AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
12.146

M Coupén hämtad & garantifråga

Sida 1 av 8
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag är lycklig över att kunna meddela att jag nu är ägare till en M Coupé av årsmodell 2000 :)
Jag är riktigt nöjd och den är ju bara så vacker. Eller hur, Johan M? :)

Nu har jag en fråga som rör garantin. Bilen är svensksåld och jag köpte den hos en stor BMW-handlare. MRF-garanti medföljer som gäller i 3 månader eller 5000 km. Jag ockulärbesiktade naturligtvis bilen grundligt och den är i kanonskick. Jag märkte att däcken (Bridgestone Potenza S03) inte direkt var nya, men trodde de skulle ha ca 500 mil kvar i sig vid hyfsat vårdad körning. När jag igår körde hem bilen så märker jag att bilen nästan är trafikfarlig i och med att den spårar nåt f-bannat. Det räcker att påbörja ett filbyte så säger det bara "swoosch" och innan man hinner fatta vad som är på gång så ligger man i den andra filen. Känner igen detta beteende från M Roadster som också var väldigt känslig mot dåliga framdäck.
När jag kom hem besiktigade jag däcken lite närmare och ser att bak finns det ca 3 mm kvar och fram 4 mm.

Så min fråga till panelen lyder: Kan jag kräva att handlaren ska helt eller delvis kosta på mitt nyinköp nya däck?

/Andreas
wolw:

Först Grattis till din nya bil:))kommer du att fortsätta att frilansa?

Då du gjorde en besiktning tidigare och upplevde att det fanns mönster kvar i 500mil så har jag svårt att tro att handlaren går med på en splitt av kostnaden.

Vad står det i pappren om däcken?

Dessutom så räknas väl däck som en del som inte ingår i garantin utan som en slitage del.

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Tack för svaret, starre!

Japp, jag tänkte fortsätta att frilansa. Kommer upp lite text och bilder i nästa vecka förhoppningsvis om vädret blir så pass bra att det är lönt att göra en grundlig tvätt. :)

Angående däcken så tänkte jag exakt som dig till en början. Sedan började jag fundera lite och kom fram till att det visserligen finns mönster, men som däcken var när jag köpte bilen så är det en ren trafikfara faktiskt. Det kan jag ju tycka att är orimligt när man köper en bil som kostade närmare 300k.

Kommentera mera!

/Andreas
wolw:

Nu har jag tänk igen:))Om bilen du köper har mönster som understiger gräns värden så är vel inte bilen godkänd av ex besikningen/Polis? Vad står det i det gula pappret där brukar/ska handlaren uppge däck mönstret står det 3mm så kan kanske....du skriver ca:3-4 vad är det exakt värdet?

har precis beställt nya bakdäck så jag vet hur surt det är.....

Wolv: garantin är väl 6 månader nuförtiden?
Däcken tror jag du får svårt att få att "falla" inom garantin dock.
Misstolka mig inte nu, MRF garantin är fortfarande 3 månader eller 500 mil men de finns en beg garanti som sträcker sig 6 månader som kom förra året.

Mrf garanti: Länk

6 månaders regeln: Länk

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
Även denna länken är intressant
Länk

samt denna texten:
Fakta; Sexmånadersregeln
Lagstadgad garanti

Regeln innebär i princip en lagstadgad garanti i sex månader.

Bevisbördan

Garantin gäller sex månader om inte säljaren kan bevisa att du varit vårdslös. Du behöver själv inte bevisa någonting. Om däremot varan går sönder efter sex månader och upp till två år så måste du bevisa att det var ett inbyggd fel, ett så kallat ursprungsfel.

Klagotid

Klaga direkt, men du har rätt att klaga inom två månader från det att felet upptäcktes.

Jag har själv fått saker på garantin på 330n som var utanför dessa 3 månader utan något som helst trubbel.

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Wolv: KLart den e fin, de e juh en M-Coupé, å dessutom en av de få svensksålda :-))

Tänkte lite på det där med spårkänsligheten, jag undrar om det inte kan ha med sänkningen att göra. Du vet inte om dom gjort en ny hjulinställning efter det att AC-satsen sattes på? Annars så stämmer inte hjulinställningen alls å då brukar bilar få en förmåga att spåra som tokar, bara en fundering som sagt.

Wolv:
valkommen till coupe- sekten. Kul att du kom till dina sinnen och valde en riktig bil ;) Kor med samma dack som du, och det kan bara rekommenderas, forutom att mina har en smula battre monster kanske.. Ar lite fundersam gallande det har med garantin, men kan det inte som foregende talare kommenterade ha att gora med sankningen?

Hoppas fa att fa se bilen i sommar nar man kommer hem igen, men tills dess sa kor forsiktigt..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Har du köpt bilen på en seriös firma och betalat rimligt,tror jag att du kan ta upp ditt problem med dom och att dom ställer upp med en del av kostnaden(den större).Har du däremot handlat men en tveksam handlare som inporterar bilar skjälv är det nog kört.Även om den sist nämnde har betydligt större marginaler att spela med.Stå på dej.Meddela att du har fört ut problemet på detta forum,och kommar att redovisa resultatet.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
wendtan:
Tackar! Den där sexmånadersregeln kände jag inte till faktiskt. Bra att den finns.

Visst, det skulle kunna vara så att en hjulinställning inte gjorts sedan Schnitzer-satsen monterades, men jag är tveksam. Den har trots allt gått ett par hundra mil tror jag efter att den monterats, och intrycken jag fått av den tidigare ägaren säger mig att han borde gjort en hjulinställning i samband med fjäder- och dämparbyte. Dessutom beter sig bilen exakt likadant som min M Roadster gjorde när framhjulen var slitna och började bli lite smått fyrkantiga, precis som dessa hjul är.

mbolo:
Tackar :) Vem som nu än betalar däcken så funderar jag på att antingen köpa just S03:orna eller Michelin Pilot Sport PS2.

erik:
Jodå, bilen är köpt på en av Sveriges största BMW-handlare. Så de är nog seriösa och har hittills gjort ett bra intryck på mig.

/Andreas
Mr Hamann
Welcome to the club.

// Mr Hamann
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
"Jag är riktigt nöjd och den är ju bara så vacker. Eller hur, Johan M? :)" :

Jo, den e... jättefin...? ;)

Även jag bor i Lund, som Dr_Johan som du var och träffade. 2xJohan Magnusson med M Coupéer i Lund alltså =) Jag såg faktiskt din bil på motorvägen, men det var inte mycket man hann se hehe. *swosch*

Då är det bara att ta av hatten och gratulera och önska Dig välkommen till takklubben! =)
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
328-Johan:
Tackar :)
Jag och den andra Johan diskuterade det igår och det är väldigt förvirrande att det finns två st Johan Magnusson med M Coupé i Lund. Jag har ju fått något mail från dig ang. frontspoiler och jag trodde att det var den andra Johan som hade skickat det :)

/Andreas
Grattis! Du blir garanterad nöjd med ditt val. Otroligt rolig bil att köra.

Jag har inte upplevt att mina däck är så spårkänsliga, original Dunlop som BMW monterade.

Ir
197
Ironman
V70
kollar på M3 V8 eller M5 V10
Grattis till köpet. Ett beg. köp brukar alltid innehålla någon överraskning, och är det bara däcken som är problem kan jag inte annat än gratulera.

MEN jag tipsar dig ändå att kolla rek däcksdimension i reg.beviset. Om det inte matchar verkligheten, kanske du kan förhandla fram nåt med säljaren, resultatet avgörs nog mest av hans dagsform.

Jag har 235 fram, men skall byta till 225 (enligt reg.bevis) eftersom min bil spårar en del.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
MatroxMGA, Ironman:
Tackar :)

Sitter just nu i telefonkö till Motormännen som jag tänkte rådgöra med i den här frågan.

När jag gasade på ordentligt med min M Roadster så reste sig huven ganska mycket. Det gör inte M Coupén, men jag har ett hårt ställbart chassi från AC Schnitzer och funderar på om det kanske är anledningen. Hur beter sig era bilar med originalchassi?

/Andreas
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
MatroxMGA:
När framdäcken är inne på sluttampen så kommer du förmodligen att känna det. Det beror väl lite på däcken också ifall de har benägenhet att bli kantiga på slutet.

/Andreas
välkommen tillbacka till den förlorade sonen :-)
för min del å avhjälpte däckbyte all spårkänslighet i höstas så viss fasen är det däcken. jag hade oxå runt 3mm kvar.
Grattis Wolv, attans vad avis jag blir på dig. =)

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jag har 235/35 18" fram och 265/35 18" bak och min är spikstabil. inga som helst tendenser till att dra åt något håll.
Har Kumho däck och Antera fälgar om jag inte minns fel.
Det var förra ägaren som hade satt på dom.
Visserligen, klart det finns tendenser om man kör på VÄLDIGT spåriga vägar men vi talar inte alls om några kast eller liknande.
Kanske dags för en hjulinställning på dom kärrorna som har problem?

Utan tak skall det va, så fram med vinkelslipen nu alla Coupé ägare ...:-) (ajaj AJ varför slår ni mig???) :-))

/PG
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
pgr69:
Det är ju lite beroende på hur däcken slits, men vänta tills framdäcken har 3mm mönster kvar så tror jag tyvärr att du kommer att upptäcka vad vi menar

Z3c, Fredrik:
Tack, jag är fortfarande i sjunde himlen :)

/Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.