AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.436

Hur många gliringar?

Sida 3 av 4
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Jabbal:
Visst många är kaxiga. Det är man ju lite själv.

Du säger att Mercedes namnet är prestige?? Jag tenker taxi direkt när jag hör det ordet. Visst gör dom bra bilar, det nekar jag inte för. Men sätt ut av statestik från SCB ( Länk )
så var det flera Mercedes på våra svenska väger i båda 2000 och 2001. BMW är inte enns med på "topp 10" listan.. Hur det är i 2003/2004 vet jag ej

"Best Man Wins"

Mvh Eivind
Att Mercedes signalerar prestige beror antagligen på ett flertal orsaker, dels ligger de prismässigt snäppet över BMW men framför allt har de en annan historia att falla tillbaka på. Mercedes har alltid varit, jämte Rolls Royce den främste lyxbilstillverkaren. Det ligger en myt kring detta märke som visserligen vissa klientel jobbar hårt på att riva sönder, hur som helt, vem minns inte låten med Janis Joplin? Kommer någon ihåg den med Orup? Även om det säkert finns några sånger som nämner BMW så har de inte fått riktigt samma genomslag som "Oh lord, won´t you buy me ..".

Tyvärr är det ju dock så att Mercedes bygger högts mediokra bilar, rost och elfel hör till vardagen för de som kör en nyare Merca.

Volga är ett ohyggligt ovanligt märke men inte signalerar det prestige?

Nej, BMW är inte prestige för mig och knappast för någon annan heller. Kanske främst eftersom det finns så många skrotiga bilar. Tex Maserati och Jaguar skriker prestige jämfört med de tyska märkena. Dessa bilar har en enorm mystik kring sitt varumärke, något som BMW saknar och Mercedes enbart har till viss del.
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
"Det handlar om varumärken." Bjoerks förklaring är återigen klockrent!

*Best Man Wins*

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

Bjoerk: Tack för en ytterst lämplig kommentar. Blir själv näst intill matt över vissa inläggs behov av att överanalysera eller skjuta andra i sank.

Det handlar om varumärken, svårare än så är det inte..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Jag brukade få massor av gliringar för att jag körde Bmw! Dock var dom ganska gammla men alltid nytvättade och i toppskick så dom såg ju ut att vara nyare och dyrare. Många som trodde jag körde runder i min pappas bil osv.....klassisk svensk avundsjuka =) Det var dock ingen som på pekade detta efter jag köpte mina personliga nr skylltar!! Bortskämd, pizza räser osv får man höra mellan varven men det är det värt för o köra en Bmw M3 !!! =)

1BJÖRN
Länk
Eddie Meduza sjöng om Volvo och det ger varken mer prestige eller mystik åt det märket! ;)

"Oh, Lord won´t you buy me a Beamer M3?"
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Eddie Meduza!! En volvo en volvo en gammal jävla volvo funkar bara som en viiinter biiil!! *asgarv*

1BJÖRN
Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag tycker i alla fall att BMW är den tuffaste familjebil som finns!
/Anders
Vad som är skönt med BMW är att bilarna ger bra prestige per satsad krona, bilarna är ju relativt billiga och en BMW för 200.000 ger ju lite mer prestiger än motsvarande Toyota.

Men detta är ju egentligen fel forum, kolla med något MB forum och de tycker säkert att BMW ger samma prestige som en gråsten.

Det ligger ju i ert intresse att BMW faktiskt till viss del är en prestigebil.

Jag tycker dock att prestigesnacket är jobbigt, jag får höra en hel del för den bil jag kör och det är inte speciellt kul, speciellt "pappas bil" är jobbig.
Min snikiga vita 316 från början av 90talet är verkligen inget att skryta med, ändå får jag höra dryga komentarer då och då.
Värdet ligger väl runt 20-25,000kr så det är knappast en dyr bil heller.

Skulle jag komma i tex en Audi 80 eller golf som var värd det dubbla skulle ingen ha höjt ett ögonbryn.

Förra bilen var en Mazda 323F som på sin tid var värd det dubbla, var aldrig nån som kommenterade den heller.
Visa användare
75
arcojan
120d -07
Tja när ferrarri ägs av fiat... och trots det är ett av de mest prestigefyllda märkena, så faller maserati till nån hotrod familjebil och har i princip tappat det mesta av sin prestige. Jaguar är rena skämtet idag, nån som har kört en ny jaguar.... hottad mondeo är vad det är.... då är volvo betydligt hetare.. (fula tanke).... mercedes håller på att tappa glorian och mötas med chrysler på nån medelnivå, kolla in ML... amerikanskt skit är vad det är. Ja då finns det BMW som är fristående och VÅGAR designa och hålla en teknikinnovation som ingen annan. OK gammal historik är väl bra det med, det ger en historia. Men prestige är nåt annat, se Lexus, ingen favorit till mig, men det ÄR ett prestigemärke idag och har väl bara en 10 årig historia. Men vad denna tråden riktade in sig på var om vi får gliringar, det är det bevisat i alla fall av JABBAL och SURFAREN att det finns folk som retar sig på BMW och BMW-ägare och tycker att dom är självgoda , men vad VI har är att vi älskar våra bilar som få mercedes,toyota,jaguar ägare gör. Vi älskar våra bilar av ,prestanda-komfort-kvalitets känslan som ALLA BMW ger från 316 till 750. sedan kan det vara en 518 från 80-talet eller en sprillans 7-serie... VI är BMW älskare. Och andra retar sig på det.

/Janne

jp
464
jpn
523im -99
arcojan :
det var riktigt bra skrivet!
st
75
stjärnan
118d -08
Alpinvit 5-d
Både Mercedes och Jaguar gör rätt i att leva på gamla meriter. Mercedes bilar fram till och med W123-modellen (lades ner -85) hade nästan löjligt bra byggkvalitet. Jaguar har definierat den brittiska stilen bland lyxbilar och exklusiva sportbilar.

Numera känns Mercedes som en hyfsad bil med massor av påklistrad lyx och Jaguars Mondeo-hotrods är rent vidriga. Men så är det på dagens marknad, den som inte anpassar sig försvinner.
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Jag tror du träffade huvudet på spiken arcojan!
Mycket bra skrivet!

/Fredrik
Jaguar bygger bra bilar! Att de billigare versionerna kanske inte är de mest genuina får man väl leva med men lyxvagnen XJ har det mesta man kan begära, kaross i aluminium, sexväxlad automat, luftfjädring osv.

Tänk på att Ferrari sedan urminnes tider har delat knappar och kontroller från Fiat.

Jag vill veta vilka teknikinovationer BMW har bjudit oss på de senaste åren? Kan någon nämna mig någon enda av betydelse?

Att designen är fristående kan jag till viss del hålla med om, femmanoch trean är fina. X3 är ett misslyckande, hade det inte stått BMW på den hade hälften av er trott att det var en Honda. Sorgligt men sant.

Maserati är ju verkligen ett märke på uppgång, nya Quattroporten är en designmässig skönhet. 3500GT är ju även den en framgång.

Nu lägger jag ned för ikväll, trevlig helg på er alla!
Dragan525
När jag kör i mörker på Malmö´s gator med mina angeleyes påslagna med dimljus ( Brutalt utseende) o kommer ikapp nån sketen avensis så ser man hur deras bil börjar vingla vänster till höger, Avensis-ägaren börjar säkert undra vad i helsike kan det vara så brutalt bakom?! ..jag ger honom några sekunder till att kika på min front därtill att sen lägga i 2:an o gasa skiten ur avensis-ägaren. 1,36sekunder senare ser han BMW Emblemet där bak, 2.66 sekunder senare igen ser han inte mig mer :)

MVH Dragan

BMW 4 LIFE
Vill ha en sån där emmfämma!
Jabbal:
Aktiv styrning är en jäkligt bra inovation som har vunnit priser i Tyskland.
D-diddy
Jabbal: I-Drive är ju också nytänkande.
David

"The unattainable is invariably attractive"
Ok, aktiv styrning i den form som nu sitter i femman kan jag ge BWM en poäng för.

I-drive är nytänkande till viss del, stora displayer som manövreras har vi sett i andra bilar långt innan. Möjligtvis är själva systemet med en knapp ett framsteg.

Saab är väl ett märke som kommit med en hel del inovationer av betydelse? Samma sak med Volvo. Halvljus, stolsvärme och säkerhetsbälte osv ...

Men vad spelar inovationerna för roll? Det handlar om hur mycket man trivs med sitt märke. Jaguar har inte kommit med något stort på ganska många år men jag gillar deras bilar ändå, jag gör inga som helst anspråk på att de ska vara speciellt bra.

al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Har haft över 30 olika BMW nu över 20 år. Dessemellan och under tiden har jag också haft ett femtontal Alfa- Romeo.
Kan bara säga att- Tills ni haft en Alfa vet in inte vad
gliringar är för något!!

alfatok....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.