|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
Wolv: Ett muntligt bevittnat avtal, skall i teorin vara lika betydlesefullt som ett skriftligt sadant, glom inte det. Nu far vi hoppas att saljaren star for det han sager och tar pa sig ansvaret. Om inte kan du alltid, sadar i forbifarten, namna att du under hela den har historiens utveckling ventilerat dina asikter har pa forumet. Du har darmed X antal BMW agare och kunder som du garna delar med dig av dina daliga erfarenheter for och som dessutom star bakom dig. Safety in numbers.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
wolv: Är inte sannolikheten ganska stor att denna säljare och tidigare M coupé-ägare läser i detta forum? Kanske bara är bra i och för sig... roadZter |
|
|
mbolo: Om nu min kompis inte sov när vi hade vanos-snack :) Om det blir problem så kommer jag att göra klart att jag inte kommer att hålla det för mig själv. Det är tur att forumet finns på många sätt. När man sitter och funderar på sådant här så blir man lätt insnöad i sina tankegångar och då är det ovärderligt att kunna ventilera tankar och åsikter med er! Danne: Jo, det är nog inte omöjligt. Han är trevlig och verkar Z-intresserad. Han berättade att han var på väg att köpa just min bil, men ändrade sig i sista sekund och slog till på en Z4 3.0 istället. Så om jag vore han skulle jag hänga här. :) Det gör ju inte något om han läser detta...kanske till och med kan vara positivt som sagt. /Andreas |
|
|
Om Vanosen är åtgärdad så har nog varken du eller säljaren något att frukta. Då borde han även kunna lämna ett intyg på att du kostnadsfritt får den åtgärdat ifall något skulle hända. Att det sitter en RR-vanos där betyder ju inte att den MÅSTE gå sönder, den har ju pajat för några men de verkar vara försvinnande få eftersom det inte här på forumet finns några som råkat ut för det. Och det är rätt många som har den motorn. Men om du köpte bilen i tron att vanosen var en sachs så borde du även kompenseras ekonomiskt tycker jag. /B |
|
|
wendtan: Det står vad det skulle ha kostat mig om det inte skulle ha gått på garantin, det är alltid bra att ha papper på bilen vid en ev försäljning. |
|
|
Starre: Okej, är de någon annan här som har fått "kvitto" på deras goodwill reparationer? Sök först, fråga sen, Bitte! Länk |
|
|
Uppdatering: Inget nytt. Nu fem dagar sedan jag mailade säljaren utan svar. Har skickat ännu ett mail... Konstigt när det innan köpet dröjde max någon timme innan jag fick svar på mina mail... /Andreas |
|
ErikNilsson |
Wolv: Jag har sagt det tidigare och säger det igen, nöj dig INTE med ett muntligt avtal!!!! Är han dålig på att svara nu så kan du säkert tänka dig hur det blir när vanosen väl börjar strula. Säljaren kanske inte ens jobbar kvar där då. /Erik |
|
328-Johan; Dom priserna var dessutom ex. moms om jag inte minns fel. :) (Tämligen många kr per kg aluminium där..) /eFx |
|
|
wolv: Har du testat att ringa? Hade jag varit dig hade jag försökt få tag på honom snarast på annat sätt än mail, ju längre tid det tar desto sämre chanser att reda ut soppan... roadZter |
|
|
Holder med DanneZeta! Og kom ihåg at vara artig, lugn og saklig, og fråga gjerne vad han vil gjøra åt saken først! Inte børja med at kräva saker direkt.. Låt honnom erbjuda nånting.. Sånn ordnar jag grejor.. :) |
|
|
Efter det andra mailet fick jag svar ganska omgående. Jag blev inte så förvånad när jag läste mailet: "Vad det gäller vanos så är den byt enligt föregående ägare som du själv pratat med. Vi hjälper dig naturligtvis med läckage och ser till att det inte läcker mer." Sitter och författar ett svar, och början på mailet ser ut så här: "Den enda som sagt till mig att vanosen är bytt är du, Johan! Det du säger är alltså att om man köper en bil av dig så kan man inte lita på det du säger? Som jag berättat för dig tidigare: Jag ringde för att kontrollera dina uppgifter med den tidigare ägaren. Denne var på sjukhus och jag fick istället tala med hans bror. Han visste att bilen hade varit inne för något med vanosen, men han kunde inte säga om den blivit bytt eller ej. Därför ringde jag upp dig ytterligare en gång och du bedyrade då att vanosen var bytt på bilen. Jag förstår inte varför du försöker få det till något annat? Rätt ska vara rätt enligt mig. Ni har gjort ett misstag och det vill jag inte stå för, utan jag anser att det ska ni göra själva. Vad den tidigare ägaren sagt till dig är inte min sak, utan jag utgår ifrån vad DU sade till MIG och i detta fallet var det felaktigt och jag trodde faktiskt att ni som seriös bilhandlare skulle ta konsekvenserna de misstag som ni själva begår. Om ni inte gör det så har jag och min sambo blivit lurade helt enkelt. Jag var i min enfald övertygad om att man skulle slippa uppleva detta på XXX AB." Svaret kommer att bli längre än så kan jag säga. Nu börjar adrenalinet pumpa på riktigt ordentligt. Jag kommer att gå lite högre upp i hierarkin och får jag ingen vettig respons där så vänder jag mig till Konsumentverket/ARN. /Andreas |
|
|
wolw: Fråga: Har du papper från säljaren där han intygar att man har bytt vanosen eller har du endast fått info per tel från säljaren? Tror att man måste skilja på om det är info via telefon eller om det finns papper på vad föfregående ägare påstår är i sammahanget ovesentligt. Det som är relavant är vad säljaren har sagt till dig alt informerat dig om via papper Om det finns papper på det så bör/ska du kunna hävda din rätt om det inte finns papper på utan bara muntligen så kan det bli svårare. Jag vet att ett muntligt avtal är samma som skriftligt men vad jag erfrar så kan det ibland vara skilda saker. |
|
|
starre: Nej, har inget papper på saken. Såg ingen anledning till att kräva att han skulle intyga skriftligt att vanosen var bytt. Däremot så har jag minst ett vittne på att han sagt det. Han har sagt det över telefon två gånger och face-to-face två gånger, så det är inget som sagts i förbigående så att säga. Det är värt lika mycket som att han hade skrivit ner samma sak på papper och skrivit under. Det är nog vanosen som vi pratat mest om skulle jag gissa, så det finns ingen tvekan vare sig hos mig eller hos honom om vad han sagt. /Andreas |
|
|
wolw: Nu är jag ingen expert på vanosen.... Finns det en service bulitin som säger att alla felaktiga vanosar ska bytas ut eller är det upp till varje service center att avgöra detta? |
|
|
hej Wolv, Tråkigt när det strular till sig, det är aldrig roligt att behöva åka tillbaka till försäljaren när saker o ting inte blir som försäljaren påtalat. Konstigt nog känner man sig alltid påträngande när man skall kontakta eller återbesöka säljaren för att reda ut eventuella problem... Om bilen ej uppvisat några symptom på vanosenheten så hade det varit svårt att hävda något gentemot säljaren, men i detta fall är det ju faktiskt så att vanos enheten uppvisar ett fel(läckage) som du ville undvika genom att försäkra dig om att hela enheten var bytt av BMW. Om säljaren som du säger har försäkrat dig om att enheten är bytt så tycker jag att du har ett solklart fall att gå på gentemot säljaren. ARN borde gå på din linje då du köpt bilen i tron om att vanosenheten var utbytt! Hur som heldst, lycka till... |
|
|
starre: Nej, det finns ingen sådan. Det enda som finns är att bultarna ska bytas. dwedin: Förstår exakt vad du menar. Man känner sig småaktig och påträngande.... Jag tycker att även om vanosen inte hade visat några symptom så hade det varit nästan lika illa. Detta i och med att vanosen som man byter till är av ett annat fabrikat och att denna är erkänt tåligare. På begmarknaden är det väldigt många som utesluter en bil med original (Rolls Royce) vanos eftersom man ser den som en tickande bomb som så småningom kan komma att dränera plånboken på 30.000 kronor. Jag är säljaren var helt överens om allt detta och vi diskuterade exakt i dessa termer. Därför blir jag extra förbannad nu när jag inte får något gehör. /Andreas |
|
|
Men om ARN forskar lite i saken, lyssnar med BMW osv, och upptäcker i hur många fall som vanosen faktiskt har havererat, så kanske dom inte tycker att det finns tillräckliga skäl för bifall....Tror det hade varit bättre om du fått det skriftligt, tyvärr. Lycka till! /B |
|
|
Beppo: Tack! Men vad skulle det ha för betydelse? Hade de exempelvis sagt att motorn gått 1000 mil och det visar sig att den egentligen gått 20000 så skulle väl det inte vara rätt? Eller vilken jämförelse du än gör. Kärnan i det hela är att jag köpt något varan på falska grunder och förväntar mig att detta rättas till. Förstår inte alls ditt resonemang och ännu mindre förstår jag vad för skillnad det gör om jag har det skriftligt eller ej i.o.m. att jag har vittnen och jag har dessutom svårt att tro att säljaren kommer att ljuga mig rätt upp i ansiktet och helt plötsligt påstå att han aldrig sagt att vanosen var bytt? /Andreas |
|
|
Jag håller självklart med dig om att du ska ha en ny Vanos, eftersom det var en hörnsten i affären. Men bevisningen blir en svår bit om säljaren backar, i o m att det inte finns på papper. Ditt vittne kan väl inte precis kallas opartiskt heller, tyvärr. Jag hoppas att du får en ny vanos, blir ekonomiskt kompenserad eller att köpet hävs. Eftersom andrahandsvärdet på bilar med RR-vanos kommer att vara väsentligt lägre i framtiden, vilket jag tycker är lite synd då problemet inte alls är speciellt stort. Frågan om det finns ett mera uppskrivet problem än om vanosen på just denna motor? Vanos problem (oljud även där, ej många haverier) har även drabbat M5-e39, men av ngn anledning så talas det inte speciellt mkt om det. Nåväl: eftersom du köpte bilen med uppgiften om att den skulle vara bytt så ska du kompenseras, av ovanstående skäl. Det har gått för långt nu, RR-vanosen kommer alltid att ha sämre rykte än en VAZ-motor som gått 9426543217mil......så oavsett vad som händer så kommer de bilarna som har RR- vanos vara betydligt mindre värda än de med sachs vanos. Hoppas verkligen att det löser sig. Det bästa vore väl ekonomisk kompensering? För du vill väl ha bilen egentligen? Och det kan vara lite svårt att hitta en M-coupe med sachsvanos i eftersom det inte är så många som bytt. Ses på sommarvägarna!! /B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.