AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.327

Hur många E36:or har antispinn?

Sida 1 av 2
hellonasty
När jag köpte min svarta 328 för ett och ett halvt år sen var ASC mkt ovanligt på de bilar som fanns till salu då. Nu däremot verkar nästan alla E36:or efter 96 ha detta.
Så här i efterhand känns det rätt surt att jag inte valde ett exemplar som hade detta.
Hur många av era E36:or har det? Är det sant att det inte finns på M3?
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
finns på min..

///FrIIk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Varför vill man ha de?
Känns inte så manligt... :-P
stefannorr
asc=antispinn vart standard på sv sålda bilar från 97 på e 36,
min har ASC... men det är verkligen inget man vill ha.
dödar körglädjen. klarar man inte av rwd så finns många fler som erbjuder fwd.

MVH // Harris
Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Min har det och jag förstår inte de som säger att de inte vill ha det för att det dödar körglädjen. Det räcker med ett knapptryck grabbar!!

//Thorssa
Gr
71
Grs
316 Touring -98
Det är väl lysande, en knapptryck så kan man sladda på som man vill. Underbart att kunna välja :o). Mest utan förstås... Har faktiskt haft stor glädje på snorhala inlandsvägar av ASC. Skönt att kunna dra på i kurvor och känna att bilen parerar släpp på drivhjul.
si
123
silwer
325IC -94
Har asc på min, den största fördelen med asc tycker jag är att det underlättar rejält vid omkörning på snömod, det är inte så lätt att parera ett rejält kasst i 110km/h...
hellonasty
...nu får man ångest... =/
Ha
40
Havre
328iA Coupé -96
Har det också... tycker det är perfekt att ha! Det är inte alltid lika kul att sladda runt...

Har +T också - vad exakt innebär det? ASC+T alltså...
ravve: Nä, för det är verkligen manligt att stå vid rödljusen med ett vilt slirande bakhjul medan de bakomvarande bilarna hänger på tutan... :-)

ASC+t är den enskilda finess som revolutionerat märket BMW mest i modern tid. Skillnaden att vintertid framföra en BMW med ASC+t är milsvida jämfört med en utan.
Bjoerck: haha du hann före :)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
1.981
Thorssa
ASC stryper bara motorn o med T så bromsas bakhjulen.

//Thorssa
Tr
175
Tracker
BMW 528ia Touring
BMW M3 E30 -87
Pendlar 12 mil per dag i norrland och det händer ofta att man ser att anti spinn lampan blinkar och då vet man att det är dax att ta det lilla lugna. Väglaget styr farten och tyvärr inte tvärt om.
Mvh fredrik
ji
22
jimmy_saliba
328 M-optik -97-
hur kan man veta att man har ASC+T. På min knapp jag har i bilen som kopplar till och från så står det bara ASC, men när jag köpte bilen så sa han att det skulle vara ASC+T.
Visa användare
1.981
Thorssa
Jo det står bara ASC. Har du kanske nån utrustningslista någonstans? Jag har min i servicehäftet. Annars så kan man höra att bakhjulen bromsas.

//Thorssa
dw
119
dwedin
318i Touring -00
Hur många norrbottningar hade kört BMW om inte ASC funnits som tillval, det är ju det och den jämna viktfördelningen(50/50) på bilen som bidrar till att den går så fint även på vintern med bakhjulsdriften...

Om man vill ha en detaljerad utrustningslista för sin BMW så kan man alltid kontakta BMW Solna och be att få ut en sådan utrustninglista över de tillbehör som är monterat på just din bil.
Oavsett om det är sv såld eller import...

Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
M3;an med E36 kaross har inte antispinn endast diffbroms, det hämmar den aktiva körningen. Bor i norrbotten och brukar köra BMW`n på vintern ibland, tycker den går som på räls utan handikappsystem som ASC men med dubbade finska vinterdäck. Listan på hur bilen är utrustad från fabrik brukar sitta stiftad under baksätes dynan, där satt den på min.

----BMW ///M3---
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
Parera sladd i 110km/h är väl inte svårare än i 50km/h, tänk på att du kör en ruskigt välbalanserad bil och det är inga som helst problem att sladda och ha kul i 100km/h en vinter natt på essingeleden...
Jag har varit på alla möjliga ställen den här vintern och kört israce, gjort slut på 3 uppsättningar vinterdäck bla hehe. Älskar att sladda med bilen på vintern...sliter inte lika mycket som på torr asfallt...
Och jag ser ingen poäng varför man ska utrusta bilen med asc, Låter farligt att inte ha motorstyrka när man ska häva en sladd... usch nej inget för mej. Kanske bra för personer som sitter i andra tankar när dom kör.
Visa användare
8
anders jansson
BMW 330CIAM -02
jag har det på min och tycker det är toppen.
när man vill rasta av sig trycker man ju bara på knappen så går det och burna.

jag tror att asc var standard på min bmw 323 -97

mvh anders
Micke325: Provat att starta i brant uppförsbacke på blank is med 325 utan ASC, snökedjor eller biljardbord i kofferten :-)
Har gjort det med min förra 318 med färska vinterdäck utan ASC...någon högre makt ville tydligen inte att jag skulle komma till jobbet den dagen :-(

Jag ifrågasätter inte dina körkunskaper på is men jag kan garantera att en minoritet av de svenska bilisterna inte kan köra en bakhjulsdriven bil på "säker" sladd i 110 km/h på högtrafikerade vägar.

Därför tycker jag att DSC/ASC och allt det där inte skall avfärdas som "körglädje hämmande" eller "handikapps hjälpmedel".

Som "anders jansson" skrev: Det är ju bara att trycka på en knapp om man inte gillar det.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.