AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.206

540 e39 i börsen

Sida 2 av 2
Det är nog inte så svårt att räkna ut att andrahandsvärdet kan vara sämre än 528 och 530. Det är få som har råd att äga en 540. Den har en V8 som dricker mycket mer än vanlig bil, samt att försäkringen sticker iväg mycket mer. Service är dyrare och vissa reservdelar är bra mycket dyrare i reperation. Om man lägger ihop den ekvationen så är det ganska så enkelt. Men så finns det en till. Utbudet är mycket högre än efterfrågan. Sedan att det importeras mycket BMW överhuvudtaget i Sverige gör att Priserna sjunker. Det är en liten % som känner att man vill lägga ner så pass mycket pengar på en bil varje år som en 540 faktist kostar. 528 och 530 är inte billiga de heller, men är ca 50 % billigare i bensin, och försäkring. Och med dessa bensinpriser vi har idag som kommer att fortsätta att gå upp så tror jag tyvärr att fler bilar som dricker mindre blir dem som är mest lättsålda och andrahandsvärdet på törstiga bilar sjunker mer.

"tyvärr"
Skygazer.

Menar du att en 528 går på 0.55 l/mil??
Jag kör blandad körning med övervägande del landsväg på 1.1l/mil med min 540 Hälften av detta blir ju 0.55.
Det är ju fantastiskt bra för en 528

Bmw är rätt okey!!
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Sebbiis,

Ta inte illa upp, men det är just tack vare den inställningen du har (tillsammans med många andra i Sverige) som gör att det fuskas med mätarställning otroligt mycket i Sverige. En bil som gått över 20 000 mil räknas ju som slutkörd i Sverige. Varför kommer det sig att bilarna i Sverige helt plötsligt slutar rulla när de kommit upp i ca. 15 000 mil? Jo, för att där går den magiska gränsen då bilen inte längre duger åt Svensson och blir otroligt mycket mer svårsåld. Jag fick en chock när jag tittade på hur långt bilarna här i Finland normalt går. Inte ovanligt att hitta bilar som gått 30 000 mil från tidigt 90-tal, och som fortfarande går att sälja utan problem. Min bil har gått snart 18 000 mil och här i Finland räknas den knappt som inkörd! Jag får nycket bra pris för den om jag vill sälja. I Sverige bad de mig att åka till skroten nästan...

Micke
In
355
Inot
745iA -02
Skygazer:

Jag är inte riktigt med på hur du kan säga att en 540 är 50% dyrare i försäkring och bensin?

Jag sålde nyligen min 525 Touring
Helförs 8200 år, Snittet på bensinen låg på 1.1L/mil

Köpte nyligen en 540 Touring
Helförs 9800år och hittils har jag snittat ca: 1.25L/mil

För mig blir det ca: 19% dyrare försäkring och ca: 12% dyrare soppa

Kör jag 1000 mil per år och soppan kostar 10.10 så blir den totala skillnaden försäkring + bensin ca: 16%

För mig gör det dryga 300 kronor i månaden, och det tycker jag inte är speciellt mycket dyrare. Men det är klart, om man måste reparera vissa "dyra" saker, så kan 540:n vara som en spark på pungen.

Men skall man få en rättvis bild av hur mycket mera en 540 kostar att äga, så får man nog kolla under ett par år, för att se reparationer, underhåll mm, dvs den "riktiga" milkostnaden.

Det är skillnad på 16% och 50% :-) Om det nu bara var soppa + försäkring du syftade på
Inot
spider

Att jag menar att den är uppått 50 % dyrare i försäkring står jag fast vid, men detta är mycket indivuduellt, eftersom att försäkringen går på älder kön och annat.
Bensinförbrukningen blev lite fel när jag tryckte in siffrorna. Det är måt åt 30-40 %. Var lugna, jag skall förklara.

Idag så använder man sig av bilen i 80% av fallen till att ta sig till jobbet. En medelsvensson har sitt jobb på 1,2 mil från sitt hem. En 540 drar enligt papper 1,23 l/mil. Detta är en siffra som inte stämmer i Sverige. Finns 2 anledningar till att den inte stämmer. Den första är att Bensinen i Sverige innehåller 10-15 % mindre energi är genomsnitt i Europa, vilket gör att förbrukningen ökar med 10-15 %. Detta blir en blandad förbrukning på 1,41 L/mil. Detta är räknat på En varm motor. Jag återgår nu till mina 1,2 mil till jobbet. Från det du startar motor så går det en viss dl för att varma motorn. Kommer inte ihåg exakt vad vi fick detta till. (Gjort på ett labb i Lunds univeristet) Och man kör dessa 1,2 mil till jobbet. Motorn skall bli varm och detta medgör att motorn drar mer. Sedan när motorn väl är varm så drar den mindre, MEN, det är marginelt mindre. ca 1 dl mindre än som kall motor.
Det andra som har med att motorn drar mer som inte riktigt har med detta att göra. Jag nämde ju att benisnen har en energi på - 10-15 % i Sverige. Det andra är att nya bilar drar mer, ca 1 dl innan bilen är inkörd. Ca 600-1200 mil behövs beroende på bil och motor. Men detta hör inte hemma här, men det är dessa två förklaringar till att biltidningar "alltid" har en högre förbrukning än papperna.
Sedan när jag lade in att en 540 drar 50% mer hade jag räknat med att en 540 med v8 och det trevliga vridet sällan körs som om det vore en liten stadsbil, alltså, men blir lite mer gasglad :-).

Sedan att mäta med färddatorn är att lura sig själv. Även att köra och tanka, eftersom där måste du ha just det rätta intervallet på en Blandad körning vilket gör bara att du får en ungefärlig förbrukning vid just det tillfälle du tankar. Det säger inget hur mycket den drog landsväg, eller stad. När man kör så rullar Bilen utan att gasa ibland vilket gör att man får fel värden. Få gasar vid nedkörning eller gasar full gas vid uppförsbacke, så vida man inte har farthållare som medför högre förbrukning, Ca 1 L/ 10 Mil...

Tack för mig....

:-)
Skygazer,

har (på min Opel Vectra V6 97:a) mätt både med "tankningmetoden" och med färddator, skiljer 1-2cl/mil enligt min erfarenhet, på min fd BMW 528i 97:a skiljde det 2-3cl....tillräckligt bra exakthet tycker jag.

/Simon
Iz
50
Izar
528i Touring -98
Anledningen till att 540 är så pass billig som den är, beror på de höga ägandekostnader (straffskattas) i Tyskland och inte i Sverige, så enkelt är det!
In
355
Inot
745iA -02
Skygazer

När jag räknar ut min bensinförbrukning så brukar jag använda mig av två sätt.

1. Jag nollar trippmätaren vid varje tankning, och kollar sedan hur mycket det går i vid nästa tankning, denna metod brukar stämma hyfsat bra.

2. Jag kollar hur långt jag kör under ett år, och då menar jag inte "uppskattat" utan riktiga mil, sedan så kollar jag hur mycket pengar jag lagt ut på bensin, svårare än så är det inte.

Jag är inte heller med på ditt resonemang om att den är 50% dyrare i försäkring, du säger ju det själv, Individuellt, och då kan du inte ta den sämsta premien på en 540 och jämföra med den bästa på en 525/530. För att få ett rättvist värde så måste du ta x-antal personer från alla olika kommuner, kolla alla premier på respektive modell på alla försäkringsbolag.

För mig är det endast relevant hur mycket 525 kostar i försäkring och bensin per år kontra 540. och för mig ligger skillnaden på ca: 16% mera för 540:n

För att få skillnader på 40-50% så måste du vara typ 18år och bo i sthlms innerstad kontra en som är 18 och bor uppe i Pajala

Dock så skiljer det sig mycket mellan försäkringsbolagen, Trygg Hansa tar ca:22.000 år och IF tar 9.800 för en 540 hel förs.

I mitt fall så är Trygg Hansa exempelvis 3.000 dyrare på en 525 är IF på en 540.

Visst kan man få en 540 att dra soppa om man är gasglad som du säger, är du gasglad i en 525 så ökar även soppaförbrukningen där med. Som sagt, skall man jämföra så bör man göra det på lika villkor.

och kall motor kan man lätt avhjäpa med motorvärmare :-)

BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Kör en E39 540 -97, 6-växlad manuell låda är nog det underbaraste som finns i den bilen, att den är slut efter 18' mil ger ja inte mycket för, min hade gått 12' vid inköp, just passerat 14', visst, har fått byta bromsbelägg, kanske inte skulle skada inom kort med nya dämpare och fjädrar, men säg nån bil som inte det går på, det är ju förbrukningsvara.
Däremot kan lameller (koppling) stryka med, nästa byte för mig.

Bättre motor får man ju leta efter, råstark, går att köra relativt billigt om man vill, vilket man ju aldrig vill...
Kör lite "långkörningar" över 50 mil, har enligt datorn snittat 0,79 ibland, men de e klart i stan mellan 1 och 1,3. Långkörning med släpvagn gjorde mindre än vad jag trodde på förbrukning, ca 0,2 mer bara, men det är klart, beror ju på hur tungt man drar.

Däremot försäkring i stor stad, glöm det....
Skygazer!

Kolla 528Atouring inlägget i detta forumet.
Den drar visst 1,5l/mil

Inte riktigt vad du sade :-)

Bmw är rätt okey!!
spider

Hehe, jo tack, visst finns det undantag. Finns en här på Forumet som säger att han får ner sin 540 på landsväg till 0,6l/ mil oxå :-)
Skygazer

Ja det med 540 på 0.6 är ju att ta i, men jag har i alla fall klarat
0,97l/mil på landsvägkörning och det tycker jag är förbannat bra
mindre än så blir det aldrig.

Bmw är rätt okey!!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Skygazer: Jag köper inte din teori om de 10-15% mindre energi i Sverige-bensin kontra Europa bensin. Varför skulle dets vara så?
Sen ökar du ju på 10-15% på förbrukningen på 540in men detsamma måste ju isåfall även gälla alla andra bilar även 523 525 528, eller hur? Om det nu vore så att bilarna i Sverige dricker 10-15% mer än i övriga Europa, borde det inte belysts tidigare? Knappast så att bilmärkena har olika förbrukningsuppgifter i olika länder? Jag har ägt c:a 15 olika bilar och ingen av dessa har dragit nämnvärt mycket mer än angiven förbrukning(om man nu inte kör på ett ogynnsamt sätt).
Så ursäkta mig men jag köper inte dina argument för fem öre.
Dina jämförelser haltar hela tiden, som i ett desperat försök att försvara ditt uttalande om 50%iga skillnader mellan 540 och ex. 528. visst är det dyrare med större motor men inga 50%.
Jämförelser måste ske med likadana förutsättningar. Annars kan man ju exempelvis anta att den som köper 540 trivs så bra i bilen att han alltid tar en omväg till jobbet och då kan kostnaderna för driften bli hur höga som helst....
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Håller med föregående skrivare...

Jämför man med min gamla 325, E36 så är nog 540 en ren vinst bränslemässigt, den drog över milen konstant och jag upplever att 540 kan man köra snålt om man är försiktig, men som sagt, det gör man inte :)
Hubbe325

Du behöver inte köpa det alls. Det är upp till dig, Jag berättar bara det som kommit fram i olika tester. Att Svensk Bensin har 10-15 % mindre energi än övriga Europa stämmer oxå om man skall tro på Teknikens värld, Naturvårdsverket (tror det var dem "Natur") samt att miljöministern tror jag det var som sade i en debatt i tv om att han fick frågan på varför Sverige hade 10-15 mindre energi i Bränslet, men kommer tyvärr inte ihåg, svaret, men jag skall forska lite om jag inte kan hitta en sida på nätet som jag kan länka dig till. Det är liksom inget jag hittar på det här med bränslet, bara uppgifter som jag för vidare. ´Men du behöver absolut inte tro på det. Om du tycker att en 540 är billigare så får du gärna tycka det. Jag försöker vara objektiv bara.

spider
Det du har lyckats med på bränslekörning verkar mycket rimligt.

När jag hade min 528 så drog den ca 0,8-0,85 landsväg. Helt okej, med tanke på vikt och luftmotstånd. Fast min färddator visade 0,75 :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.