AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
12.153

M Coupén hämtad & garantifråga

Sida 7 av 8
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja ARN kan inte tvinga handlaren till något, men går saken vidare till domstol så skulle jag tänka mig att han har en 90% chans att vinna om han har ARN i ryggen.

Beppo: Det handlar inte om det är ett fel på vanosen eller ej. Enligt din teori så skulle bilen också kunna vara mätarskruvad, krockad (men bra reparerad) trots att säljaren lovat att bilen inte skulle vara det? Det handlar om att förutsättningarna för köpet av bilen var att bilen hade ny/bytt vanos och att säljaren lovat detta. Inte om vanosen var sönder eller ej, utan vad wolv har blivit lovad av säljaren.
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Det är klart som faan att de inte så gärna vill byta din vanos även om det bara är en garanti job! De är duktiga på att snack men du måste ignorera detta och pressa på "konsumentverkets hot enhet bör tillkallas" Ingen vill så gärna göra 30.000 ballubas byte ävan om det handlar om garanti byte (de väntar på att den ska hålla tills du själv måste lägga ut de pengarna)
Stå på dig wolf!

G-Nig
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Hade inte du garanti på bilen? Och krånglar din vanos eller vill du få den utbytt bara för att detta är en rr och inte sachs? finns lite funderingar runt detta trä om man ska läsa hela från början! Du säger att det läcker olja? Läcker den eller inte? Fungerar den eller är det defekt som omfattas ut av din garanti "du har väl fått garanti"
Lite klurit det där med vanos

G-Nig
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Detta trä började med att bilen var ostabil på vägarana pga slitna och breda däck, men enligt din ockulära besiktinig var allting helt ok ,förens du dag efter hittade smörja på din vanos, som läcker olja och går klockrent ,men är fel fabrikat och du vill ha den utbytt på garanti och säljare är inte go mot dig längre asså!
Roligt kort att sammanfatta trädet

Lycka till
vanos a la playa !

G-Nig
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

JAG tycker också att Wolv skall få Vanosen utbytt eller blikompenserad, men mitt tidigare inlägg angående ARN handlar om hur ARN kommer att agera, och då tror jag tyvärr inte att de kommer att bifalla. Man kan ju hoppas att de gör det, men om man inte kan bevisa att ngt fel föreligger på en sak som de aldrig hört talas om så tror jag det blir svårt. Om bilen är mätarskruvad eller krockad så har de helt andra förutsättningar att gå efter för det har de erfarenheter av och vet hur de skall hantera, men det här med Vanos har de nog ingen som helst koll på.....
Jag håller på Wolv i alla lägen, tro inget annat.Trots att jag själv har RR-vanos.......
Men det kan man ju jämföra med att jag kan försvara importbilar hur mkt som helst, trots att jag själv åker "oimporterat"!!

/B
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Ja, det finns ju ingen större anledning till att jag inte ska kunna nämna handlaren nu. Tycker att jag lyckats hålla mig saklig. Handlaren är Förenade Bil i Malmö i centrum. Detta bemötande var inte alls vad jag förväntat mig av dem. Affärsmoral/kundvård verkar inte vara något som intresserar dem.

Jag har pratat med min konsumentvägledare som även hon var inne på ungefär samma linje som mig, nämligen att jag har rätt till en VETTIG kompensation eller att de helt enkelt byter vanosen till mig. Jag skickade konsumentvägledarens nummer till VD:n som svarade med att han skulle kontakta henne på tisdag. Hoppas det kan leda någonstans, men jag börjar tappa hoppet för att det här ska kunna lösa sig utan att jag drar detta i en riktig långbänk.

Det är kanon med allt moraliskt stöd från er. Tack och glad påsk! :)

/Andreas
_____
Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Då hoppas vi att detta löser sig nu då! Håller tummarna.....

/B
Så lågnt som du kommit i detta kan knappst BMW undvika att ordan detta.Skulle förvåna mej om du inte får full kompensation.För BMW är det prestige som kan ge en hel del goodvill,för dej handlar det ev.om en stor kostnad.Lycka till.
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Wolf
Skicka VDn länk till detta forum så han kan se hur missnöjda kunder kan vara och att du har nästan alla människor (om inte alla) på din sida! fråga han om de har som policy att göra affärer med "kunden i centrum" eller om han bara tänker på sin a...l :)
Lycka till

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Som jag befarade så lyckades VD:n charma konsumentvägledaren. Han är ganksa len och trevlig i munnen nämligen. Hon tyckte nu helt plötsligt att det inte var rimligt att kräva av Förenade Bil att de skulle byta vanos. Satans ¤%¤#%¤%!!!
Vidare tror han fortfarande att Sachs vanos är någon "tuning grej", likt Hamann och Schnitzers prylar. Han menade också att han hört sig för med BMW i München och de sade att man ALLTID bytte RR vanosar mot RR vanosar. Med andra ord existerar det inga Sachs-vanosar för det är ju helt klart att Sachs inte försöker konkurrera mot BMW med sitt eget vanos brand....
Suck.
Jag är nu erbjuden den dubbla kompensationen (2000 kr alltså) och jag skiter nästan i vilket. Jag får svälja att jag blivit ofrivilligt lurad och kan bara konstatera att jag inte kommer att handla fler bilar av Förenade Bil och råder ingen annan att göra det heller utan att kolla upp bilen lika noga som hos Ärliga Harrys Exklusiva Import AB. Orkar inte bråka mera och ska istället njuta fullt ut av bilen.

Det är bara att bryta ihop och komma igen som en känd svensk idrottsman sade...

/Andreas
_____
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hmmm gissa om det snurrar i mitt lilla huvud nu.

Scannade igenom gamla trådar och Dawwe menade att det brukar stå Sach nr på vanosar, vilket betyder artikelnummer.... I samband med att VD:n berättade att han pratat med BMW i München där de menade att vanosarna byttes ut mot RR och inget annat så ringde det en liten klocka. Kan det vara så långsökt att det är kollektiv supermissuppfattning hos AutoPowers alla vanosförståsigpåare?
Kan någon vänlig själ lägga fram något belägg för att Sachs ens har tillverkat vanosar till S50?

/Andreas
_____
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Verkligen ingen som har några kommentarer på mitt sista inlägg....I'm dying for comments....och fakta inte minst!

/Andreas
_____
Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Det här ska bli intressant.........

/B
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Sachs har visst gjort/gör vanos till S50, Det finns en länk till två bilder som någon vänlig själ lade upp på Autopowers forum där man klart och tydligt såg etiketten "SACHS" och "RR" på resp. bild.

/PG
Hej

Har du accepterat handlarens ersättning om 2000 kr? eller kanske kan man föröka att ordna så att han kompenserar dig med 4 nya fina däck? Trist att det inte kom längre med förhandlingarna men det såg ut som en tung sak att driva vidare....

Hoppas att du kan njuta i vårsolen, det är ju trots allt en superfin bil och det är just nu inga probbs med vanosen? kanske kommer du aldrig att märka av något problem med den....

/Oskar
Min bil är utrustad men dubbla vanos.Dubbelt helvete,är det bara att hoppa brunnen??? 2,2 -01.Eller är det bara M som krånglar???
I så fall är jag glad att jag inte tog den beg M rod. som även fanns för ung.samma peng. Den kom ändå inte upp i prestanda som min fd.Marcos -89 med 4,6/ 320 hk 890 kg 4,5/ 275.men Marcosen var som en kitcar.
Wolv:
Sachs vanos är ett faktum, bara att titta i mitt motorrum. Enligt USA ägare har även de fått utbytt till Sachs eftersom RR vanos inte höll måttet enligt deras BMW NA (north america). Bytet klassades alltså som felaktiga komponentreparationer.
Konstigt att BMW München bara påstår att de byter mot RR. Eller har Sachs köpt upp den fabrik RR tidigare gjorde sina vanos i? För mig snurrar det en smula just nu. Inte bara för RR vs. Vanos, utan för att en respektabel återförsäljare som vill dra det här så långt och även äventyra sitt nam och rykte.

En liten protestlista ifrån andra Mcoupé ägare till VD:n kanske vore på sin plats.
Jag vet att jag gärna skriver under..

Köpte inte förresten Anders på forumet sin Mcoupé hos förenade bil i malmö? Han kanske har en bra kontakt?

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Här har ni en till som tveklöst skriver på en protestlista. Det var det dummaste jag hört, att det inte skulle finnas något känt fel påRR-vanosarna?! Jag har papper på mitt byte i alla fall, gjort på BMW i Solna.... men dom kanske hittade den nya vanosen på en gammal volvo på skroten? Stå på dej, Wolv!
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Wolv har mail...

/PG
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jag skriver bara på en protestlista om det gäller att pressa BMW att byta ut samtliga vanosar. Om det nu är som dom säger att det inte är något problem utan att vi här är "hypokondriska" så tänker ju inte jag bidra ännu mer till att dra ner min egen bil i skiten.
Talade med en mek som verkade insatt, och han trodde inte att sachs vanosen var av annan konstruktion än RR?!? Han menade att det största skälet till att de rasade var för hård körning innan motorn var varm. Att utbytes vanosen sedan höll bättre kan ha att göra med att man blivit uppmanad att verkligen köra lugnt med kall motor, och att man efter det första raset verkligen gjorde det. Som han sa: " bara man hade råd skulle jag köpa en bil med sachs vanos och ge mig ut och gasa med kall motor bara för att bevisa att sachs också går sönder om man inte sköter grejerna......."
Lät ju som en rätt vettig förklaring..... men det är ju bara en teori, som allt annat i den här frågan.....
JAG VILL HA FAKTA!!! Dags för BMW att lägga korten på bordet, tycker jag!!
Fortsättning följer!

/B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.