AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
38.871

Vad är "follow me home funktion"?

Sida 1 av 2
Kr
273
Kristijan
BMW 525iMk -01
vad är detta för funktion? En kille på power börsen säljer en e46 med den funktionen ............

.:Kristijan:.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla E46:or har den funktionen (om den inte har blivit deaktiverad i DIS-uppkoppling, dvs. diagnosdatorn som BMW har på verkstäderna)!

Funktionen är att efter du har stängt av motorn, slår du på helljuset med "ljustutan" och stänger dörren och larmar på.
Då lyser helljuset typ 30 sekunder innan det slocknar. Under den tiden hinner du gå till dörren på huset och låsa upp, utan att bli överfallen av elaka troll....! ;o)))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Kr
273
Kristijan
BMW 525iMk -01
ooooo shit vad coolt!!!!Visste inte det....Har min nya 525 iM Sport 01 den funktionen också?.....bor i rough neibhorhoods he he he

.:Kristijan:.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen har du samma funktion på E39:orna!

Mvh

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kristijan: dags att uppdatera Länk profilen kanske?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är halvljuset som tänds, inte helljuset!

...för ovanlighetens skull hade Johan B fel, det hör minsann inte till vanligheterna ;-)

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Även på E46 kvitterar larmet med varningsblinkersen först när alla dörrar är stängda.

Erik

___
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Erik, jag skall inte svära på det, men jag har bestämt för mig att det faktiskt är helljuset som går på.

Tror inte att jag har använt funktionen mer än kanske fyra fem gånger under tiden som jag har ägt bilen...

Nyttan av finessen är väl begränsad, men ack så frän om man skall impa på omgivningen! :o)))

Kim: helljustutan är blinkspaken som man "ljustutar" med genom att dra den åt sig (fjädrar automatiskt tillbaka till centrumläget).

Mvh

Johan: Om de är så på din E46 så skiljer den sig från mina 2.
På 330n drar den på xenonljusen i ca 30 sek.
Så jag vågar i princip svära på att den bara använder halvljuset. :)

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, jag får väl ge mig! :o(((

Av rent principiella skäl måste jag nu bygga om min Follow-me-home så att den använder helljuset! :oDD

Mvh

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det är halvljuset på min e46

BMW CS #5206
Halvljus här också
so
73
sonny
328 -00 Touring
Coolt! Måste testa sen! :)
Ni som INTE provat Follow me home funktionen, hoppas ni inte även missat komforstängningen av rutorna / takluckan oxå =))
Attans fin funktion.

///Egget
Länk
so
73
sonny
328 -00 Touring
Egget:

Jo, den kännde jag till. Fanns ju redan på E36'an. ;)
Synd bara att komfortstängningen inte funkar med orginalfjärrkontrollen.

/S
Både komfortöppning och stängning funkar klanderfritt på min bil. Så även på min förra sedan. Men orginal Fjärr.

Länk
Det är halvljuset som tänds. Helljus skulle vara oerhört irriterande för de som råkar hamna i motljus när "follow-me-home"-funktionenen är aktiv...

På min nuvarande bil av annat fabrikat kan follow-me-home aktiveras via fjärrkontrollen till larmet. Rätt smart faktiskt. På så sätt blir även finessen en "follow-me-to-the-car"-funktion! Och så impar det ännu mer på polarna att kunna tända bilens strålkastare via fjärrkontroll. :-)

Den egentliga nyttan av follow-me-home måste anses vara begränsad. Jag tror aldrig jag använt finessen någon gång för att det verkligen behövts. Använder funktionen mer för nöjes skull. Ja, jag är tekniknörd... :-)
Wendtan: Stänger sig även barkutorna på din? Det gjorde de inte på min M3 -01 eller 330Ci -02 :(

///Egget
Länk
Bjoerck: För att finna nytta med follow me home funktionen gör följande:
Köp en stuga i skogen, gärna i småland eller annat ställe där de e riktigt djup och ordentlig skog.
Besök stugan ofta, och gärna på sena höstkvällar då man inte kan se handen framför sig.

Så ska du se att du får nytta av funktionen oftare.
Kanske inte den mest ekonomiska lösningen på ditt i-landsproblem men en effektiv :)

Länk
Egget: Humm, bra fråga. På sedanen funka det iaf. Du menar alltså att den komfort öppnar bakfönsterna på coupen men komfortstänger dom inte? Låter som en inställning i DIS.

Länk
Egget: mina bakrutor stänger sig INTE..fruktansvärt irriterande...

Förresten, din kompis med "oliv"-M3an i Ängelholm, har han flyttat? Har inte sett bilen på rätt länge.

/ Joakim

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.