AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
9.605

Varför detta VOLVO-hat?

Sida 7 av 8
Huga vad hemskt. Låter närmast som ett fel i din stolssensor i passagerarstolen fram (den enda plats som har sensor f.ö.) Den skall normalt inte reagera förrän man lastar ner den med flera kg, på vissa nyare bilar är det till och med selektiv avkänning och tillhörande selektiv utlösning av tillhörande airbag.

FP
Är som sagt villig att ta risken får nästan cellskräck med bältet på, riskerar dessutom ingen annans hälsa. Tycker det bör vara upp till en själv.

Och snälla kom inte dragandes med att det kostar skattebetalarna betalar duktigt med skatt. Har även för mig att socialfall får hämtning av ambulans vid olyckor.

mh Länk
Sorry Mattias, men jag kan inte riktigt hålla med det sista. Självklart skall alla ha rätt till ambulansvård osv. Men om alla tänkte och gjorde som du så blir det knappt några pengar över elternativt får vi slanta in ännu mera osv. Allt skulle gå åt till vård på skador som egentligen kunde undvikits eller minskats kraftigt. Tänkt på det?
Sen vad som gör att antalet socialfall är vad det det är kan vi väl diskutera en annan gång.
Men var det inte Volvo det handlade om? I rest my case...)
Trevlig midsommar på er alla.

FP
Jag håller med om att det borde vara var mans rätt att använda bältet. Samtidigt tycker jag att om man ej haft bältet på vid olycka så bör försäkringsbolagen ha rätten att betala ut mindre kostnader för personskada.

Flåklypa
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Håller med. Man ska inte tvingas till bälte, men då får man ta ansvar för det om/när man råkar ut för en förolycka. Rejält höjd självrisk och reducerad ersättning vid personskada verkar rimligt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som V70-ägare så har man ju en bältespåminnare som gör sig hörd och när jag först fick bilen så irriterade den ordentligt då man tyvärr lagts sig till med vanan att ibland "glömma" bältet för kortare lokala turer. Vad har då detta lett till? Jo, jag använder bältet mer eller mindre till 100% för att slippa plingandet. Och även om detta inte funkar på alla så tror jag säkert en hel del fungerar på samma sätt som jag och då är det ju helt klart en säkerhetshöjande detalj även om den irriterar...

Sen finns det ju viss logik inbyggd i denna...Den plingar bara över en viss hastighet så när man fixar och trixar vid en parkering så kan man lugnt ta av bältet om man så önskar om man nu inte fickparkerar med väldigt hör hastighet...

___
//Ulf
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Visst kan man tycka att det borde vara upp till var och en att välja att ha bäktet på eller inte när de är själva i sin bil. Men så enkelt är det inte....

Hur långt tror ni en icke bältad människokropp kan flyga vid en kolission?? Kan den flyga ut ur bilen och kanske träffa och skada eller döda de i den andra bilen eller andra personer utanför bilen?

Svar ja, och hur långsökt det än låter så har sådana olyckor hänt.

Sen kommer jag nu att säga nåt som kanske upprör. Om man påstår att ett ynka bälte som inte ens sitter åt särskilt mycket ger en cellskräck så torde man knappast en klara av att ha kläder på sig heller.... Jag vill påstå att det handlar mer om en fix idé eller ful ovana att skita i bältet än att det sitter åt så man får cellskräck.

Dr Tinnitus

Har ju bältespåminnare i min BMW. Och den ska ändå vara en av dom bättre eftersom det tar 15-20 sek innan den börjar låta, men det är grymt irriterande. Jag är en sån som alltid sätter på mig bältet medans jag kör och fipplar du först med stereon och sätter på bältet efter det så går den igång. Ska koppla bort min snarast möjligt.

Keep your distance!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag tar alltid på mig bältet innan jag startar bilen. Har fått riktig rutin på det. Kan t.o.m. hända när jag bara ska backa ut bilen ur gargaget :)

//Schnitzer
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Samma här Schnitzer, det händer att bältet åker på fast jag bara skall backa ut ur garaget. Nyttan med det är dock tveksam.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Själv är jag helt inne på bilbältets fördelar och använder det 99% av tiden.

Men tyvärr händer det att jag fuskar någon gång då och då. Beroende på var jag kör, när jag kör, hur jag kör och vad jag kör....

Det lustiga är att jag får fan ågren varje gång jag fuskar och skäms inför mig själv. T ex. när jag ska åka en sväng i en stor jänkevan eller pickis. Man känner sig så säker i den så det händer att hjärnan säger "äh... va fan, ska ju bara...."

Ibland så blir det då utan bälte, men många gånger så kommer jag bara några kilometer så kommer den där märkliga skamkänslan smygande och det slutar med att jag knäpper på bältet lik förbannat. Jag är glad att jag får den där skamkänslan....

Sen finns de alltså folk som menar att de minsann borde få välja själv ang. bältet. Att de bara skadar sig själv så det ska ingen annan bry sig i. Ja det låter ju skitenkelt, ända tills det händer nåt....

DÅ, ska andra bry sig i dem, hämta dem i ambulans, till sjukan, tvätta badda klippa skära röntga sy och lappa ihop resterna igen. Då är de självutnämnda bältesliberalerna inte så förbannat morska längre, när de ligger på akuten med näsa läppar och tänder (om de klarat sig lindrigt undan) hängade som girlanger från trynet.....

I det läget så förbannar de garanterat sin egen dumhet och önskar att de hade använt det där bältet, för då kanske de inte hade legat där alls.

Dr Tinnitus
Det är ju om man har bälte man för ligga länge på sjukhus och tas om hand. Utan dör man direkt det är bara att lägga resterna i bruntunnan.

Folke: Om alla gjorde som jag skulle vi ha det betydligt bättre.
Alltså jobba och betala skatt och inte haft en sjukdag på 14 år.

mh Länk
Drt: Vem har sagt att jag har kläder. Sen om smällen blir så satans kraftig att man flyger in i bilen man krockar med så tror jag att min kropp är det minsta dom måste oroa sig för.

mh Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Mattias.

"Sen om smällen blir så satans kraftig att man flyger in i bilen man krockar med så tror jag att min kropp är det minsta dom måste oroa sig för."

Uppenbarligen har du noll koll på hur lite det behövs för att en människa ska fara ur en bil och kunna skada andra utanför bilen, gående stående eller sittandes i en bil, måste ju inte vara bilen du krockar med just.

Om du kör i 30-40 kmh och det tar tvärstopp så kommer din kropp att om det vill sig illa att flyga säkert 10 meter. Hur lång kan det bli i 90 kmh?

Dr Tinnitus

30-40 km/h 10m snälla sluta hitta på.

mh Länk
mattias h: Det verkar som du rädd för fakta?

7km/h är ungefär vad du klarar utan bälte om du inte ska slå dig.

Men vad har detta med Volvo-hat att göra?

/Anton
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ett föremål som kastas iväg i 40 km/h flyger maximalt 12,5 meter, om det inte bromsas nämnvärt av luftmostånd. Hur långt det verkligen blir beror på vilken vinkel man kastas ut med, samt hur mycket rörelseenergi som tas upp då glas krossas etc (knappast en trevlig upplevelse).
Jag skulle nog inte avfärda 10 meter så lätt som mattias h nyss gjorde.
Åkte med syrran då hon i 60 knyck klämmde i i sidan på en bil ingen av oss hammnade på fel sida om vindrutan. Stod man på en skatebord i 40 km/h och det tog tvärstopp tror jag säkert man flyger 10 m går inte direkt att jämföra med att sitta i en bil.

Med tanke på hur många som krockar i lägre hastigheter skulle det dö väldigt många om man flög 10m utanför bilen redan i 30-40 km/h.

mh Länk
De flesta har nog insett att bältet faktiskt hjälper och klarar därmed krockar i lägre hastigheter hyffsat bra.

Satt du obältat när ni körde in i "klämmde" in i sidan av den andra bilen? 60km/h?

/Anton
Anton: Håller helt med att bältet hjälper man för skylla sig själv om man är utan.

Jag satt utan bälte det blir ju sällan tvärstopp när man krockar med en annan bil .

mh Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.