|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
|
Det är lite trevligare tongångar från handlaren nu. De erkänner sitt misstag, men hållningen tycks dock vara oförändrad. De vill inte byta ut det av följande anledningar: "Problemet som vi ser det är att vanossystemet fungerar i din bil och vi finner därför ingen anledning att byta ut det" "Efter samtal med expertis på BMW Sverige har vi informerats om att det inte är något fel på vanossystemen som är märkta med tillverkarnamnet Rolls-Royce. Enligt BMW finns det ingen anldening att byta ut systemet om det fungerar som det ska." Av den anledningen har jag startat en ny tråd där jag ska försöka bena ut hur många här på forumet som haft anledning att byta ut sin originalvanos: Länk De säger sig kunna tänka byta ut min vanos, men då får jag acceptera den vanosen som de monterar i. "Vi kommer då försöka hitta en begagnad och vi kan inte garantera vilken tillverkare som tillverkat just den vanosen. Dock tycker vi en sådan operation är onödig eftersom du då kanske får en vanos som är mer begagnad än den du har." Skroten antar jag med andra ord. De skulle återkomma i nästa vecka med en annan möjlig lösning. Känns som att det gått ett ministeg åt rätt håll i alla fall. Fortsättning följer... /Andreas |
|
|
Att BMW säger att det inte är problem med RR är ju inte oväntat. "First trick in the book", förneka tills du blir överbevisad! Jämför med det svar som man får om man frågar om oljepumpar kan lossa på 4-liters V8:an; det har vi aldrig hört..... |
|
|
Exakt! Därför startade jag den där tråden för att kunna presentera lite statistik för dem på måndag. Så alla ni med Z3M - skriv i tråden Länk Det jag fick höra från BMW i Karlskrona när jag kollade läckaget i tisdags var att det är ett icke-problem som någon hittat på och samma sak var det med V8:ornas oljepumpshistoria enligt dem. mbolo: Jag har precis ventilerat bilen i ca 7 mil :) /Andreas |
|
|
Efter alla erfarnheter med folk som man pratat med bla här på forumet och andra ställen, så har jag fått uppfattningen att det här har tagit helt abnorma proportioner. Mer uppskrivet problem verkar inte finnas i bilvärlden. Så jag tror inte BMW ljuger när de påstår att det är ett "ickeproblem". Vore det ett stort problem tror jag att BMW AG skulle visa upp lite mera goodwill mot de kunder som trots allt köper deras finaste och dyraste bilar!! Men jag kanske är lite blåögd och vill bara tro bra om BMW........ /B |
|
| hej erik det är 2/4 du missade gårdagen!! vanos? | |
|
Beppo: Jag är benägen att hålla med delvis. Det har säkerligen tagit alltför stora proportioner, vilket påverkat andrahandsvärdet vare sig man tror att det är ett problem eller ej :( Men faktum är att en massa vanosar byts av en eller annan anledning, det kan röra sig om så enkla saker som missljud. Jag skulle inte vilja att min M-bil låter som en Skoda Felicia 1.6d :) Sen att motorn inte rasar, visst, men det är väl nog så illa ifall bara vanosen i sig skulle rasa? /Andreas |
|
|
Ska man betala 30.000 så är det självklart så att det är illa nog. Har man dessutom blivit lovad en sak så väl säljaren hålla detta? Fast jag är tveksam till att byta en vanos (som blivit åtgärdad) till en annan vanos från skroten är rätt sak att göra. Självklart är det enda bytet du ska göra är att byta från din RR vanos till en ny Sachs. |
|
|
Undrar om man kan få veta av BMW hur många vanosar de bytt ut? Kunde ju vara kul att veta hur stort/litet problemet är... Jag skulle naturligtvis inte heller vilja att min bil lät som en skoda diesel. Och självklart vore det illa ifall vanosen rasade, men inte där heller har jag hört talas om något fall där den gjort det, så problemet kan inte vara vanligt.... Klart som *** att man blir nojig när motorn börjar låta illa, inte tu tal om den saken, och har man en av bilvärldens finaste motorer så förväntar man sig inte missljud. Måste bara flika in en liten jämförelse med ett annat problem: Många som Åker M3E36/M3E46/M Roadster/M Coupe upplever ett kraftigt "skramlande" missljud från bakaxel regionen vid snabba växlingar från ettan. I ett känt fall har BMW bytt bakaxel på en bil, men det är inte riktigt dokumenterat att det behövdes(kunden fick betala själv.....). En del är oroliga för detta, andra säger bara att:"det är bara för att det är en muskelbil, det ska låta så med så mkt kräm....." En stilla undran är om problemet hade haft ett namn typ "dundergreppe" eller liknande och man hade reparationskostnader för att byta detaljen på mellan 30-50kkr, hade inte det blivit samma rabalder om den detaljen? Tänk om representanter från BMW kunde ge sina synpunkter och fakta till vanos-problematiken! Så att man kunde få lite riktiga fakta och inte gå på rykten. För i detta fallet finns två "sanningar" som jag ser det: 1: det blir lätt ringar på vattnet..... Men även 2: Ingen rök utan eld..... Lite riktiga fakta skulle nog inte skada, vare sig för oss som en dag ska sälja våra pärlor(nej det ska vi inte....) eller för BMW (vars nya M3 också fått dåligt rykte pga motorhaverier....) Om det nu är ett problem så borde BMW agera när de ser vilka proportioner detta har tagit och antingen dementera problemet med hjälp av fakta/siffror, eller lösa frågan genom goodwill utbyten av Vanosar........ /B |
|
|
Beppo: Jag skulle nog vilja jämföra skramlet från bakaxeln med vanos problemet. Har hört (ja precis som med Vanos bara en känsla av ett överrepressenterat problem) att det är ganska vanligt och att felet är slutväxeln á 22kkr. I mitt fall efter 3300 mil. BMW Lund som sålde bilen till mig tog inte en spänn av kostnaden trots 1 mån garanti och ett perfekt M test (köpt av dem). Enligt BMW Solna hade man endast haft detta problem på 1 (!!) bil tidigare, men här på forumet var det många som hade liknande problem.. Så även här ligger Dina två sanningar nära till hands. Liksom vid problemet med alla elstolar som måste lagas á 6000kr (fast det erkänner iallafall BMW Solna att det är mer regel än undantag). Jag är dock den hopplöst lättlurade typen av kund som vackert betalar.. Det kostar att ligga på topp som de säger. :-) /Caspar |
|
|
Precis, jag har hört många som klagar över skrammel från bakaxeln, men det är bara du som gjort ngt åt det vad jag vet. Ville inte namnge dig utan ditt samtycke, men du gav dig ju tillkänna i a f........ ;-) Frågan är ju om dom bytte bakaxeln trots att det inte förelåg ngt egentligt fel. Fast det där med stolarna har jag bara hört talas om från dig..... /B |
|
|
Nåja, jag är nöjd. Det skramlar inte längre.. :-) Konstigt att stolarna inte är ett större problem. 3 av mina 4 stolar (2 bilar) har haft detta problem, har dock endast åtgärdat förarstolen på M'en vilken var riktigt illa. Det kanske är pga bra kontakt med serviceverkstan som de "erkännde" att stolarna bara är smäck.. Finns det manuella stolar till Z3?? Det är för lite plats för ordentliga motorer mm.. /Caspar |
|
|
Wolv: ursakta lite stressad formulering i tidigare inlagg. sa har menade jag.. Din bil ar byggd 2000, da jag antar att felen med RR- vanos redan var upptackt, eller hur? Da antar jag aven att man darefter rekommenderat byte till sachs enhet, pa alla modeller. Om nu felet pa din bil upptacktes efter 2000, varfor bytte man da till en ny RR- vanos? Da borde man ju redan ha borjat byta till sachs, eller hur? Om man nu gatt ut med rekommendation att vanos skall bytas till Sachs ifran RR innan felet pa din bil upptacktes, har de som atgardade din bil inte foljt rekommendationerna.. Har starkt for mig att man havdat att det ar komponentfel det handlar om, och att vissa "batcher" RR vanos inte hallit mattet. Skall fraga nagra Mcoupe agare pa ett amerikanskt forum om statistik eller hjalp, och kanske de har nagot officiellt BMW uttalande.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
mbolo: Jag bad dem presentera papper på att vanosen var bytt överhuvudtaget och de har svarat med att de hade fel - det vill säga att den inte är bytt alls. Deras vilja att leva upp till vad de sagt är dock oförändrat usel än så länge :( Ett officiellt uttalande eller annan statistik skulle hjälpa stort! Just nu skyddar man sig med att BMW Sverige säger att det aldrig funnits några som helst problem med RR vanosar... /Andreas _____ Länk |
|
|
Det här med stolarna ja (Caspars inlägg). Jag har inte orkat göra något åt det men har glappet både på förarstolen och passagerarstolen. Det kostar alltså en del att åtgärda? Är det något som man kan lösa själv? Återkommer det efter ett tag igen? /Johan |
|
|
Fortsatt dödläge. Enligt mail från VD: "Du vill ha en vanos av fabrikat Sachs och det kan vi inte tillhandahålla. Vi har aldrig lovat att en vanos av märket Sachs sitter i bilen. Vi har upplyst dig om att förra ägaren bytt vanosen. Vid kontroll har det visat sig att det är vissa delar av vanossytemet som bytts. Eftersom din vanos fungerar som den ska finner vi ingen anledning att byta den. Vi beklagar naturligtvis att vi delvis sagt fel och är beredda att kompensera dig med 1.000kr." yippie, 1000 spänn. känns som ett hån precis som erbjudandet om att hitta en gammal vanos på skroten. Vad ska jag nu göra? Jag har redan upplyst dem om vad Motormännens jurister anser, men det kommenterar de inte ens. Tvivlar på att de ens läser mina mail eftersom de varken svarar på frågor eller kommenterar annat som jag säger. Frustrerande är det. Det jag tänkt göra är: - Kontakta min konsumentvägledare - Ev. skicka en anmälan till ARN. - Ev. acceptera quixotics erbjudande om att skriva en konsumentupplysande artikel på www.bilannonser.se :) Hur detta än slutar gott folk så rekommenderar jag er att ALDRIG lita på en säljares ord. Inte ens hos de handlare som anses tillhöra de mest seriösa!!! :/ /Andreas _____ Länk |
|
|
wolw: Håller helt med dig 1000kr i kompensation är verkligen ett hån med tanke på vad bilen kostade. Ge inte upp fortsätt att driva caset vidare med hjälp av ARN och din konsument vägledare. Kanske dax att nämna vilken handlare det gäller så flera ev bil köpare inte går på samma nit? |
|
|
Håller med Starre. Det är nu dags att varna andra som har funderingar att köpa bil. Jag har mycket goda erfarenheter av ARN tidigare, och även idag när jag håller på att med hjälp av konsumentverkt och polisen strider mot en bluffare (icke bilrelaterat). Jag har svårt att se hur du kan förlora en eventuell tvist med motormännen, statistik på bytta RR vanosar, lovord om att vanosen är bytt av säljaren samt erkännande av VD via mail att de faktiskt gjort fel. Det är bara att hålla ut. |
|
|
Jo fast sen kommer det fram fakta att inga vanosar har rasat, samt att man vill byta ut en enhet som det faktiskt inte är något fel på........ Jag tror det blir väldigt svårt, tyvärr..... /B |
|
|
Så här ser jag det: 1) Andreas blev lovad att vanosen var bytt. 2) Nu har de erkänt att vanosen inte är bytt, bara "vissa delar av vanossytemet som bytts". 3) Det är oväsentligt om det kommer fram fakta att "inga" vanosar rasat, och att den nuvarande vanosen fungerar som den ska. 4) Vad det handlar om är felaktiga påståenden vid försäljningen (vilka var tungt vägande vid köpet av bilen), och att Andreas ska kompenseras för dessa felaktigheter. Och det räcker inte med 1000:-. Minst 10000:- vore skäligt. Jag håller på dig Andreas / Wolv! / Joakim Länk |
|
|
Hej Detta var en sorglig historia..... hur pass långt är du villig att gå? Skulle du kunna tänka dig att häva köpet? eller är bilen värd att ha kvar och driva saken vidare vid tex ARN, jag har hört att det skulle ta upp till 2 år att driva saken igenom. Och även om man får rätt där så kan dom typ bara "pricka" handlaren men det är tydligen inget som kan hindra dom från att fortsätta verksamheten? eller tvinga dom att betala tillbaka pengar??? Hoppas att du kan njuta av pärlan ändå! det vankas fint väder till påsk. Lycka till /oskar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.