AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.929

Dunlop SP Sportmaxx

Sida 2 av 2
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Jag beställde ps2. (hade ps1or innan). Däckonline hade tyvärr inte ps2or i 235-45-17 :(

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Jag har SP9000 på min bil och är mkt nöjd med dem, tysta och bekväma.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Undrar varför inte kumho 712 är med?Är det ersatt av KU19?
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hmm inte lätt att bestämma sig vilka däck det ska bli.
Inte blev det lättare när jag upptäckte att Bridgestone S02 Pole Position fortfarande finns att köpa hos Däckonline!! Dessa verkar bättre än S03:orna på de flesta punkter. Någon med erfarenheter av dessa däck och kan uttala sig om hur de förhåller sig till dagens konkurrens?

/Andreas
_____
Länk
I dag fick jag mina Dunlop Sport Maxx pålagda och här följer en kort förstahandsrapport efter 130 blandade och torra kilometer. (Testutrustning f.ö e46 –02 med sportchassi, 205/55–16 91W)

Överraskning nr 1: Däcket är otroooligt komfortabelt. Det sväljer hur enkelt som helst alla potthål, skarvar och i övrigt trasiga vägar, känns nästan lite overkligt de första milen. Inga tendenser till spårning på motorvägarna runt Gbg – ni som kör här förstår – en kursstabilitet som påminner om A**i. Dessutom går däcket nästan viskande tyssst, tystare än mina precis avlagda dubbfria vinterdäck. Trodde därmed först att jag gjort ett fundamentalt felköp.

Överraskning nr 2: Däcket är en ulv i fårakläder. Redan efter de två första kurvorna på min teststräcka insåg jag att det inte var fråga om ett felköp. Nu ska man ju köra in ett nytt däck lite lugnt och fint, så det var inte fråga om att balansera på eggen, men det kändes som att man kunde öka snittfarten med uppåt 10 km/tim jämfört med mina gamla Conti Sp. Contact 2. Däcket verkar kunna byta skepnad från komfort till sport när man så önskar. Ju mer fart och aktiv körning du ger det, desto bättre grepp och respons får du tillbaka.

Nackdelar då? Inte lätt att finna några redan här, är ju nästa lite lyrisk över dem som ni ser. Dock känns de en aning begynnelseveka (seglarna vet vad som menas) den första 1/10 sek i ingången till en sväng men styvar upp nästa direkt.

Om jag kan rekommendera dem? Gissa två gånger! Återstår nu att lugnt köra dem ca 500 km och sedan ta ett par maxtester i vått och torrt, men jag tvivlar på att mina omdömen kommer att förändras i nämnvärd grad. Frågan är om inte Dunlop har lyckats med den ultimata kompromissen att förena sport och komfort i ett och samma däck.
Grattis till ett lyckat däckval. Sport Maxx hamnar ju oxå i toppskiktet i de senaste däcktesterna, tillsammans med GY, Pirelli och Michelin PS2.
Din beskrivning av hur du upplever Sport Maxx liknar väldigt mycket hur jag upplever mina nya PS2.
Det är förvånansvärt hur mycket det kan skilja från ett däck till ett annat.

/Lazze
Länk
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
GöranS: Mycket interessant review av Dunlop Sport Max! Nestan så jag vill ha detta däck själv nu. Trodde inte detta däck skulle vara specielt tyst (enligt någon andra). Får nöja mig med Toyo t1-s som troligtvis är på bilen innan söndagen.
Väcker denna tråd igen...

Igår kväll drog bilen väldigt åt höger...stannar o kollar: nästan ingen luft i höger fram.
Ringde däckfirman så fort jag kom hem idag, när jag kom dit sa de att det var i princip ingen luft alls i däcket, och att "sidorna har bränt, däcket är kass, pga att du kört utan luft". Jag fick känna på sidorna, de var nästan glödheta...och vi hittade hålet...med en 50 mm lång skruv som satt kvar.
Hade för 1,5 månad sedan fått pris av dem på Eagle F1or (225/40-18 och 255/35-18), totalt 11000:- monterat o klart (ca 3000:- mindre än Däckonline, dock som sagt "monterat o klart"). Nu hade de inget sådant inne, utan jag hade att välja på att lägga på mitt reservhjul eller att köpa ngt annat däck. När jag sa att min främsta prioritet var prestanda, före komfort/tysthet, rekommenderade de Dunlop Sportmaxx (2400:- mont o klart). Så det blev det. Jag kommer att informera i denna tråd hur jag upplever däcket. Och av naturliga skäl kommer jag ganska snart skaffa de tre andra däcken också. Ska försöka få dem att gå ner lite i pris, med referens till Däckonline...

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Fråga: Är "Dunlop SP Sport 9000" samma sak som Dunlop Sportmaxx...?

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Ufo: Svar Nej. Sp sport 9000 är föregångaren till Sportmaxx.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Som vanligt är Wendtan på hugget....tackar.

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
jag kör på dunlop SP Sport MAXX o tycker dom e kalas.
bra grepp i både vått o tårt, vägljud vet ja inte riktigt då ja poppar massa musik. har även dåliga styrleder så de låter lite extra.. men dom e helt klart värda sina nästan 13.000:- (gav 3700;- nya)

kör 225/45/17
Nu har jag skaffat de andra 3 däcken också, dvs ett framdäck 225/40-18 och två bakdäck 255/35-18. Fick dem för 9000:- efter lite prut, monterat o klart förstås.

Har bara kört 3 dagar än så länge men greppet känns väldigt bra.

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.