Hur påverkar det tillbakasättningen och fortanvändandet av dem då? Kanske lika bra att låta bli? Fast jag har god lust att rengöra där under... *BAWORAK* |
|
|
De blir lite lätt böjda...Klart det går att sätta tillbaka de men det beror väl på hur rostangripna de har hunnit bli oxå...De som satt på min E34 var iaf i fint skick så de annonserades ut o mig veterligen har killen fått dit listerna som det var tänkt! Tar du bort de kommer du garanterat hitta rost där under,inte mycket men lite... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Eh...rostangripna? De är väl av plast eller? Där under räknar jag med lite rost, det är därför jag vill ta bort dem och rengöra i nederkanten av dörren innan det är för sent så att säga. *BAWORAK* |
|
|
Ja de e av plast men med en "metallskena" inbakad....De brukar ha en förmåga att "svälla"... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Råder det minsta tvivel om skicket på listerna är det bara att köpa nya om det ska bli bra. Listerna sitter hårt just för att täta ordentligt, men efter ett antal år tränger fukt in och metallskenan inuti börjar svälla och tappa sin spänst. Har du inte M-paket (som jag) så är listerna inte speciellt dyra på BMW. M-listerna är mer än dubbelt så dyra och måste även lackas i bilens färg. Mvh Rasmus |
|
|
Nix inte M-paket. De är bara svarta. Blir o pröva. Tack *BAWORAK* |
|
|
Gör rent och rostskydda därunder och byt listerna så håller sig dörrarna rostfria. BMW CS #5139 |
|
Gemini__ |
J.L. Har du möjligtvis något tips på lämpligt rostskyddsmedel att använda till detta? Ngt man penslar på el. i sprayform kanske? Mvh: Thomas |
|
Du menar köpa helt nya lister på en gång? Ä*r det så förbenat svårt att sätta tillbaka dem eller? *BAWORAK* |
|
|
Ja det , är nästa omöjligt att få tillbaka de galma utan att de blir böjda lite ! Bättre och köpa helt nya ! Iofs inte så billigt heller ! E-12 Billy B-10 Länk |
|
|
Inte så dyrt heller eftersom det är standardlisterna. Mvh Rasmus |
|
|
Gemini: Skaffa dinitrol rostskyddsvax på sprayburk och lägg ett tjockt lager innan du monterar de nya listerna. BMW CS #5139 |
|
|
Inte dyrt ?? Eftersom det blir ganska många lister vi pratar om 8 st om jag ej har helt fel... Så räcker det väl inte med 1000 kr eller , och jag tycket om det nu räcker med 1000 kr så är det dyrt för så lite material som det ändå är... E-12 Billy B-10 Länk |
|
|
De e 4 lister på En M iaf...De övriga e integrerade i själva sidokjolen..Kan dock vara 8 som Billy säger på de "vanliga" E34... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Ja , 2 skärmar 4 dörrar , samt hundbenen = 8 st ! E-12 Billy B-10 Länk |
|
Gemini__ |
J.L. Ja, det kanske skulle vara ngt. Tack för tipset! //Thomas |
|
Ujja,... Ngn som har koll på vad de kan kosta? Nöjjer mig med de fyra till dörrarna. *BAWORAK* |
|
| De kostar ca 180 kr/st till framdörrarna och ca 120 kr/st till bakdörrarna har jag för mig. Det är inte så mycket pengar. Jag måste byta på min 525 också, har tagit loss listerna på ena framdörren och ena bakdörren och det är minst sagt rostigt där!! Vet inte hur man ska få bukt med detta. | |
|
Det sitter en karosserikitt-sträng vid plåtvecket runt hela dörren. Den strängen bidrar till att hålla listen på plats och behövs. Ofta så tränger det in fukt under den så att den inte sitter bra längre. Enda bra sättet om det hänt är att skrapa bort det gamla kittet, blästra eller använda slip/rostätare, rostskyddsfärg samt sedan lägga en ny sträng kitt. Jag använde Casco-kitt (ngn grå sort i patron). Till sist lacka över allt när kittet torkat och klämma dit listen, blev som nytt på min. Lycka till! Mvh Rasmus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.