AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
135.293

Polermaskin på Rusta!

Sida 5 av 26
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jag var inne på Mekonomen (Islandstorget, sthlm) och beställde två flaskor från Sonax pro... serien idag på förmiddagen och gissa om jag blev förvånad när han sa att jag skulle kunna hämta dom efter 4:a idag.

Dom fick alltså in flaskorna på några timmar. Jag vet inte hur dom jobbar för att ta hem dessa varor men bra service kalar jag det i alla fall!

186 kronor per flaska, Helt ok tycker jag med tanke på vad det vanliga extrem sortimentet ligger på.

Nu gäller det bara att hitta en polermaskin inom kort så arbetet kan komma igång.

btw, Någon här som har någon rubbing eller liknande att tipsa om? Ska användas till små men ändå lite grövre repor med hjälp att tops eller liknande inför maskinpoleringen.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
3M rubbing ska vara bra har jag hört.

Vilka flaskor av proffs serien köpte du?
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Micke Olsson: jag fick prisuppgiften 50 kr/st för 100 mm rondellerna av en återförsäljare från Smartab om man var privatperson, köpte du via nåt företag eller?
bmw39:
Jag köpte av Länk och som privatperson.

Har idag kört med maskinen i ca åtta timmar och den fungerar MYCKET tillfredställande!
Har bara en sak att klaga på och det är ljudnivån, den för ett himla liv!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Modellko
har en fråga om polering ... när man ska lägga tex polish medel eller liknande , ska man hälla det på lacket eller på rendellerna?? .. e det risk att det stänker om man häller på rondellerna ..

Och hur e det nu när man ska polera kanter eller liknande, ska man oxå ta det med maskin eller ...

Kan nån ge tips eller korekta mig om en bra utvändig rekond.
Vad jag vet så länge så e dessa steg med:

1) avfettning.
2) schamponering (spola bra efter).
3) lackrengöring.
4) polish
5) Vaxning (kanske en gång till för att få bra skydd) ..
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Micke: varför tog det så lång tid med maskin? körde du: cleaner-waxpolish-wax?
Modellko:
Hasso har skrivit hur du kan göra här ---> Länk

bmb39:
Maskering av lister, cleaner, vaxpolisch samt en del annat som jag kommer att skriva om i dagboken senare.

Franka2
Ferarripeter: Jag hade inga problem med att maskinen inte orkade, kanske hade på för mycket medel, vad vet jag, jag är ju inte proffs, men resultatet blev lysande. Att jämföra Bruksbo med Flex är väl inte rättvist, de spelar väl inte i samma division, primässigt.

Micke: Ja, rejäla hörselskydd går åt.

Franka
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
bmw39:
Jag köpte Cleanern och waxet. Vet inte om jag kommer behöva att köra med wax-polish. Om så blir fallet så har jag dock en flaska gammal wax-polish från sonax extreme serien som jag kan använda.

Någon som vet var man kan köpa 3M´s produkter i sthlm?

/Fredrik

Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Jasså nu kanske man måste köpa en maskin själv oxå =)

///
Nicke

Länk - Under utveckling, måste köras maximerat i 1024*768
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Andersson_CSI:

SGA säljer 3M produkter, ligger i Bromma. Tel: 08-293000
Flytande finrubbing tror jag kostar ca 260 kr + moms
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Hej

Har förbrett mig inför poleringen och tänkte använda följande material i denna ordning:

1.Sonax proffs Cleaner
2.Sonax extreme waxpolish
3.Sonax extreme wax

Har köpt både gula 100 mm trissor och även blåa 100 mm trissor som ser ut att vara mer grov än dem gula, känns lite mer som sandpapper liknande när man drar över ovansidan av handen t ex. Är det någon som använt dessa blåa trissor? vet inte riktigt vilka jag ska använda till poleringen...
För de som har JULA kort finns nu Turtles polermaskin (Turtle Waxer TW 120W) att köpa för 399:-, ord pris 679:-. Är det någon som vet något om den maskinen?

/Manray/
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Manray:
Jag har mest hört positiva saker om den maskinen. Finns en del skrivet här på forumet om den. Så för 399:- kan det nog vara ett bra köp.
Funderar du på att köpa en? OM du har jula kort kanske du skulle kunna köpa en till mig också och få pengar eftersom jag inte har något JULA-kort?

/Fredrik

Ok, låter bra. Jag har dock inget Jula kort och har heller inte tänkt köpa maskinen eftersom min lack kräver inte detta ännu. Var mer som ett tips!

Annars är det bara göra som min far, gå dit och fyll i en ansökan! :)

/Manray/
Lovade ju lite i dagboken så håll till godo ---> Länk

to
268
tooon
325ix -07
Sådär, nu har även jag provat Rustamaskinen,
funkar fruktansvärt bra och resultatet blev enormt bra - värt varenda krona.
Hade inte möjlighet att köpa nya polersvampar, men för en enkel polering på en schysst lack dög de vita man fick med.

Det negativa med maskinen är att den låter (Som Micke tidigare nämde), inget man bör göra på natten om man har känsliga grannar m a o.

/ Peter

BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Låter bra det. Men vad använder ni fär vax och rengöringsmedel ?
to
268
tooon
325ix -07
Jag använde i detta fall 2 produkter, Sonax BilPolish och Sonax HårdVax. I mitt fall behövde endast backluckan poleras (Sonas BilPolish) då resten var i så pass gott skick utan några som helst synliga tvättrepor.
Övriga bilen vaxades med ovan nämnda vax.

/ Peter

ul
47
ulfpc
520d x-xdrive -15
R1100gs -94
BMW 39 : Passa dig för att använda blå rondeller, de är väldigt grova. På billack räcker det gott med gula rondeller tillsammans med en bra cleaner.

Även jag är mycket nöjd med "rustamaskinen" fick ett mycket
bra resultat tillsammans med sonax produkter.
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.