AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
9.601

Varför detta VOLVO-hat?

Sida 2 av 8
Intressant diskussion, och visst blir jag lite glad när jag läser att en bmw-ägare (Grodan) gärna skulle glida runt i min bil (en svart S60). =)

Jag har förståelse för att man ogillar 240'n o liknande bilar, jag skulle så sent som för 5-6 år sen aldrig nånsin kunna tänka mig att åka runt i en sur sossecontainer men både jag och Volvo har förändrats sen dess ;-)

Att folk sen, i detta fallet bra illustrerat av T-Gul BMW här, tycker/tror att man kör Volvo för att man inte har råd med BMW är inget jag bryr mig särskilt mycket om, det är väl bara ointresserade människor som fortfarande tror att en bmw från 80-talet kostar lika mycket som en ny Volvo ? Själv lämnade jag bmw pga strulet med min gamla bil o med en icke helt okänd auktoriserad verkstad, kunde lika gärna bytt till en 525/325 men frustrationen var rätt stor o jag kände vid tillfället att jag i nuläget inte var/är redo att ge bmw en andra chans, trots de fördelar detta trevliga märke har att erbjuda.

Tror det huvudsakliga "hatet" beror på att bmw förare tillhör gruppen som inte vill va som alla andra, och då är det lätt hänt att man ogillar det som är absolut vanligast, Volvo. Jämför med vad en punkare tycker om kommersiella radiostationer =)
Smart inlägg bmw320i, trodde du verkligen jag jämnförde min mot en NY vol*o???????????????.
Tänkte mest på om dom var i samma årsmodell!!!!!. Eller om man jämnförde en vol*o 240 och en BMW E30?
Vart hittar du då den största, körglädjen, kvaliten, styrkan, utseendet?.
Efter man har funderat på dessa så förstår jag att vol*o-åkarna blir lite vundsjuka o ångrar sitt köp.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
T-Gul BMW:
Du har enligt min mening helt rätt när det gäller körglädje och utseende till E30:s fördel. Gamla Volvo saknar ju fullständigt körglädje, men kom inte och påstå att 240 skulle ha sämre kvalitet.
Volvo 240 måste ju vara bland de mest driftsäkra bilar som byggts!
Sen att de uppfattas som fula och tråkiga av många är en helt annan sak.
Jo, dom rullar ju rätt långt dom också. jag kan inte ljuga om att dom kanske är driftsäkra, men du ska också gämnföra med BMW´s M10 motor. Den är nog minst lika mycket driftsäker?.
Jag och några andra jag känner som har erfarenhet om den motorn skulle nog säga samma som jag har skrivit.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Hatar inte Volvo på något sätt. Det är säkert bra bilar om man har dem som tjänstebil och då kör exempelvis S60 och dessutom får ett (om det finns) bra exemplar. Far min sade dock för ungefär en månad sedan: "Aldrig mer en Volvo" efter drygt 3 extremt problemspäckade år med en V40. Tack och lov tjänstebil så det inte kostade något, men servicen hos Volvohandlaren, inställningen på verkstaden till problemen och alla problemen i sig fick honom att bestämma sig.
Tilläggas bör kanske att han köpte en Ford Mondeo kombi denna gången då hans förra sådana inte krånglade en enda gång på 3 år och 12000 mil mellan 97 och 00. Måste vara pinsamt för Volvo att ett rejält mycket billigare märke (dessutom inom koncernen) tillverkar likvärdiga bilar vad gäller motorstyrka/bränsletörst/säkerhet/komfort fast med bättre lastförmåga till vrakpriser i jämförelse och dessutom hos bra och pålitliga återförsäljare som bryr sig om kunderna och som inte tycker att kundens problem är just kundens problem och inte säljarens.

Till detta bör kanske tilläggas att far min kört rally med Amazon och fullkomligt älskade det. Han tyckte mycket bra om Volvo då, men nu har han alltså sagt: "Aldrig mer en Volvo". Det säger en del om hur illa det har gått.

Nej, Volvo slutade tillverka bilar när de lade ner 7-serien, och de slutade tillverka vackra bilar när de lade ner Amazonen (eller var P1800 senare?).

Jag kommer nog, på min fars grunder, fundera både en och två gånger innan jag köper en Volvo. Kikade lite på S70:s när jag köpte min bruksbil för ett tag sedan (Passat 1.8T -98) men en S70 känns som väldigt lite bil för pengarna om man jämför med vad jag faktiskt köpte och många andra alternativ. Dyra reservdelar har de också.
Nyare Volvos är väldigt övervärderade i mina ögon.

Att sedan folk kan tycka att en trimmad Volvo 740 turbo kan vara en rolig bil skrattar jag åt och inser att alla värderar saker olika.
talar av egen erfarenhet: hade en 740 före bmwn jag har nu, den tyckte jag var ok i början men sen jävlar small det bara till så tyckte jag näää volvo är inget att ha, så jag sålde den å skaffade bmw:n helt enkelt på grund av att köra en 740 var som att kommunicera med en död sik,,, ungefär... men jag skulle kunna tänka mig en äldre olvo som nostalgibil (från pv/duett till 140/164 det är gränserna)

"Även en 316 kan man ha skoj med vintertid"
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Farsan har haft 6 st Volvo från -86. 4 st 740, 1 st 850 och 1 st V70 -00. Visserligen nya hela tiden. Men det har aldrig varit något fel på dem. Förutom på senaste då länkarmarna bytits ut en gång. Men länkarmar har ju som bekant E46 också problem med.

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Bara o titta till vänster. =)

1BJÖRN
Länk
El
338
ElNiko
325iT-92
Jag förstår inte detta att alla tror att en 240 är oförstörbar... Volvo 240 går sönder precis som alla andra bilar, skilnaden är att bilen enbart består av beprövad, billig och gammalmodig teknik. Detta gör att det sällan blir särskilt dyrt att laga felen när de uppstår (ofta kan man till och med strunta i det och bara köra vidare), lägg dessutom till att bilskrotarna svämmar över med delar, då är det inte så dyrt... En gammal E30 eller E28 kan bli betydligt dyrare att laga, och det är svårare att utföra arbetet själv.

Min E30 är förövrigt den första begbil jag ägt där alla reglage och knappar sitter kvar (inte löst eller skevt) samt fungerar som de ska, vilket också är en form kvallitet, även om det inte är livsnödvändigt för att bilen skall kunna framföras...

/Niklas
El
338
ElNiko
325iT-92
Har för övrigt inget emot volvo, har ägt en 360 och äger en 480turbo...

/Niklas
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
En ny tråd?
Vad hände med den vi hade förrförra veckan?

jaja, 58000mil kan inte ha fel, min Volvo 740 är fantastisk =)

AKUS
ojoj lång diskussion det här. Men håll med om att det finns någon form av menatlitet hos bmw-ägare som är mot volvo???
Det är iallafall min åsikt.
Varför är det inte lika dant mot t.ex. SAAB??
Nja , vill hellre framhålla mentaliteten på många Volvo ägare , som inte tål en BMW i backspegeln eller framför sig , LIVSFARLIGA individer ,

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
T-Gul BMW: Nja, det var inte dig jag syftade på i fallet med 80-tals bmw, även om jag förstår att det kanske framstod så, utan jag syftade mest på de trådar här där folk kommit fram till ägare av 7-seriebilar från 80-talet och sagt att de trott att bilen kostat en halv miljon, och därmed kostat mer än en ny Volvo. Hoppas detta klargjorde lite mer vad jag menade.

Att en E30 är en klart roligare bil än en 240 kan väl inte ens 240-ägarna förneka ?

Haglund - Gällande din fars problem och resonemanget kring Volvo Vs Ford så har jag ju upplevt samma sak när det gäller BMW Vs Volvo, problembilar finns inom alla märken och i mitt fall är det pinsamt för BMW att en Volvo visat sig hålla betydligt bättre, det betyder dock inte att Volvo generellt sett håller bättre än BMW-bilar och min slutsats är nog densamma i din jämförelse, dvs att det specifika fallet kanske inte är talande för hur det i allmänhet ser ut.
Jessie
Har väl inget direkt Volvo hat men alla stolta Saab Turbos ägare som bara åker runt å dumpa stör mig, dess värre är det en sådan som hjälpt till med min 320:)
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Det är lika illa åt båda hållen, att vissa inte märker det kan bero på att dom enbart kört det ena märket eller är rädd för sanningen!
När jag kör BMW så får jag ofta någon danmobility240 efter mig som ska köra om mig till varje pris, när jag kör Volvo så är det lika dant fast det handlar då om en mujaffa316!

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag hatar absolut inte Volvo, ända sedan jag var sju år 1972 har jag velat ha en 164E. Gärna en petroleumblå 73:a med ljus läderklädsel. Klart snyggaste årsmodellen.

Men för mig står Volvo för "jag vill vara som alla andra". Och den attityden hatar jag. Därför lär det inte bli någon Volvo som bruksbil, men man ska ju aldrig säga aldrig.

Min far var inbiten Saabman. Han hatade Volvo.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Ungar använder ordet "hata", när dom menar "inte tycka om" eller "tycka mindre om". Detta gäller även vuxna. Jag menar, inte kan man hata en bil, en väg, ett hus! Det är väl att slösa sina känslor på fel sak.

Men i många sammanhang har man sin favorit, kan gälla bil, fotbollslag, artister osv. Om man är AIKare, behöver man ju inte hata Bajen (även om en del tokar agerar som om dom gör det). Och råkar man älska BMW, lyfter man gärna fram dess fördelar och rackar ner på kokurrenternas nackdelar. Men det är inte att hata.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Alltid lika intressant ämne, har nog varit uppe mer än en gång och lika förutsägbara svar och påstående som alltid.
Sverige är tyvärr en ankdamm, ett centrum runt vilket hela världen har att inrätta sig osv. Det är lätt att äga t.ex en Volvo här, enkla att meka, massor av delar på skrotarna, ett tätt nät av serviceställen osv.
Men tänk er seriöst in i hur diskussionen kunde låta med en infödd Bayrare, Italienare osv? I ett liknande forum, bland likasinnade allmänt mek och bilentresserade osv? Inte tror jag att Volvo eller SAAB skulle höjas till skyarna precis, de skulle klart hålla på sitt och sina.
Sen skulle det ibland vara önskvärt att försöka se på de större (gärna oberoende) biltillverkarna och bilnationerna från en om möjligt helt neutral horisont. Tysk eller svensk ingenjörskonst, vilket skall man välja? Undras igentligen hur den svenska industrin hade sett ut idag utan t.ex tysk "inblandning" under de sista 100-150 åren? Det är intressant att läsa t.ex. teknikhistoria.

FP
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Betänk dock att Volvo är största Europeiska märke i USA.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.