AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.634

Hastighetsbeteckning på däck. Kan man överskrida?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hej o hå,
Säg att man har V på sina däck, dvs max 240km/h.

Kan man överskrida den hastigheten och i så fall hur länge?

*BAWORAK*
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag har aldrig haft några problem med att överskrida hastighetsgränsen för däcken. Nu har jag inte legat och pressat på autobahn i 4timmar direkt. Problemet ska ju tydligen vara värmeutvecklingen i däcken.

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Nu skrev jag lite konstigt.. Jag har aldrig haft några problem NÄR jag har överskridit gränsen :)

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok,
Ja det är ju inte ofta man kommer över 240 precis och när jag väl gör det håller det väl i sig ngra minuter max, sen kommer det alltid ngn liten jvla skitbil i vägen som inte kollat backspegeln:-(

Undrar mest som sagt om det går åt hvete om man ligger över för länge o så. Hade V på mina senaste Pirelli P6000 o det var inga problem att ibland överskrida, förrutom att jag slet ner dem på två sommrar...och när jag skulle tanka första ggn syd om Berlin förra sommaren så RÖK det om däcken...det har jag aldrig varit med om tidigare:-)
Då hade jag iofs inte varit över 240 mer än ett par ggr, men jag hade haft en resa utan att ngn lagt sig i vägen en enda gång, från Rostock till tankningen:-) Var i princip ensam hela vägen till Berlin, helt underbart var det...

*BAWORAK*
Paap Reeder
Hej!

Tror så här:
att visst kan man peta iväg med 100 kmh över gränsen under ngn kilometer men att ligga på autobahn mellan Berlin och Munchen med plattan i mattan .... det är då däckets kvaliteter kommer på sin plats.
MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När klassificeringen görs för hastighetsbeteckningen så ska däcken klara en viss belastning/hastighet under en viss tid ganska länge och marginalerna är väl tilltagna, så du kan utan problem överskrida din klassning kortare stunder utan att vara rädd.
Testerna görs i labbmiljö har jag för mig. Jag läste om detta för rätt så länge sedan, så att återge exact vad som det stog men jag vet att marginalerna var höga.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hur man kör har större betydning för hur varmt däcket blir - tror jag. Hyppig akslerasjon, nedbromsing och svinging även i lägre farter kan göra däcket varmare enn att krusa i högre hastighetar. Bilen oppför sig som en ål på vägen när däcken blir varma. Men man märker kanske inte denna skillnaden när man kör rakt fram?
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Visst går det, har överskridot gränsen på mina vinterdäck med 50 km/h. Det är väl längre stunder som det kan bli farligt och de har också sämre sidostabilitet om de har ett lägre hastuíghetsindex.

//Thorssa
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag skulle inte göra det några längre stunder iaf. Får man däcks-explosion pga överbelastning/överhettning i över 240 är det nog en hygglig chans att det blir det sista man är med om. Är man sedan nära gransen för lastindex på däcken och/eller har för låg lufttryck blir det ju inte bättre.

Fast med rätt tryck, hygglig marginal på lastindex och kortare stunder kan man nog överskrida en del.

Vill man vara riktigt seriös kan man ju fylla däcken med kvävgas också.

Mvh Björn
Länk
Jag köpte R-däck med en gång, då slipper man fundera på såna saker... :-)

Mvh Elvis
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
W har jag... tror det är över 240 och så fort går inte bilen så de ska nog vara lugnt. Värre é de när man vill dra på lite med vinterdäcken. Då é man lite orolig... ;-)
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Vad är kvävgas?

Apropos gas, finns det gas som gör hjulene lettare?
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Oki,
Då känns det tryggt.

Max 240
W>270

*BAWORAK*
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Morten M: Kvävgas är N i periodiska systemet och heter Nitrogen gas på engelska! För övrigt den gas som vå atmosför består av till mer än ca 80% av =) Och det är väl just det denna gas gör.. =)

Sen nått jag blir less på är Y däckens intåg kika på högprestanda däck och alla är tam*f*n Y däck och det behöver jag ju vekrligen inte.. men det är inte lätt att hitta Vanliga H däck med samma standard.. min bil gör ju inte mera än 230-235.. och där är jag aldrig och kör ju!

__
Länk
/JB
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Nitrogen heter det på Norska också.. Hur vanligt är det att ha i däcken? Vad med heliumgas, det skulle vel letta vikten en hel del?
Morten M; Om du fyller alla däck med helium kanske du sparar ett par gram. Tror du sparar mer vikt om du skruvar av antennen :)

Jens
Morten: Prova med vätgas... ;-)

Mvh Elvis
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hehehe..

Jag var kanske lite optimistisk der. Antennen är integrerat i bakrutan!
Anledningen till att ha kvävgas i däcken är väl för att det intevidgas på samma sätt som luft när det blir varmt. Alltså får man det ringtryck man önskar utan att behöva släppa ut luft vartefter däcket blir varmt.
Mitt exempel relaterar till bankörning där rätt ringtryck är mycket viktigt.

/Anton
BoogieElvis: Vad har du köpt för r-däck? Vilken dimension?

/Anton
Anton: Falken, 205,55,16

Mvh Elvis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.