AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.246

Varför är det så dyrt att försäkra en BMW?

Sida 1 av 2
li
1.959
liste
535i -89
Har precis förnyat min bilförsäkring och fick lite huvudbry på köpet. Vad är det som gör att försäkringsbolagen "straffar" oss BMW-ägare med högre premier än förare av andra märken?

Låt mig illustrera med en liten premiekalkyl:

Audi A6 2.6 -98 - 150 hk - 4.054:-/år
BMW 520i -98 - 150 hk - 4.953:-/år
Saab 9-5 2.0 T -98 - 150 hk - 3.167:-/år
Mercedes-Benz E230 -98 - 150 hk - 3.852:-/år

Audi A6 2.4 -98 - 165 hk - 4.054:-/år
BMW 523i -98 - 170 hk - 5.006:-/år
Mercedes-Benz E240 -98 - 170 hk - 3.852:-/år
Saab 9-5 2.3 T -98 - 170 hk - 3.269:-/år

Audi A6 2.8 -98 - 193 hk - 4.623:-/år
BMW 528i -98 - 193 hk - 5.997:-/år
Mercedes-Benz E280 -98 - 193 hk - 4.577:-/år
Saab 9-5 3.0 -98 - 200 hk - 4.054:-/år
Volvo V70 2.5 T -98 - 193 hk - 3.318:-/år

BMW 535i -98 - 235 hk - 9.083:-/år
Saab 9-5 Aero -00 - 230 hk - 4.728:-/år
Volvo V70 T5 -98 - 226 hk - 5.972:-/år

Det intressanta är att jag måste gå tillbaka till 520i E34 (!!) för att komma ner på samma nivå som övriga märken - den får jag försäkra för 4.096:-/år. Vill jag ha den lite motorstarkare 525:an så får jag betala 5.359:-/år - alltså mer än för en Saab 9-5 Aero, även om det skiljer 12 modellår och sisådär 130.000:- i värde. Visst är E34 en fin vagn, men det har trots allt hänt en del i bilbranschen på 12 år och hur mycket körglädje BMW än förmedlar är det svårt att bortse från de drygt 100 hästar som skiljer mot Saaben.

Missförstå mig rätt - jag håller BMW absolut högst i bilvärlden och skulle helst ALDRIG byta märke, men något är ruskigt fel när jag inte ens kan köpa en 15 år gammal 525i utan att premien blir högre än för en fyra år gammal 9-5 Aero. Försäkringsmässigt kan jag köpa en BMW 535i ELLER en Saab 9-5 Aero OCH en Audi A6 2.4 och ändå ha ett par hundringar över. Det är liksom inte ens halvrimligt - det är rent löjligt.

Varför är det då så väldigt mycket dyrare? Ja... Bilarna i kalkylen har snarlika prislappar och utrustningar, i princip identisk motorstyrka och storlek. Okej, vissa av "de andra" är lite mer Svensson-bilar och lockar mer till skadegörelse, men det är väl knappast så att varken Saab, Audi eller Volvo utsätts för inbrott, skadegörelse och stöld?

Ingen av ovannämnda bilar är särskilt billig att reparera om olyckan är framme och jag är långt ifrån säker på att BMW ens är näst dyrast att laga upp.

Hmmm... Okej, men är det inte så att BMW ofta körs av unga män med bakåtvänd keps medan Mercedes körs av äldre med kepsen rättvänd? Det stämmer kanske om man ser på E30 och E36 och till viss del E34, men när det gäller de modeller jag räknat på så kan man inte skylla på det. De BMW:s jag räknat på är "familjebilar" (535 undantaget) utan några extravaganta motorer. Jag tror knappast att Nisse 17 år går och drömmer om en 520i Touring -98 och köper en sådan så fort han tagit körkort.

Nej, det måste vara något annat som driver upp ett helt märkes premier. Men vad??

BMW har väldigt många kvaliteter som inget annat märke - i mitt tycke - kommer i närheten av. Några av er vet att jag har en viss förkärlek även för Saab, men även det märket saknar i princip allt som gör BMW till nummer 1. Ändå sitter jag här och funderar på om det verkligen är värt att "straffas" för sitt bilval och om jag inte lika gärna kan köpa mig två 9-5:or - en fullutrustad Aero som leksak och en 2.3 T kombi som vardagsbil. Jag skulle nämligen betala 284:- mindre per år i försäkring jämfört med de 8.281:- jag betalar för min 735:a.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
liste: Min syster jobbar på Folksam och jag har diskuterat det här ämnet med henne flera gånger. Enligt henne är det så att dom (Folksam i detta fall) går enbart på statistik. Om man bortser från hur gammal du är, vilken ort du bor på och om du har garage eller inte så är det förmodligen stöldbegärligheten och krockade bilar enligt statistiken som drar upp premien.

Det kan ju faktiskt vara så att senaste statistiken på krockade BMW's och stulna BMW's är väldigt hög just där du bor.

Det mest optimala för att försäkra en BMW som jag ser det är att vara i 40årsåldern och bo på landet, ha garage och larm med immobilizer,aldrig tidigare krockat, haft körkortet i många år, köra max 1000 mil per år och ha hemförsäkringen i samma bolag. Det finns fler 'genrer' också men som inte är en stor avgörande faktor så som metallicklack, LMfälgar och annan elektronisk utrustning invändigt.

Nyckelordet till premiegrundandet är alltså statistik.
Det går de flesta bolag efter i huvudsak.

Min pappa som är över 57 år betalade 368 kr i månaden på en E36 328a. Helförsäkring/helår.
li
1.959
liste
535i -89
Nej, det är ju just det - jag bor inte i något högriskområde utan på Gotland. De flesta bilar som anmäls stulna här är Opel, Ford, Volvo och Saab från sent 70-tal, tidigt 80-tal. Det är ju i princip omöjligt att få en stulen bil att "försvinna" här eftersom enda vägen härifrån är med båt. Har ännu inte hört talas om en bil som stulits här som inte kommit till rätta.

Likadant ser det ut på skadegörelse- och inbrottsfronten - händer mycket sällan här.

Jag är 29 år, bor i lågriskområde, har aldrig utnyttjat en krona i försäkringspengar, har alla försäkringar i samma bolag och kör under 1.000 mil/år. Ändå ser priserna ut som de gör för min del. :(
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle tro att det även finns ett visst mått av medelstatistik för hela riket när premien sätts.

Och sedan lutar man sig säkert på historisk statistik och då visar det sig säkert att BMW-bilar är mer skadedrabbade på grund av förarmissar och samtidigt är dyrare att reparera per skada än "medelbilen".

Att "gasglada ynglingar" attraheras av märket får negativa konsekvenser i det fallet.
Dessutom är det tyvärr så att både åtrå och avundsjuka bland folk i allmänhet i samhället leder till fler stulna bilar och fler bilar som utsätts för skadegörelse än "medelbilen"...

Men som sagt, premierna grundar sig nästan enbart på statistik. Iofs får man hoppas att det är någorlunda korrekt bedömning av statistiken som försäkrningsbolagen gör.
Olika bolag gör ju olika bedömningar, vilket visar sig i att det kan skilja mer än 100% i försäkrningspremier när man begär kostnadsförslag hos olika bolag på samma bil/förutsättningar.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
li
1.959
liste
535i -89
Jag förstår om E30/E36 är dyrare än Audi 80/A4 med tanke på ägarnas genomsnittsålder, men när man jämför kombimodeller i storbilssegmentet kan detta inte spela in. Bolagen måste väl titta per modell och inte per märke när de sätter premierna?

Och det finns ingen stöldstatistik i Sverige som kan försvara att BMW 525i -89 är dyrare att försäkra än tio år nyare Mercedes-Benz E280 och Audi A6 som är värda åtminstone 100.000:- mer. Men okej, säg att det stjäls 10 gånger fler BMW 525:or än Audi A6:or - det finns inte en rimlig chans att det svider MER i försäkringsbolagens plånböcker när de måste ersätta 10 E34-ägare med 15.000:- vardera än när en A6-ägare får 150.000:- i näven.

Jag får betala lika mycket för min E32 735iA -91 som för en E38 735iA -97 som för en E65 735iA -02. Premien baseras alltså INGENTING på värdet på bilen, vilket är så sjukt att jag blir mörkrädd.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Liste: Nu är jag förvisso trött.. men jag kan bara hålla med gjorde själv en sökning efter skummat ditt första inlägg.. Jag är 22 år och bor på det de flesta vill kalla Obygden!
De märken som vart dyrast för mig på en 00:as bil i liknande motor enligt följande (ca 170hk) via LF(slump):
Alfa Romeo(156 och 164),
BMW 523i Touring,
Subaru 2,5 GX Kombi,
Volvo V70 2,5T AWD, V70 2,5,
Passat 1,8t Variant ,
sist och billigast Saab 2,3T Kombi.
Han inte kolla mercedes! de stänger ju kl 24!

Detta får en att fundera då det mellan högsta och lägsta skillde nästan Dubbla pengarna! Och i mitt fall motsvarar det närmare 700 kr/månad... Det känns inte som att jag kan övertala min tjej att jag måste ha en BMW då jag byter inom en 5 års period!

Som snabb analys så blir de Sportigare märkena klart dyrast (alfa och BMW) sen så ligger dussinbilarna i mitten och som ofta går som hyrbilar (VW och Volvo) Saaben kammar hem budget lådan och vinner! Varför? ja, de är väl inte längre bilar utan lågsniffande flygplan ifårn en upplevelsefabrik! inte en BMW M1 Racing preppad till tänderna. ;)

Trist när det är dyrt!

__
Länk
/JB
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Tycker att ni kan dumpa era teorier om att premierna har gått upp p.g.a stölder, fler kolisioner etc etc.

Mesta beror på försäkringsbolagens chefer som har bonusar på flera miljoner!
bmw_patricia,

vad har du för belägg för ditt påståeende?

/Simon
jo
45
johnmm
318 -00
Som foppa skrev... statistiken för kombinationen av bilmodell, förare, bostadsort, körsträcka avgör premien.

Det samma torde gälla alla försäkringspremier: tex villa- och livförskringar.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Konstigt om det skulle bero på att försäkringsbolagens chefer skulle straffa just BMW extra hårt, dessa herrar i toppen brukar ha god smak! ;)

Det var ett fall i plus för några veckorsen när en lirare flyttade 100 meter tvärs övergatan. Bilen stod kvar på samma plats som alltid. Däremot så när han gick över gatan för att flytta bytte han församling och därmed gick premien upp ett par tusen kronor om året. Helt sjukt.
Försäkringsbolagen hävdade att de måste följa sin statistik.

Tycker att man helt klart kan använda statistiken som grund, men att en anpassning mot mer individuella premier vore något att sträva efter.
Jag lägger dryga 17kkr för helförsäkring på min 528/år. Den står iof som gatuparkerad i sthlm innerstad. Av dom e 2k9 trafik, 6k8 egendomsskydd och 6kkr vagnskada. Ngn som har motsv siffor för ngt annat? Jag tycker det låter på de siffrar ni visar som att jag e lite lurad...
Visa användare
20
REZ
730i A -94
ok, har jag världens otur eller? ska försäkra min bil o kollade runt hurmkt det går på:

En helförsäkring på min 730i som står i låstgarage i västerort går på 36000:-/år halvförsäkring 27700:-/år det låter ju helt sjuuuukt! ska jag bara trafikförsäkra den?
REZ,

ring runt till alla tänkbara försäkringsbolag. Susab och Salusansvar brukar ligga bra till, även länsförsäkringar. Även motormännen är vettiga. Lycka till hoppas att du hittar bättre premie!

/Simon
li
1.959
liste
535i -89
Rez... Ung kille + BMW + Sthlmsområdet = extremast tänkbaa premier, tyvärr. :(

Personligen skulle jag inte våga ha en E38 med enbart trafikförsäkring. Har du kollat ALLA bolag du kan komma på? Du kanske har tur och hittar något som känns NÅGOT mer rimligt...?

Lycka till!
Glöm inte Ifs BMW försäkring. Dom gav mig ett hyggligt pris iaf. Tel nr: 08-54170690. Kan vara värt att kolla upp. OBSERVERA att detta inte är "vanliga" If. För min del skiljde det ca 1500:- per år på halv försäkring mellan If och If BMW-försäkring.
Hmm, lite intressant det där med premier, dom borde baseras på fler faktorer, så som OM man tagit körkort via körskola, vilket ger en mkt bra tips och lärdom angående trafik! (Helt klart billigaste och bästa försäkringen) Men sedan en annan sak.. bor själv i Knutby, och äger en 325i E36 sen 2månader tillbaka... säger bara RÅN! 20 500pix för att ha bilen helförsäkrad på mig, är 19 år och haft körkortet strax över 1 år! ok, inga tunga meriter direkt, Men 20500kr tar LF och folksam skulle skinna mig på 29 000kr/år helförsäkrat! Och då räknar jag med boendebonus mm...
tror jag skriver över bilen på farsan!
annat var det när man rulla med A-traktor... 250kr/år... och hade inget körkort... (endast lappen från teorin) och "bilen" gick 200blås... Undrar igentligen vad dom baserar sina premier på!
Iz
50
Izar
528i Touring -98
Jag betalar 6800 helår för en 528T 98 hos Tennant bor i Järfälla utanför Stockholm, haft körkort i 15 år. Bilen är svensksåld vilket sänker försäkringen endel.

Försäkringsbolagen baserar sina priser enbart på statistik. Det är ganska intressant att samma försäkringsbolag skulle ha ca 27000 för en importerad bil. När jag skulle försäkra bilen så ringde jag runt och hos TH så fick jag förklarat att de importerade bilarna hade högre skadefrekvens än de svensksålda, därav högre premier.
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
LISTE: Mycket intressant läsning! Kan du inte göra så att du mejlar dessa siffror till det bolag där du gjort förfrågningarna och ber dem förklara varför det ser ut som det gör?? Och säg precis det du sagt här, då det var ytterst välskrivet. Har du tur kan du få svar.. Sen vore det skoj om du skrev i Forumet vad dom sa??

Två bilar är fler än en..
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
På tal om försäkringar:

Hur kan det skilja så mycket??

Min 740ia 94 kostar 5900kr halvförsäkring/helår folksam

En annan 740ia 93 kostar 10200 kr/samma försäkring samma bolag???

Handläggaren på bolget kunde inte svara på varför det var så, det är ju samma bil och det enda som skiljer är några månader i tillverkningsdatum?? Man hänvisade bara att man för sina uppgifter från vägverket och det var inget att göra något åt..

BMW CS #5139
Har fått ett premieförslag hos "Original Försäkring" (BMW) på min bil på ca: 950kr/mån. Det är dubbel så mycket som jag betalade hos LF för min gamla 320i (00:a)
Är det någon som vet hur man kan skära ner premien ytterligare utan att förlora skyddet som BMW Original Försäkringar ger?
li
1.959
liste
535i -89
MetallicaMats - jag ska fundera på saken. Trevligt att du tyckte det var bra skrivet! :)

JL - det KAN ju inte stämma?? Kan du inte ringa och dubbelkolla med en annan handläggare? Om det verkligen stämmer skulle det vara ÄNNU mer intressant om du orkar och vill kolla med andra bolag... Det är ju bara FÖR sjukt!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.