|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kör på en vanlig 50-väg mitt i stan och när jag har kommit halvvägs "in" på bussen som står på sin hållplats , kör fanskapet rakt ut i filen jag ligger i. Han blinkar inte innan , han blinkar exakt i samma sekund han lämnar hållplatsen. Jag lyckades undfly busshelvetet genom att stampa gasen i botten och åka 6000 varv på ettan och hålla så mycket åt vänster jag kunde utan att kollidera med mötande fordon. Bussen var av modell "lång" dvs. en sådan dubbelbuss som är vanlig här i östergötland (kanske i andra län också...) Nu undrar jag vems felet hade varit om han hade kört rakt in i min bil och prejat ut mig i mötande körfält ? Har bussar rätt att köra rakt ut när de har bilar på vänster sida om sig som de då tvingar ut till frontalkrock med annat körfält ? | |
| Bussarna har väl företräde på 30 och 50 vägar, vilket innebär att du ska anpassa hastigheten så att du kan stanna om han svänger ut......men lite vett måste dom väl ha i skallen så de kan ta hänsyn till andra trafikanter | |
|
Tyvärr känner jag också igen beteendet "gasa-blinka-sväng" i samma sekund bland busschaufförerna här i Karlstad också. Att man ska lämna företräde till buss på 50-väg har jag full förståelse för, men mycket ofta råkar jag ut för det aggresiva hänsynslösa körsättet av busschaufförerna. Självklart skulle han blivit vållande vid olycka. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
JA och NEJ: Vägtrafik kungörelsens 2 kap: "1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken. En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik. En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen. En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks." samt: "45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna. Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår." Det är den sista raden i paragraf 45 många linjebuss förare inte fattat ... Så du skall vara uppmärksam och medveten om att bussen KAN köra ut, Bussföraren skall även han var detsamma Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Ja... de där paragraferna låter minst sagt tvetydiga ? Grejen är ju den att jag var medveten om att han kunde köra ut , men det trodde jag skulle ske efter att jag hunnit om och inte när jag var halvvägs om. Tycker inte jag gjorde något fel , endå höll det på att gå riktigt illa , sammtidigt verkar busschauffören inte gjort något "större" fel ... så jag tolkar detta som att reglerna kring just detta är ganska luddiga ? Det är ju inte lätt att lämna företräde när man redan kommit halvvägs med en omkörning , det enda man kan göra är att väjja ut i mötande körfält och hoppas att det inte är nån barnfamilj man kör ihjäl. |
|
|
"45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna. där står tydligt att busschauffören skall ge tecken INNAN du har kommit jämsides för att regeln ska gälla. Lokalbusschaufförer är ofta inte så bra på att köra buss.... Automat är bekvämt |
|
|
Det fungerar precis som alla andra typer av företräden. Bussen har företräde, men det betyder inte att han handlöst kan slänga sig ut i körfältet. Han har skyldighet att först ge signal med körriktningsvisaren och först sedan han är säker på att det kan ske utan fara köra ut... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
"förare som *närmar sig* en buss, vars förare *ger tecken* för att starta från en busshållplats" Märk att "närmar sig" och "ger tecken" är en förutsättning för att man ska ge företräde. Om man närmar sig en buss som står still och blinkar och vill ut, så är det klart man skall stanna. Men som i wadels fall, och som jag också varit med om flertal ggr så körde ju chauffören ut när han befann sig vid sidan om bussen, utan förvarning. Det är klart busschauffören måste ha gjort fel? ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Här var vi eniga 17:03 :) ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
I ett sånt här läge är det nog ganska bra med vittnen så inte ord står mot ord när chauffören plötsligt kommer på att han blinkade i två minuter innan han åkte ut.... Automat är bekvämt |
|
|
Ok , händer det igen så kan jag kosta på mig att stanna bilen mitt i gatan framför bussen - ta ett kort på chauffören med digitalkameran. Och sedan skicka in en skriftlig redogörelse till hans arbetsgivare så kanske han bättrar sig i fortsättningen. Man har ju inte mycket att säga till om när en 20 tons buss trycker ut en i mötande trafik - faktiskt väldig obehaglig känsla , särskilt efteråt när man hunnit fundera på konsekvenserna. |
|
|
Räcker det att ha vittnen i det egna fordonet , eller måste det vara externa vittnen för att de skall anses vara trovärdiga om ord står mot ord. Chauffören "bör" ljuga vid en eventuell olycka för att inte bli av med jobbet ? eller accepterar man förseelser som ledit till en olycka bland yrkeschaufförer ? |
|
|
Jag råkade ut för en liknande grej och ringde bussgaraget. Den utskällninge JAG fick var ganska lustig... Automat är bekvämt |
|
|
Ok , då var det nog ingen bra idee då :-) Tänkte att om inte chauffören har någott förstånd kan man vädja till hans arbetsgivares förstånd... .. . |
|
|
Brukar fungera rätt bra att se om bussens dörrar är öppna när man närmar sig för att iaf ha en viss föraning om bussföraren hade tänkt lämna hållplatsen, dock händer det ju att bussen lämnar med öppna dörrar. Var nära att få en buss i sidan förra sommaren då jag kom körande med släp o bussföraren fick för sig att svänga ut när man väl börjat passera, är inte så spännande att bromsa kraftigt med släp. Var inte direkt några fina teckan som bussföraren visade sen när han väl stannat... Alltid en viss risk som man tar när man kör bil... |
|
|
Busschafförer är också mäniskor som kan göra fel ibland. Du kan ju ha legat i den berömda döda vinkeln. Eller kan han vara på slutet på 12timmars passet och kan vara lite trött efter att stressat runt bland en bunke ovarsamma stadstrafikanter. Ni anar inte hur uppretad man kan bli på dom där som kallar sig cyklister som tror att de äger halva stan. Det finns alltid 2 versioner av en insident. MVH Daniel FD Busschafför |
|
|
Det är meningen att man ska kolla de döda vinkeln genom att vrida på huvudet! //Thorssa |
|
|
Det är meningen att man ska kolla den döda vinkeln genom att vrida på huvudet! //Thorssa |
|
| Varför är alla dessa busschaffisar så griniga? Jag har också varit med om att de bara kör ut framför näsan på en. Jag brukar alltid TUTA som bara den. | |
|
lyfter tråden litegrann, fick uppleva ungefär samma sak som wadel imorse fast på en 70 sträcka, när jag var nästan halvvägs förbi bussen vek den f*n bara ut, han blinkade inte heller *suck* blir så j***a lack!!!! han skulle väl haka på den andra bussen som just vikit ut och kört iväg så han trodde väl att att det var "klart". använd backspeglarna bättre osv satt jag o svor 316i - När du inte har råd med annat ;) |
|
|
Kan kanske tillägga till DanielJ's inlägg att om han var i slutet av ett tolvtimmarspass så är det bara att plocka ut färdskrivarbladet för den fan och knalla ner till länsman och göra en anmälan! ;-) Mvh Elvis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.