AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.313

Bäckis gammla motor i ny kostym

Sida 1 av 2
Pi
121
Pickis
M527i TIC-85
Nu är den äntligen uppstartad och den låter precis lika grymt som när den satt i Bäckis bil :-) den har dessutom ett helt sjukt bra gassvar och går rent och snyggt på tomgång.
gissa om jag längtar tills det vita h-vetet försvinner.

här finns några bilder på motorn, ska fixa mer bilder senare.

Länk
Det blev grymt fint, så då syns vi i finnträsk.. Inte för att jag har så mycket att sätta mot men det ska bli kul

Glöm inte en dag på strippen den 29 maj i piteå...
Fick ditt mail Robban, stort grattis. Världens vassaste M20 ska nog göra gatorna osäkra i västerbotten, åtminstone lär du ju ha Strömfors vassate vagn :-)
svintoleffe
Ruskigt snyggt säger jag bara.

NO TURBOSHIT-JUST REAL POWER

MVH Leffe
Ru
97
Rump-nisse
636 csi m-power
525 tds touring
Kul att du har fått igång den, man kanske får komma på studie besök...!

Tony/ Piteå
Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
Hvilken motor er dette? specs?

UTROLIG pent motorrom!!
Fler bilder på bilen tack :)

Kör:
Opel calibra Turbo
Bmw 520i
Pi
121
Pickis
M527i TIC-85
Tackar Bäckis!! men det är ju till största del din förtjänst som byggt denna eminenta motor och du har helt rätt i att jag kommer nog inte bli frånåkt av sååå många här uppe:-)
Hur gick provturen med e-21:an då ???

Servas.
Du kan va helt säker på att jag dyker upp i finnträsk:-)))

Tony.
Klart du ska komma å kika, ring bara före å kolla så jag är hemma.

Ola-gut.
Motorn är en M20B25 på 2.7l med Verdi stakar o Venolia kolvar
turbon är en Holset HX50 komp:8.0 MSD 980cc spridare
motorstyrning o tändning sköts av Autronic.
för mera uppgifter fråga motorbyggaren Bäckis.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Bäckis: Är det måntro min gamla intercooler??
BD
137
BDH
2002tic -75
12,66 @185 60 ft 2,12
Bara att instämma!
Jävligt fräscht under huven!
Synd bara att jag måste köra ifrån dig i Finnträsk! =)

Blev ingen provtur. Bilen blev helt klar idag, men nu går den inte som den ska och det regna. Det som väntar på något gott...

Motorn är:

M20B25 block som är stressborrat till 84.50mm, 524 TDS vevaxel, balanserat vevparti, Venolia custom kolvar med 8.0:1 i komp, Verdi vevstakar som är justerade för rakhet och lagerspel, diesel oljepump, oljekylning till kolvar från SAAB, fabriskny topp med lätt omarbetade förbränningsrum och igensvetsade och modifierade vattenkanaler, special turbokamaxel, SBR(jag!) portad topp med hemskt många timmar bakom, SBR grenrör, SBR insugningsrör med 80mm gasspjäll, Sachs race engineering 2 skivig 1480Nm koppling, Autronic SMC strysystem, 1600cc Bosch spridare(om du inte bytt????).

Det här har varit mitt skötebarn i några år nu, och Pickis köpte den när den var som bäst. Allt är genomgånget och maskinen är totalrenoverad innan han köpte den. Med milt effektuttag, ca 550-600 hk så bör den gå att plåga hur mkt som helsat utan att behöva meka.

Lycka till nu Robban, och låt västerbotten få höra mitt gamla hjärta när hon gör sitt bästa= 8000RPM :-)
Pi
121
Pickis
M527i TIC-85
Åh faan jag hade helt fel om spridarna,okej jag tror dej de va ju du som köpte dom (ber om ursäkt)
kom just från garaget ,några kompisar är på besök (fylla) vi startade upp monstret och dom höll på svimma av ljudet vid 8000varv dom kunde inte fatta att den lät så vass för att vara turbomotor...hehe!!!

BDH.
du kan säkert klå mej på träsket för jag kommer inte att ladda mer än typ 1.1-1.2 i ladd men i Piteå då j-ävlar blir det full kula

Du vet Robban, maskinen ger 500+ med 1 bar, så E28 lär bita ifrån så gott fästet duger till. Det bästa jag visste med den motorn var att torrvarva upp den mellan 5-8000 rpm, den formligen vrålar. Kan du inte sponsra mig och ge tillbaka den så jag kan ha den i gatbilen?? :-)
ljudfil! eller film tack!
BD
137
BDH
2002tic -75
12,66 @185 60 ft 2,12
Jag var ironisk !!

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Kul att den är igång!!

Pi
121
Pickis
M527i TIC-85
Hahaha...du är rolig du Bäckis, skulle en fattiglapp som jag sponsra dej...varför inte tvärtom:-)
Men jag kan iaf lova dej om du kommer upp hit i sommar så ska du få provköra den bara du inte växlar så brutalt:-)
Du har väl hyffsat med mos i gatbilen redan nu hoppas bara att den lirar lika fint som min gör.

bmw-andreas.
Joo nu går hon efter en del strul med en givare som pajjat
men tur att man kör Autronic så man kunde se vart felet var.
hur går det med din nya motor då??? eller trimmar du bara andra bilar....
Sc
34
Schlorven
320i 84:a
1600-02 69:a
Pickis...hoppas du kommer till åmselerakan nån gång, bor i Lycksele så jag vet att det brukar vara vassa bilar där i bland. Skulle vara skoj att få se nån vass bmw där.
Ulv i fårakläder =D

//Fredrik
BD
137
BDH
2002tic -75
12,66 @185 60 ft 2,12
Skulle gärna vilja se en helbild på bilen.

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Pickis:

Jo de har byggts lite väl många bilar nu,min har halkat lite på efterkälke.
Men nästa vecka ska vi börja göra iordning blocket för special vattenkylning samt betongfyllas.. Kolvarna borde dyka upp snart,så man kan bromsa den!

Sen saknas det vxllåda samt kardan, vet inte riktigt va de blir för vxllåda än:(

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.