AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
12.149

M Coupén hämtad & garantifråga

Sida 2 av 8
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Wolv:
Ja jag har nog lite mer än 3 mm kvar men det är nog inte mycket.
Jag får väl återkomma om saken när jag bränt lite gummi....:-)

/PG
pgr69: eftersom det är riktigt markant skillnad ska man nog inte vänta så länge. Såvida man inte bara är ute efter att testa att det är sant :-)
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Nya garantiprylar! :(
Får tacka min pedantiska nerv för att jag lyckades upptäcka följande:
Det läcker olja från en av bultarna på vanosen! Igår eftermiddag såg att det hade samlats en liten, liten pöl olja på en hålighet på vanosen, men tänkte att det kanske var något spill el. dyl. Just där en det ett ganska tjockt lager med sådan brun skyddsgojja som BMW brukar ha på när de gör jobb med motorn (som tur är finns det bara på vanosen, för det är ju inte så vackert). Den har nämligen tidigare varit inne på återkallning där de fixat med vanosen.
Men inatt kunde jag inte slappna av riktigt, så jag traskade ut till garaget kl. 02 och startade upp bilen på tomgång, öppnade huven och lyste på vanosen med en ficklampa. Då såg jag hur det blev fuktigt runt en av bultarna. Vid lite gaspådrag kan jag tänka mig att trycket blir högre och att det då läcker mer...

Tur att jag råkade upptäcka detta i tid. Annars verkar det inte vara något som helst fel med vanosen. Den både låter och drar kanonbra i hela registret.

/Andreas
Wolv: De ska inte vara något problem att låta Rudvi åtgärda detta på garantin och sen "fakturera" F.b.
De var inga problem när jag hade strul iaf.

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
wendtan:
Låter bra, det är precis vad jag hoppas på. Vet knappt om jag törs köra dit bilen nu....ska ringa F.B. efter lunch så får vi se hur de ställer sig till frågan...båda frågorna förresten eftersom jag ännu inte fått något svar på den första :)

/Andreas
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Har du kolla en sån enkel sak som att bulten är åtdragen?

Dom kanske slarvat när dom drog åt allt igen och så är bulten lös, annars är det packningsbyte...

Z3c: Jag hade nog i alla fall tänkt köra tills jag har 1,5mm kvar.

/PG
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
pgr69:
Den tanken slog mig också, så jag tog fram en nyckel och kände på den och den lossnade hyfsat lätt, men inte såpass lätt att man kunnat göra det med fingrarna. Svårt att avgöra eftersom jag inte vet vilket moment de ska sitta med. Men ska bulten verkligen vara det enda som hindrar oljan från att forsa ut ur vanosen? Ja, jag vet inte..... ska in med bilen till BMW i vilket fall som helst....törs absolut inte chansa/amatörmecka själv med detta.

/Andreas
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Wolv: Är vanosen bytad på bilen? Om inte rekommenders starkt ett bultbyte, något som iofs redan skall vara åtgärdat på din bil, men det vet man aldrig. Detta är ett rep.åtagande som bmw utför på 3,2:orna med org.vanosen, man bytar till bättre bultar och "förseglar" dom med ny "gegga" (som du beskrev tidigare).
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Johan:
Säljaren sade att vanosen är bytt, vilket inte verkar stämma då den som sitter där är av fabrikatet Rolls Royce. Det minsta som är gjort är att de bytt bultarna och sprutat på sådan där ful brun gegga, men inte f-n tycks de vara förseglade för det :/

/Andreas
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Sitter det en Rolls vanos är den inte bytad, kanske har den på något annat sätt "åtgärdad", men inte bytad. När man bytar hela enheten åker en Sachs dit. Försök med allt i din makt få den bytad helt, det hade jag gjort, så slipper du med stor sannolikhet oroa dig för framtiden, jag har inte hört om en enda Sachs vanos som strulat. Har du garanti är det bara att ligga på!
Instammer med foregaende talare. med storsta sannolikhet ar det enbart komponenter som bytts. I vissa fall har det rackt att men bytt O- ringar for att missljudet skall forsvinna.. Har du garanti ar det vart att ligga pa, min bil sken som en sol efter komplett byte och spann som en katt dessutom..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Säljaren sade flera gånger att vanosen var bytt, samt att jag ringde en extra gång och frågade om det verkligen inte var så att endast bultarna var bytta, men han bedyrade att hela enheten var bytt. Börjar bli lite besviken på handlarn faktiskt. Innan köpet var det vänliga mailsvar inom ca 1h som gällde, men på mailet jag skickade i måndags blev jag tvungen att ringa igår eftermiddag för att få svar på och attityden var då en helt annan jämfört med en vecka tidigare. Däcken är ju godkända hävdade säljaren och lade till att "vanos läckaget får vi ju titta på eftersom du har garanti på bilen".

/Andreas
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
De bästa säljarna visar en bra sida även vid synpunkter och eventuella klagomål oavsett bransch, det vinner man alltid på i längden. Men vissa har svårt att se saker och ting i det långa perspektivet. Känns dock svagt positivt att han nämde att du har garanti på bilen". Hur som helst önskar jag dig lycka till med både bilen och försäljaren. Det löser sig säkert! :)

roadZter
Wolv: vill inte stro salt i saren, men jag fick julkort ifran BMW dar jag kopte bilen. Det visar pa en langsiktig relation och kanns alltid bra. Tyskarna ar faktiskt en av fa europeiska folk som faktiskt forstar sig pa bra service.

Ar daremot valdigt skont att han i sa positiva ordalag tog pa sig lite ansvar gallande garantin, men kan du inte fa honom att prestera lite papper och kvitton ifran nar Vanos/ bytet gjordes? Borde garanterat finnas om den ar fulldokumenterad..

Lycka till.

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Wolv:
Inte för att jag är det minsta rädd att min vanos kommer att gå sönder och haverera motorn så SKA du ha en Sachs-vanos eftersom det var under dom premisserna som du inhandlade bilen. Det enda som Förenade bil sedan kan "hota" med är att dom hellre ser att dom återköper bilen än att byta vanosen.
Lägger meg i lite.. :)
Hur ser man om det sitter en RR vanos eller Sachs? Min vanos er bytt på Forenade bil for 2 år siden. Har kollat på vanosen men hittar inget RR/Sachs merke eller nånting.. Ser jag dårligt? :) Nån som vet? Den var bytt på europlus garanti og ägaren betalte 1250,- i egenandel.

Kan tillägga at kvittot endast sier "byte av vanos".

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
På min sitter en klisterlapp på vanosen där det står Rolls Royce. Skalet ser väl annorlunda ut? I så fall vore det intressant att se en bild på hur en Sachs brukar se ut så att jag kan vara säker på min sak innan jag konfronterar handlaren med detta. Någon som har bild på sitt motorutrymme med Sachs-vanos? Kongen?
Däcken vill de absolut inte ta på sig "med hänsyn taget till mellanpriset och att de är godkända" eftersom de verkar tycka att jag gjorde värsta superkapet och redan gjort förlust på bilen. Jag kan utan att säga vad jag gav lova att jag lade upp mer pengar jämfört med vad de kostar i övrigt och det gjorde jag av följande anledningar:
* Svensksåld
* Vanos var bytt
* "Tryggheten" som det medför att köpa hos en seriös BMW-handlare

Dessutom, om läckaget leder till någon reparation så får jag, efter kontroll på Rudvi i Karlskrona, ta mig till Malmö (20 mil enkel resa).

Är jag en sur gubbe som överreagerar om jag börjar känna mig lite sne vid det här laget?

/Andreas
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Givetvis är du inte en sur gubbe, Wolv. Köper man en bil på BMW med garanti väntar man sig något av det bästa den normala bilvärlden kan erbjuda såklart. Däcken får du nog däremot se som en miss från din sida, du skulle upmärksammat det innan köpet och påpekat att de skulle bytas.

Vanosenheterna ser i princip likadana ut så det blir klurigt, jag har läst Sachs på min, men de bilderna jag har av motorrummet är ingen tydlig nog, tyvärr. Skall eventuellt ta ut bilen på Söndag, om du inte fått tag i en bild innan dess ska jag ta ett par.

Men till saken, Wolv. Finns det inget kvitto på bytet? Vi snackar närmare 30 lock för ett byte nämligen om BMW själva gör det.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Johorru! Hittade en som kanske skulle kunna vara till någon liten hjälp. Se länken nedan. Den övre bilden är din gamla Z3M Wolv (motrortvätt i din dagbok), och den nedre är min egen (den bästa bilden jag kunde finna, har ju inte haft bilen så länge :\ ) och den sista är på en kompis M3-97:a, den vanosen är även den Sachs som är bytad relativt nyligen.

Några större yttre skillnader är det nog faktiskt inte, förutom märkningen, som du ser... Det är förmodligen växellådan och kanske lite andra grejjer på insidan som skiljer mest, jag är ingen jätteexpert på denna avdelning.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.