|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
|
Schnitzer. Varför inte bara ta en liten sökning på de senaste årens resultat i NCAP krocktesterna och se hur de små svenska tillverkarna placerar sig i förhållande till de stora tyska drakarna. Tuff kamp mest hela tiden. Dr Tinnitus |
|
|
Clubsport: Mycket bra inlägg. mh Länk |
|
|
Dr Tinnitus; Enligt Euro NCAP har Volvo S60 och S80 sämre krocksäkerhet än Audi A6, Lexus GS, SAAB 9-5 och MB E-Klass, MB C-Klass, Citroën C5, Renault Laguna, SAAB 9-3 "gamla 9-3 är nästan lika bra som S60?!" mest anmärkningsvärt är att SAAB är bättre, trots att det är en äldre bil, byggd på Vectra B:s chassi, BMWs 5 Serie tar jag inte upp, mer en så här, den är pinsamt dålig, 5 stjärnor är ett krav för nyköp på 400tkr+, det hade blivit en A6 för mig, den ser dessutom riktigt bra ut som Avant med S-Line paket. Mvh Stephan |
|
| Finns det verkligen personer som hatar bilmärken? Har man inte något mer angeläget att rikta sin vrede mot? | |
|
Jodå, DLS t.ex....) FP |
|
| Självklart, att jag inte tänkte på det. | |
|
Stephan. Ja, som jag sa så ligger Volvo och krigar i toppen med de Tyska i NCap. Jag sa inte ATT de var bäst utan att de var mycket bra. Har du kollat hur det förhåller sig under de år som testet funnits hur Volvo har placerat sig? Det kunde vara intressant. Helt riktigt så är det mycket anmärkningsvärt att nya 5-serien inte placerar sig bättre. Särskilt då biltillverkarna har för vana att bygga just för att klara detta test bra då det har stort PR-värde. Men, kanske det finns nåt annat bakom? Kanske man har försökt göra bilen mer säker för ett större specktra av möjliga krocksituationer? Det kan då kanske gå ut över ett NCap-test som ju är mer "smalt" om man får uttrycka sig så. Jag bara spekulerar vilt nu, men det känns ju märkligt att en så duktig tillverkare som BMW skiter sig på hälarna i nåt så viktigt, att man hoppas på att det finns en vettigare anledning än bara ett misslyckade bakom. Å anda sidan har väl även de prominenta MB fått på tafsen av lilla SAAB i liknande tester då och så, vilket är anmärkningvärt det med, och hedrande för SAAB. Dr Tinnitus |
|
|
Correction: MDS t.ex...) Fast strunt samma.. FP |
|
|
Ang. NCap. Visst är det lite skämmigt att t.ex nya 5:an inte fick full pott, fast å andra sidan finns det nyanser och detaljer i testreultatet förutom just de fem stjärnorna som sällan nämns och diskuteras. Utan att ta parti för varken den ena eller den andra så glöms det ofta bort en mycket viktig detalj: Hela NCap bygger vad som händer vid en olycka, men man pratar mera sällan om hur man undviker en olycka, hur bilen kommunicerar med föraren, hur man klarar undanmanövrar osv, både genom att gasa och bromsa. Det är ju t.ex lite skillnad på att flytta undan en motorsvag och trög bil jämfört med en snabbare, allt handlar inte om att bara bromsa rakt fram och stanna. Här tror jag nog BMW ligger bättre till än många andra som kanske i stället har bättre vadderade paneler eller liknande. Man måste ju fråga sig om man köper en bil för att krocka med eller för att köra med? Är man helt inne på ATT man kommer att krocka kanske det finns många "bra" alternativ... FP |
|
|
folke. Intressant tänkt och säkert inte helt ute i det blå heller. Men är det då inte konstigt att så många BMW "kör omkull", ja i synnerhet de som ska ha bästa väghållningen m.m. i modellprogrammet.... Det finns väldigt gott om kvaddade BMW av exklusivare modellerna i förhållande till hur många som sålts. Finns en stor del av orsaken att finna bakom ratten månne...? Fast då hade det ju kanske varit väldigt bra med mer av den passiva säkerheten som en pall Libero i varje dörr, när nu inte förarna och den aktiva säkerheten verkar räcka till alla gånger.... :-) Dr Tinnitus |
|
|
Du har nog redan svarat på frågan. Tar du en orörd BMW och en normalbegåvad förare så välter den knappast. Det diametralt motsatta gäller nog inte sällan, bara att läsa på forum som detta t.ex vad man pysslar med både vad gäller bilar, trimning och motorer, hjul och hjulupphängningar osv och inte minst vad gäller körattityder. FP |
|
|
folke. Instämmer helt i ditt sista. Dr Tinnitus |
|
|
Sen för man även poäng i ncap för bältesvarnare. Det gör inte bilen säkrare har precis kopplat ur skiten höll på att bli tokig. mh Länk |
|
|
Nu är det inte bara för krocksäkerheten, som gör att jag inte skulle välja E60/E61, jag har även svårt för designen, speciellt fronten, inredningen är inte heller rolig, dom problemen har jag inte med varken Audi A6 eller MB E-Klass, dock är krocksäkerhet mycket viktig, det går inte att säga, om man kommer att krocka eller inte, det är något man inte vet innan, och när det är så, då är det bättre att sitta i en Audi RS4-05 än i till exempel en BMW M3 E30 som har suveräna möjligheter att undvika en olycka. Mvh Stephan |
|
|
Att jämföra en E30 eller liknande bil i samma åldersklass med en -05, blir kanske lite fel eller hur? En E60/E61 däremot är en mycket säker bil, den sista stjärnan är inte avgörande för mig iaf, se inlägg ovan. mattias h: Om man krockar så är det en himla skillnad med eller utan bälte, detta vet nog de flesta. Tydligen väljer du att köra utan eftersom påminnaren irriterade dig, vilket givetvis är din ensak och attityd. FP |
|
| Själv skulle jag inte vilja ha bältespåminnare i bilen om den gör något väsen av sig när jag använder bilen. I stort sett använder jag alltid bälte, men det finns några situationer då jag inte gör det. Ett exempel är då jag backar ut bilen ur garaget. Då sätter inte jag på mig bältet, eftersom jag skall kliva ut fem sekunder senare och stänga porten. Vid körning på väg har jag aldrig glömt bälte och jag har oerhört svårt att se att jag skulle ha någon nytta av påminnare. | |
|
Helt OK, fast jag är rätt övertygad om att man inte väljer en påminnare om den inte behövs eller gör nytta. Alla människor är ju olika som tur är, fast visst kan man göra påminnaren tekniskt bättre, den kan t.ex börja plinga först över en viss hastighet, efter vissa sekunder osv, finns flera sätt, då blir den mindre irriterande. Jag tror en del irriterar sig på det faktum att något system i bilen påpekar för föraren när han gör nåt fel, lite av dimljusen med sina hobbypoliser kanske? FP |
|
|
Att det finns människor som har nytta av bältespåminnare har jag närstående exempel på i form av min far. Jag minns hans ovilja att ha bältet på när lagen infördes och hans volvo hade pipande bältespåminnare. Hans lösning var att trä bältet bakom stolen och klicka i det. Sedan fick bältet sitta där så slapp han höra ljudet medan han körde utan bälte. Som tur är har han blivit klokare sedan dess. Min uppfattning i föregående inlägg rörde min inställning vid inköp av en bil för eget bruk. Att det finns förare som har nytta av påminnare betvivlar jag inte, men för min egen del är bältet en så fundamental självklarhet att det inte behövs en påminnare. Emellertid, skulle de göras tillräckligt "intelligenta" (vilket knappast är någon större teknisk utmaning) vore mina invändningar bortblåsta och systemet skulle inte irritera. |
|
|
Mattias. Förmodligen är du den person som behöver bältesvarnaren bäst eftersom du var tvungen att koppla ur den pga irritation. Säkerhetsbältet är fortfarande det överlägset bästa krockskyddet. Flåklypa |
|
|
Jag HATAR bältespåminnare, det kan få mig att köpa en annan bilmodell. Jag kör alltid 100% med bälte på. Även om jag bara ska till kiosken. Det jag hatar är att man inte kan ha någonting på något säte. Har man tex med sig en lite väska med saker (kartbok tex) och ställer den på något säte så blir det ett helvetes liv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.