AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
12.145

M Coupén hämtad & garantifråga

Sida 3 av 8
Wolv: Har ingen bilder, men kan ordna noen! En kompis har digital kamera.. Det sitter en lapp på vanos'n med "Sach nr.", "Serial nr." etc. Jeg tror lappen sitter på vanos enheten.. men jeg er ingen teknisk ekspert :) Jeg kollade foran på motoren for olja rundt alle bultene, men kunne inte se noen "brun skyddsgojja" eller rester av gammel olja..

Når jeg nå ser bildene til 328-Johan, så er min identisk med bild 2 og 3! Antar at min er Sachs då..

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Kongen: Stämmer bra det med 1200:- i "egenandel" då Europlus-garantin inte täcker slitdelar och vätskor. 1200 är alltså ett oljebyte och ev. andra sådana kostander. Jag har på mitt kvitto på vanosbytet ett pris på 29.700,- på vanosen och 900 tror jag det var för oljan och nåt annat.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Tack för din research, Johan! Shit, de ser ju exakt likadana ut! Kan inte hitta några olikheter alls, så det enda jag har att gå på är märkningen.
Har lagt upp lite bilder på hur min vanos ser ut, med Rolls Royce lapp och allt:
Länk

Den bulten där jag hade läckage är den som har mest skyddsgojja på sig.

Ska försöka få tag i den tidigare ägaren igen imorgon. Har tidigare "bara" pratat med hans pappa och hans bror eftersom han själv var på sjukhus. Ingen av dem visste säkert, men brodern trodde bara att det gjort någon "reparation" på vanosen och därför ringde jag tillbaka till säljaren, som övertygande bedyrade att vanosen var bytt och påstod att det var ett måste eftersom det enligt honom brukade vara en tidsfråga innan de gamla vanosarna pajjade.

Däcken: Jag tycker nog att det hade varit rimligt att de bjudit på framdäcken t.ex. men jag håller helt klart med om att det är ett gränsfall. Det finns ju som sagt 4mm mönster kvar på framdäcken och vid provkörningen i Malmö city mitt i värsta rusningstrafiken så lyckades jag tyvärr inte märka det värsta. Kände att det drog lite mellan rödljusen, men kände att jag ville ha lite bättre fakta och trodde det skulle funka att höra av sig nästa vardag, men det sket sig. Jag kanske felaktigt överskattade nog serviceviljan något? :/

/Andreas
wolv: Har du kvitto? På kvitto står arbetsorder, dom burde då klara at kolla upp presis hva som ble bytt tycker jag. Annars burde säljaren klara å visa upp det skriftligt hva som er bytt. Jag hadde inte enbart litat på säljarens ord. Min gut-feeling etter å ha sett dine bilder og min egen samt 328-johans, er at den er lagad, inte bytt. Skyddsgojja, fortfarande rolls royce merke, og at den nu lekker lite olja så forstår jag at du har en litt bad feeling..

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Såg lite väl "smetigt" ut runt Vanosen tycker jag. Hade det bara "fuktat" lite runt vanosen så hade det förmodligen inte varit någon fara. Men så mkt klet på så kort tid verkar definitivt inte något vidare.
Stå på dig Wolv! Du vet att du har alla Z-bröder i ryggen!!

/B
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Den där smeten är bara sådan där skyddsgojja. Finns ingen olja på de bilderna :)
Motorrummet är rent men det ser inte vackert ut....
Läckaget är väldigt litet och förmodligen inga större problem att åtgärda.

Kongen:
Ja, allt tyder ju på att jag har en RR vanos. Inte för att det ger mig direkt några kalla kårar eftersom jag hade en sådan på M Roadstern och den funkade finfint under de 3000 mil som jag ägde den. Men hellre har jag en Sachs såklart och det var på de premisserna jag köpte bilen. Viktigt inte minst för andrahandsvärdet. Har inga papper på att den är bytt. Jag såg ingen anledning alls att misstro säljaren med tanke på var jag köpte bilen. Han själv var ju övertygad om att det han sade stämde, så jag vet att det inte handlar om att han försökte lura mig. Nu återstår det att se ifall han företag står för hans misstag.

/Andreas
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Oki, såg ut som att det sprutat ut olja..... ;-)
Hoppas att du åtminstone kan få till en bra "deal" med firman. De kan väl kompensera dig ekonomiskt om varan inte stämmer med specifikationen, prisavdrag brukar ju vara praxis.

/B
de kan ha bytt allting inom vanoshöljet och fortfarande ha kvar RR märket, tycker inte du ska oroa dig om det finns kvitto samt BMW återförsäljaren säger att det är åtgärdat. Däremot såg det lite väl "oljigt" ut runt enheten men det är kanske bara skyddsolja som du skriver. Lycka till!

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
MatroxMGA:
Det var intressant att höra. Hoppas att det är så i mitt fall så att jag slipper kludda så mycket mera med detta. Jag vill ju bara ut och köra!! :)

Ang. kvitto:
Reagerade inte på att det inte fanns kvitto eftersom goodwill-/garantiåtgärder aldrig renderat i något kvitto för min del. Så det lär ju finnas med i BMW Sveriges register. Research ska göras imorgon!

/Andreas
wolw:

Jo goodwill/garantiåtgärder har jag fått kvitto på från Solna i annat fall finns det kvar i sina datorer.

/S
ErikNilsson
En sak man har tagit lärdom av vid många olika slags tillfällen är att aldrig nöja sig med ett muntligt avtal eller lovord. När vanosen sedan börjar bli sämre så kan jag nästan garantera dig att säljaren aldrig har sagt något om att vanosen skulle vara bytt. Lyckas du inte få med ärendet i Plus hos Sverker så finns det en risk att han skiter fullständigt i vad du säger och du får stå för alla kostnader själv. Ok om du fortsätter att köra med den vanosen som sitter i nu men du ska åtminstone ha detta skriftligt ifall problem uppstår sedan som är till följd av att vanosen faktiskt aldrig var bytt (om det nu är så).

/Erik
Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
BMW 420D Gran Coupé M-Sport
wolw, jag lider med dig .. hoppas att smeten man ser på bilden bara är skyddsolja och inget annat .

Lycka till med ditt research och allt !

Mvh
Maria

** Lycka är att se livet genom en solstråle. **
Starre: Intresant att du får "kvitto" på goodwill reparationer.
Står de kostnad 0 kr på dom eller skriver de ut vad de skulle ha kostat dig?

Jag har hyfsat god erfarenhet av goodwill reparationer och har ALDRIG fått ett kvitto. När jag frågat så har de vänligt men bestämt berättat att de är policy att inte lämna ut kvitto vid g.w.

Som jag förstått det så lämnas ingen riktig 1 års garanti på goodwill reparationer och därför vill de inte heller ge en ett kvitto som generellt intygar det. De låter ganska märkligt, men är enligt min erfarenhet sant.
Att de sen förs in i databasen så att alla andra verkstäder kan se vad som gjorts är standard.

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Ringde till verkstaden som jobbat med vanosen och först ville de inte ge mig uppgifterna eftersom de trodde att jag var spekulant på bilen och då fanns det enligt människan jag pratade med "vissa restriktioner". Innan han gick med på att skicka uppgifterna så förhörde han mig om personuppgifterna på registrerad ägare (sambo). :)

Men när faxet väl kom fram står det nu klart att magnetventilerna är bytta. Varken mer eller mindre.

Vad ska jag göra tycker panelen?

Observera nu att jag (ännu) inte är intresserad av att hänga ut någon enskild person eller handlare. Alla begår misstag och så länge man står för dem är det ju inga problem.

/Andreas
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Att byta magnetventiler är väl inte samma som att byta vanos? Jag tycker du skall kräva ett komplett byte som säljaren fakstiskt sa var genomförd. Däckproblematiken tror jag dock att du får ta på dig själv.

roadZter
Wolv:
Hmm. later som en situation som latt kan eskalera och bli otrevlig. Som forsta steg, om du nu kanner att de "putsat" pa saljsnacket en smula, tycker jag blir att se om du kan fa nagot uttalande eller liknande ifran saljaren pa papper. har du ingen dokumentation pa saljarens pastaende att vanosen ar bytt? Om vanosen blivit "atgardad" har du sakerligen inte mycket att havda, men pastar saljaren fortfarande att vanosen ar "bytt" har han uppenbarligen vilselett dig. Da kan du plotsligt borja stalla krav pa en helt annan niva.

Fungerar bilen utan problem kanske du inte behover skapa storre ringar pa vattnet. Men ar du radd att Vanosen i framtiden kan skapa problem bor du nog ta en diskussion med saljaren eller ansvarige. Om nu Vanos-bytet var en essentiell faktor vid kopet, sa ar det klart att du skall krava ersattning eller atminstone att bilen atgardas sa att den nar de kriterier som den sades ha, innan kopet.

Syftet bor ju, precis som du sjalv sager, inte vara att hanga ut nagon men vilseleder man koparen skall man inte komma undan med det. Det ar en princip man inte skall gora kompromisser med..

Forsoker han slingra sig ur det borde du kunna havda att kopet skall ga tillbaka, eftersom bilen inte uppfyller de specifikationer som saljaren pastatt och darmed blir avtalet ogiltligt. Forvanade att saljaren varit sa gar taktlos, och jag hoppas verkligen detta loser sig och ni kommer overens om en smidig losning.

Lycka till..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Instämmer med ovanstående, stå på dej och se till att du får en Sachs monterad, det var ju under de förutsättningarna du köpte bilen.
Hvis dom nya magnetventilerna gjør at RR vanos'n inte pajar senare, så er det okey. Säkert nån teknisk kunnig her på forumet som kan forklara lite..
Men hvis det er en tidsfråga før RR'n pajar (som säljaren selv sa, derfor bytter dom hela) så kräv en ny Sachs!

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Vi snackade länge om detta med vanos båda gånger jag träffade säljaren. Blev extra intressant i och med att han själv ägt en M Coupé och hade egna erfarenheter.

Jag har skickat ett mail där jag inte nöjer mig med något mindre än att vanosen byts med en gång eller ett tillgodokvitto (som följer med bilen i fall av försäljning) som ger bilens ägare rätt att kostnadsfritt få vanosen utbytt eller reparerad kostnadsfritt.

Det jag är livrädd för nu är att säljaren, för att skydda sig själv, nekar till att han sagt något om att vanosen är bytt. I annat fall torde det vara ett solklart fall?
Men i värsta fall har jag ett vittne som hörde honom säga att vanosen var bytt.

/Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.