AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.223

Värdering: Import 328Ci -99

Sida 5 av 5
Acey: Var påstår jag att man automatiskt får en reko 330ci för att man betalar 250 kkr för den?

Att ha självbevarelsedrift nog att undersöka bilen noggrannt är viktigt vid köp av begagnad bil, ny som gammal. Fiat Punto eller Ferrari Enzo, spelar ingen roll båda kan ha dyra dolda fel.

De är svenskens eviga våta dröm att hitta kap på begbil marknaden, de slutar i princip alltid likadant=dyra reparationer.

Jag har tittat på ett 20 tal 330ci väldigt noga. + 20 st till lite mindre noga. 50% aukt handlare 50% andra handlare.
Av dessa 40 bilar motsvarade 5 st förväntningarna angående skick/kontra miltal. Ingen av dessa var i prisregionen=Kap.

Ingen bilhandlare eller privatperson driver någon slags välgörenhet där de köper bilarna lite dyrare och säljer dom till vrakpriser när deras ögonstenar vårdats ömt och är i toppskick.
Billigare bilar är i princip alltid billigare utav en orsak.

Jag personligen skulle aldrig köpa en bil i den prisklssen utan garantier från den svenska återförsäljaren. På min bil har de tex betalat sig redan.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Hos bilhandlare gör man sällan kap av naturliga orsaker.

Men på privat marknaden finns det många anledningar till att en bil säljs billigt som inte alls har med själva bilen att göra.

Tjänstebil
Skilsmässa
Den nya bilen på väg in
Snabb och smidig affär
Säljaren har ingen koll på priserna
mm mm

Medan andra säljs billigt för att de är:

Mätarbackade
Krockade
Behov av reparationer
Allmännt slutkörda
mm mm

Det är givetvis bilar ur den första gruppen det gäller att hitta. Att automatiskt dra slutsatsen att alla billiga bilar hör till den senare kategorin gör att man missar en del fynd.

Vet att många i annonserna drar till med en anledning som låter bra.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller helt med Björn B. På den privata marknaden görs kapen, och jag har själv varit med om flera fall där detta har hänt. Någonstans går brytpunkten för hur mycket tid man vill lägga ner för att få såld sin bil vs hur mycket man då kan få ut för den. Känns det bättre att få den såld idag, och kanske få 20.000 mindre för den än vänta 3 månader och få 20.000 mer? Man ska aldrig glömma att sälja en bil med ett par år på nacken, över 200.000 kr ÄR inte enkelt.

Har man köpt bilen ny för 500.000 och ska sälja och vill ha en smidig affär eller av någon annan anledning vill bli av med bilen så är det knappast välgörenhet att sälja för 220-230 istället för 250.000.

Tillslut så påstår du inte att man får en reko 330 för 250, men du hade en viss antydan till att en bil för 250 är bättre än en bil för 220. Att dessutom döma bilen över en annons på internet är kanske inte att göra bilen rättvisa heller. Men håller med dig i din senaste post att oavsett om bilen kostar 20.000 eller 920.000 så har man som köpare skyldighet att kontrollera bilens skick/historia/dokumentation.

I ditt fall hade BMW tagit felen med länkarmarna på goodwill även om du köpt bilen av en privatperson. För du tecknade väl ingen extra garanti hos bilfirman när du köpte bilen?
wentan:

Du hade väl satt ut en 330 på firma för försäljning om jag kommer ihåg rätt i nån tråd?
Hur gick det med den försäljningen, du verkar ju ha bilen kvar.
Vad hade du satt ut den för, 260-270?
Hade du sportskinn och tv?

Acey: De hade varit ganska svårt o få länkarmarna på garantin.
De blir ofta en kompromiss där man står för arbetet och de för matrialet. De är generellt mycket kritiska mot importbilar på bmw.

Mina kopplings vibrationer där de bytade svänghjul o koppling hade ALDRIG gott på garantin. Slutnota 16 kkr.

Att göra kap på beg marknaden med andras okunskap som grund ser ja som mindre troligt. Men de händer säkert då och då.
De andra skälen tycker jag inte berättigar lägre pris.
Om man hamnar i tidspress och måste sätta ner priset för en snabb affär, så har man planerat sitt bilbyte illa och får därmed se sig snuvad på 20-30 kkr.

Ja ser de som rent Hasardspel att handla en bil privat för över 200 kkr helt utan garantier. De är ju exakt vad du gör när du köper en importbil idag.
De är bara rostskyddsgarantin som går att tillämpa utan stora detektivarbeten av återförsäljarna innan de tar in bilen för en garanti rep.

Att de sen var vagnskadegaranti kvar på min bil var även de ett sort plus. de halverar försäkringskostnaden i ett år vilket även de blir en hög tusenlappar.

Länk
Pistolas: Du är ute o cyklar, de var Tretretti som gjorde det.
Ja tror han fick sålt sin bil för 245-250 kkr. Men de är bäst att han får svara på den frågan själv.

Ja köpte min 330 i september o den har snart rullat 3000 mil.
Inga planer på att byta bort den.

Länk
oki!

Sköna vagnar är det!
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Oftast får man vad man betalar för.Vissa köper gärna lite billigare bilar med lite småfel,andra lägger gärna till och får en fin.Svårare än så är det inte.
Jag skule enligt de flesta få max 150.000:- för min 328-98.Den såldes igår för 165.000:-.
Som sagt,sätt inte prisnivån efter den billigaste bil ni sett på internet,utan efter skick!!!

Tidigare:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99,328i-98,328iM-99,
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Wendtan: Varför tror du inte att det hade gått på garantin om du köpt bilen direkt av ägaren innan den gick till BMW? Förutom att då fått bilen 10-30.000 billigare så känner jag inte till att BMW ger några extra garantier på sina beg bilar. Vagnskadan hade du haft kvar även om du köpt den privat. Om bmw tycker att vibrationer i kopplingen är en anledning att göra garantirep så tycker dom det oavsett om du köpt bilen hos handlare eller direkt av förste ägaren. Handlare bedriver som du själv sa lite högre upp ingen välgörenhet. Ett lysande exempel Wolvs vanos problem.

Diskussionen import vs svensksålt / begagnat vs nytt så är det en prioritering. Personligen tyckte jag att nybilsgaranti, assistans, vagnskada i ett par år och bättre vilkor för inbyte hos BMW avgjorde att jag köpte svensålt. Men garantirep order som går ut från BMW tyskland har jag inte inte hört att många haft problem med. Inte ens motorbyten på E46 M3.

Acey: Min jämförelse ovan var svensksålt vs import.
Jag garanterar dig att mina kopplingvibrationer inte gått på garantin om min bil varit import.

Att köpa svensksålt av privatperson får väl ses som ganska riskfritt om bilen är skuldfri. Du får dock ingen 3(6) månaders MRF garanti som täcker i princip allt.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.