AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.433

Hur många gliringar?

Sida 1 av 4
Bara funderade på hur många gliringar ni får för att ni kör Bmw? :)
Själv får man höra ett och annat om snobbil, krösus, det är bara pizzabagare och knarklangare som kör Bmw, det är bara för att du är egenföretagare osv...

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej.

Nu när jag haft bilen under skruvning osv under vintern, å använt tvåhjulingen istället, så är det många som undrar om det inte var en häftig BMW man hade. O sen att man får ge samma svar varje gång är ju inte bättre; "Den är snart klar...ska bara....".

Iof är det oxå ofta folk kommer fram med en gliring o sen börjar prata om att "En sån skulle man ha". Det är både och. Sen att min Älskling ofta påminner mig om att det kanske hade vart bättre med en Volvo så hade vi ju iaf kunnat åka bil å handlat. Tror hon e lite road av det oxå, men hon låter mig ju tjuras på med den så....
Gr
71
Grs
316 Touring -98
Gliringar är bara förnamnet. Att sedan "folk" verkar gotta sig när man har skönheten på verkstad visar väl bara på avundsjuka. Men visst får man några bredsidor. Tyvärr har väl bilen fått några oönskade smeknamn beroende på vilka som kör dem, men det tror jag också hör till "den svenska avundsjukan".
Samtidigt kan jag inte låta bli att njuta. Ingen bil jag ägt tidigare har varit till ett sådant samtalsämne. En BMW är på nått sätt en BMW, även om jag kör en snikmodell. Men när jag blir stor skall min bil bli större...
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag har levt med gliringar i 29 år nu...... (köpte min första BMW 1975, en 1600/2 -68). Har lärt mig hantera dom genom att - som Grs säger - ha överseende med att folk är avundsjuka. Det är inte för inte BMW brukar hamna högst i intervjuundersökningar med frågor typ "bilmärke ajg vill äga".
Sen har vi ju den Svenska Jantelagen, som säger att man inte ska sticka ut..... men jag VILL sticka ut, jag är såpass fåfäng!
Plus att jag råkar gilla BMW såklart. Även snikmodellerna har alla 'inbyggda kvalitetar' som gör en BMW till en BMW!

/// Gunnar E.
Jag har inte ens köpt en BMW än och får redan gliringar som fan!
Är ju bara att inse att man har bättre smak än 'kompisarna' som åker skrotbilar (allt annat än BMW alltså...)

MVH Johan
Länk Alla i v-norrland, regga er!
Jag brukar inte ta åt mig av dessa kommentarer. Istället njuter jag av dessa personer när jag trampar gasen i botten och det händer ngt medan deras bilar står stilla med ägarens mungipor strävandes mot golvet. *L*
Sedan kan man fnittra lite tyst och stilla åt deras kommentar när man träffas nästa gång. "Ja, ja, men man får faktiskt inte köra fortare än 90 km/h!" Då kan man nämligen lämna svaret att jag kör inte för fort, jag kommer bara upp till tillåten hastighet betydligt fortare än du! :)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
För att inte tala om hur trevligt det är att smeka fram en BMW i 90 på en slingrig landsväg, och känna exakt var man har bilen och hur underlaget är! Sånt blir bara till jobbigt rattvridande i en A**I eller Vlovlo eller nåt annat framhjulsdrivet utan vägkänsla.

/// Gunnar E
jp
464
jpn
523im -99
jo visst har man fått gliringar av polarna! även fast man har en snikmodell!!

det brukar komma saker som att DU har ju en BMW så den måste väl vara perfekt. Och innan jag köpte bilen så lät det, så du ska ha en BMW som alla turkar! mm..
jp
464
jpn
523im -99
att man är rik och har snobbil har man ju också fått höra och ändå kör man en 318i från 88a ! =)
Så sant jpn.Hörde samma sak om min gamla skabbiga 518 e28
*L*

Skönt att veta att man inte är ensam "mobbad"!

Gunnare: Håller med om vägegenskaperna, även om man brukar få lite tveksamma blickar från "gubbarna" när man pratar om bilen. :)

Kan ju med handen på hjärtat säga att anledningen till att jag kör Bmw är egenskaperna och motorstyrkan!
Svarar bara att det är ren avundsjuka för att dom själva inte har råd med en BMW, då blir det alltid tyst....

På påståendet att bara turkar kör BMW, så säger jag visst dom kör sönderstylade E36or vilket jag som kör ny BMW inte lider av. Och det är väl bra att dom kör BMW istället för en japanare från 80-talet som resten av nysvenkarna brukar göra.
En jobbarkollega undrade hur jag hade råd med min förra BMW.
En röd 316 compact -98 med plåtfälgar med hjulsidor...
Säga vad man vill om compact men inte ser den dyr ut...
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Det är lite lustigt hur det är, för folk som inte vet vad en bil kostar så sticker det mer i ögonen på dom om man åker i en BMW från mitten av 90-talet som kostar strax över 100.000kr, än om man åker i en ny volvo för 300.000kr.

PB
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Avundsjuka är bästa beröm, tycker jag. Det finns en lite kinkig inställning hos vissa BMW-ägare till omgivningens reaktioner. Om man inte gillar att folk är avundsjuka får man väl köra Daewoo. Eller så gillar man det men vågar inte erkänna det ;-)

Ha en fin dag i vårsolen.
Kära BMW-ägare!

Jag har under en tid ofta besökt denna del av Autopowers forum, då jag tycker att många diskussioner både är vettiga och intressanta!

Dock måste jag bara få göra er uppmärksamma på hur patetisk just denna tråd är! Antingen lever ni i en drömvärld, eller så omger ni er med människor som har en långt ifrån objektiv bild på bilars egentliga värde och image.

Vem skulle ge någon som kör en nästan 15 år gammal bil gliringar för att vara snobbig. Särskilt när många av bilarna
tydligen spenderar mycket tid på verkstaden.

Om man ser till marknadsvärdena på några av era bilar betingar exempelvis Little Godess 535is omkring 30000 kronor, Ronny L's 750 -89 omkring 20000, Grs 316 touring -98 (med hela 102 stora, kaxiga, tyska hästar...) cirka 120000 och Gunnare's 518i 20000. (*)

3 av era bilar kan alltså, i pris, jämföras med exempelvis en Lada Samara från -94. Även detta en bil som brukar generera ständiga snobbförklaringar åt sin ägare.

Jag kör alltså runt i en japanare som är mer än 50000 kronor dyrare än fyra av era bilar sammanlagt och jag varken förväntar mig eller får gliringar för att jag kör en dyr bil.
(Anledningen att jag kör Toyota är förresten att man, statistiskt sett, slipper de långar och dyra verkstadsbesök ni BMW-ägare ofta får genomlida. Börja nu inte berätta om den, för nyare BMW-modeller, säkert oöverträffade körkänslan då ni själva kör 15 år gamla bilar med 100 hästkrafter. Jag skulle ändå inte tro er.)

Anledningen till detta är att varken ni eller jag kör dyra bilar.
Visst finns det lyxiga BMW, men då pratar jag om modeller från detta årtusendet, med förstasiffra högre än 5 och med motorer ett par gånger starkare än era hundrahästars snurror!

Vad jag menar är att folk som ger er gliringar för att köra snobbiga "lyxbilar" nog inte är så insatta i bilmarknaden, samtidigt som ni, som antagligen är det, måste ha svårt att skilja avundsjuka från ironi!

Jag vill bara väcka er ur er drömvärld, och bidra till att inläggsstandarden på forumet höjs över denna patetiska och självsmickrande nivå.

* =
(Länk

Länk

Länk

Länk
)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag får fler gliringar för min E46:a än för min E28:a.
Så visst spelar det roll hur dyr/ny BMW man har i det avseendet.

/// Gunnar E.
Visa användare
75
arcojan
120d -07
Jag tycker att surfare verkar vara en sådan person retar sig på att bilar som bara kostar en bråkdel av sin japs ändå är betydligt bättre och roligare att köra.... AVUNDSJUKA kallas det. *L*.

OCH jag kan intyga att gliringar kommer med märket, tråkigt nog. även min asfula, risiga 324 td för 17000 spänn får man gliringar för, senast av en avensisägare konstigt nog *S*.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

surfare,
Grattis, du verkar ha läst dig till vad bilar i allmänhet och bmw i synnerhet kostar i verkligheten.
Nu var det ju så att tråden kom att handla om just folks okunskap om bilar, nämligen att folk i allmänhet inte har en aning om vad en gammal bmw betingar i värde varför man gärna säger. "Oj, hur har du råd med den där?" Så sa många om min 325:a jag lyckades få 45´för !! :) Och som sagt, det handlar just om folks okunskap (och avundsjuka).

Men du var kanske så sugen på att skriva av dig dina agressioner mot alla nöjda bmw-ägare:) Hur går förresten din Toyota?
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
surfare:
vet inte vilken världen du lever i. men tack gode gud för at jag slipper ha en sådan som dig i närheten.
BMW har skapat ett märkesnamn som är mycket välkänd. Folk frågar sällen "hur går bilen?". Dom frågar "hur går BMW'n?".
Lite lustigt just det där. Spelar ingen roll vad det kostar så länge det fungerar, ger känslan man är ute efter mm. Hadde hällre åkt buss enn en riskokare.

Du pratar om pengar och hur mycket din bil kostar osv. Vell.. det finns personer här inne som betaler mer i försäkring för sin gamla bil enn du gjör på ditt evt. lån på ett år. Varför? För dom vill ha kvalitet och en roligare bil. Nåt mer enn en sak på fyra hjul som tar dig från A - B

"Best Man Wins"

Mvh Eivind
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
En itressant frågeställning är ju varför 'nöjda' ägare till nya Toyota eller andra icke-dyra bilar känner avund mot även äldre, billigare och i vissa fall även motorsvager BMW? Det har vi BMW-ägare upplevt lite till mans tror jag, vad 'surfare' än säger (har du egen erfarenhet av att äga en BMW så du verkligen vet hurdana gliringar man får?)

/// Gunnar E.

-- ny-glirad för 325:an, trots 3 i början av modellbeteckningen --
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.