|
Sida 6 av 26
|
|
|---|---|
| ulfpc:blåa rondeller känns som sagt mer grova än dem gula, är bättre för att ta bort grövre repor med cleaner enligt en ditec center. Jag använde både gula o blå rondeller och dem blå verkade bra och gav inga repor. | |
|
BMW 39: Hmm, kanske var jag oförsiktig när jag provade. Använde de blå när jag skulle rubba ett par lackade packväskor och det gick helt åt fanders. Men du har säkert rätt att det finns tillfällen när dom är bra att använda, min erfarehet säger bara att göra det med försiktighet. //Ulf |
|
|
Är det annars något fel på Ica Maxis (polermaskin) för 149:-? Sword |
|
Modellko |
undra en sak, ska man polera vax med maskin eller ska man ta det för hand ... |
| kör för hand går mkt snabbare | |
|
Är du bara ute efter att försegla lacken (som med flytande hårdvax) så kör för hand. Men skall du rengöra lacken samtidigt (tex latmansvax typ vaxpolish) så gör maskinen nytta - speciellt i inpoleringssteget. Det intorkade vaxet KAN tas bort med en mjuk trasa som tex sättes mellan polerdyna och lack, men jag föredrar för hand... Fler tips om hantering av liknande maskin finns på Stackens Bilvård: Huvudsida: Länk Artikel med test av ProFlex finns under Vaxning. |
|
Modellko |
tack grabbar, då blir det för hand ... varför brukar jag se några ha tejpat listerna på hela bilen när de ska polera den, e poler medel eller vax dåligt för listerna, eller ... |
|
Modellko, Det är framförallt när man ska polera som i a f jag brukar maskera lister. Polermedel (Polish) kan vara riktigt jobbigt att få bort från vinyl, gummi eller plast detailjer och kan dessutom missfärga. Däremot brukar jag skippa maskeringen när jag endast ska vaxa. / Peter |
|
|
Maskeringstejp eller liknande på listerna är antagligen något av det smartaste man kan göra innan poleringen (förutom att tvätta bilen noga!). Det sparar mycket tid och svordomar lång tid efteråt! Det finns dock ett nytt medel (Lahega Dewax) som fungerar rätt bra på att ta bort vaxrester, men det bästa är att aldrig skapa dem. Flytande hårdvaxer brukar normalt inte missfärga, ev kan det bli problem med mycket porösa plaster. Vaxpolish sätter sig dock ordentligt och gör annars svartblänkande plast grådaskiga. Många frågor... Du har väl läst polertipsen från Hasso på GDS-sidan här och de detaljerade polertipsen på Stacken? Utan ordentligt med kunskap finns det mycket som kan gå fel (eller som kunde gått bättre i alla fall!). MVH/PTR |
|
|
Finns det något bra medel att behandla listerna med innan så att tejpen inte sätter sig så hårt, alternativ nån bra tejp som är lätt att få bort? /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Andersson_CSI Du får maila Micke Olsson han har kunnande när det gäller tejpning kolla in bilderna på hans otroligt seriösa maskering:Länk ----- Mvh Nisse Länk |
|
|
Kan bara hålla med om att det är välinvesterade minuter om man maskerar av lister och liknande innan man börjar polera och vaxa (särskilt med polermaskin)! Vanlig maskeringstejp brukar fungera bra. Sitter lagom hårt och är rätt lätt att ta bort när man är klar. Om man får vax eller liknande på skrovlig plast, kan jag rekommendera att man gnuggar bort vaxet med en gammal uttjänt, men väl rengjord tandborste. Funkar dessutom mycket bra för att ta bort eventuella vaxrester kring emblem och lister mm. För applicering av medel för att "återfukta" plastlister (så de blir svarta och fina igen), brukar jag använda en liten avklippt skumgummibit från en svamp. Sedan sprayar jag medlet på svampen (inte för mycket, det behövs ganska lite!), som jag sedan gnider in listerna med. Inget slabb eller rinningar på lacken! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
ferraripeter |
tycker den maskeringen var overkill, skulle man gjort så varje bil man reconde under tiden man var proffs, hade man inte fått mycket gjort.man kan kör på känsla, dessutom är dörrlisterna lätta att ta av på E-34:an.Man lär sig känslan att inte köra på listerna. det är inte den höga farten som dödar,utan det plötsliga stoppet. |
|
Det är ganska stor skillnad på elitserien och korpen. :-) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| Ingen som tröttnat och vill sälja sin maskin till mig!!!! | |
|
Bass: Är det Rusta-maskinen du är ute efter eller nån annan? /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Helst Rusta maskinen då eftersom att man snackat så mycket om den hihi.. (hoppades på bra pris då juh) Men jag skulle vilja ha en bra maskin som en amatör som jag skulle kunna ha nytta av =P Min 99kr maskin just dosnt do it for me ! ;) |
|
|
Jag lovar att tipsa er nästa gång det blir bra pris på maskinen =) /// Nicke Länk - Under utveckling, måste köras maximerat i 1024*768 |
|
ferraripeter |
kanske det, men många pratar här som om dom vore... det är inte den höga farten som dödar,utan det plötsliga stoppet. |
ferraripeter |
Tips till Micke O, ta av sidoblinkers, så får du det snyggare runt om, och listerna. det är inte den höga farten som dödar,utan det plötsliga stoppet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.