AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.636

Hastighetsbeteckning på däck. Kan man överskrida?

Sida 2 av 2
Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
BMW 420D Gran Coupé M-Sport
Lite hastighetsindex :

N= 140 km/h
P= 150 km/h
Q= 160
R= 170
S= 180
T= 190
H= 210
V= 240
W= 270
Y= 300
ZR eller Z= >240 km/h

** Lycka är att se livet genom en solstråle. **
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att köpa Racingdäck för att använda på vanlig väg, resulterar bara i sämre grepp då det är nästan omöjligt att nå rätt däcktemperatur i racingdäck i vanlig trafik....

Skall man däremot köra på bana är det en helt annan sak, men då ställer Racingdäck helt andra krav på bromsar, bussningar och andra komponenter i chassit.
Dessutom brukar de inte fungera så bra med standardvinklarna på hjulen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Hmm, med tanke på Marias index måste det vara något fel med mina däck, felmärkning el. dyl., för de vart inte ens varma av 60 mils autobahnkörning i ca 200 knyck...

Mvh Elvis
BoogieElvis: Jag antar att det är Falken Azenis du har köpt?

R-däck har svårt att få upp temp i stommen, där värmen behövs, om man bara åker rakt fram. Man måste hitta rätt ringtryck och svänga ganska mycket innan man får upp temperaturen i ett r-däck.

Får man fråga vad du betalade för dina Azenis?

/Anton
Anton: jag är ganska kass på däck, vet faktiskt inte vad mina heter, fick dom rekommenderade av en vän. Priset: 2000 krediter, köpte dom på bytessystem... :-)

Mvh Elvis
Det här är ju rent ut sagt pinsamt, jag vet inte ens vad jag kör runt på! :-(

Men de liknar inte de azenis som finns på falkens hemsida, å andra sidan var det några år sedan jag köpte dom...

Mvh Elvis
Ja
760
JanF
530i-93
Precis som ni sagt här så är det oftast värmen som tar däcket. Och det finns inget enkelt svar på din fråga.

I ösregn eller snöstorm med lätt last i bilen kan du säkert köra 400 km/h utan risk för däcken (det är väl annat som är riskabelt då)

På en torr varm sommarväg med full last och dåligt lufttryck kan du överhetta däcken redan vid 200 km/h
V12 LeMans
om man monterar bort bakrutan , så blir den lite lättare , :)

Anton: Jag ber tusen, tusen gånger om ursäkt att jag missledde dig; det var inga Azenis, inga R-däck överhuvudtaget för att vara helt ärlig, ZIEX stod det (med stooora bokstäver, och ja; jag ska skaffa starkare linser... ;-))....

Mvh Elvis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.