AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
135.307

Polermaskin på Rusta!

Sida 23 av 26
Tackar för tipset Hasso. Jag köper en ny maskin och fixar den gamla så slipper jag byta trissor när ja lägger Brightguard sen :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Har en fråga om polering. Är det ok att polera en nyvaxad bil?
Ursäkta OT.

/Klaus
Klart att det är men vaxet försvinner ju självklart.

///Micke
Min cabrio Länk
Definera polera? Menar du cleaner/polish? eller menar du en ny vaxning?

Om man har lagt någon form av lackskydd på bilen så brukar de härda i ca 4 veckors tid. Innan de har gjort så bör man nog inte gå på med andra produkter om jag förstått det hela rätt.

Länk
Jag har precis vaxat bilen med Sonax hårdvax, och nu efter att ha läst den här tråden blir man ju lite sugen på att köpa en maskin och gå på med cleaner och polish, för att därefter vaxa igen.
Jag var dock lite orolig för att vaxet skulle ge flammighet eller andra problem.
Men det är alltså ok att gå på med cleaner på en nyvaxad bil?

/Klaus
porta
Klart att du kan. Men då försvinner vaxet, men det är var väl meningen då du ska upprepa proceduren.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Kollade länken i tråden men polermaskinen verkar inte säljas av rusta längre är det någon som vet om den finns eller om det finns någon liknande med dubbla trissor ?

Mvh
Sibbe
Länk Länk
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Bimmer seb: Jag har inte läst hela tråden och orkar inte heller göra det, så ni kanske har nämnt den här redan, men jag köpte en co tech maskin på Clas Ohlsson för ca 400kr med dubbla trissor, 350w, 3200rpm.. Har inte hunnit prova än men den verkar ganska gedigen och bra.
Biltema 298 kr.
Den finns på rusta fortfarande, såg den igår.

Länk
Länk
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hur är den att polera med, vibrerar den mycket ?

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Nej de är inte så farligt. Den är dock lite bullrig så köp hörselskydd med inbyggd radio med :)

Länk
Den är alldeles förträfflig att polera med om d frågar mig. kika på min länk nedan för putsresultat.

Länk
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hehe, att du är en Putsens mästare kan väl knappast ha gått någon här på forumet förbi. Hade jag inte haft bil i höstas så hade jag slagit till direkt på den 330in av mer skäl än bara utseendet.

Vilket vax har du kört med ?

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Jag använder sonax Pro produkter (går att beställa från mekonomen), Cleaner, vaxpolish. Provaxet kan jag inte rekommendera då jag tycker hållbarheten är rent av usel.

Lackförsegling använder jag Lahegas BrightGuard 37A+B finns hos autoexperten för beställning.

Polerrondeller köper jag på autoexperten, orange:a sorten 100 mm.
De gula från sonax är bra med. Micros gula har jag bara provat
vid enstaka tillfällen men tyckte de var lite för mjuka.

De vita som följer med maskinen duger på sin höjd att lägga på vax med. Mitt råd är dock att skippa dom helt.

Länk
porta
wendtan: Har du testat Sonax Pro nanopolish? Sen undrar jag om du tycker att hållbarheten har äventyrats när du använder vaxpolish under Brightguard?
Porta: Nej, jag har inte provat Nanopolish än.

Du menar om Brightguards hållbarhet äventyras av att lägga vaxpolish först? Nej, jag har inte märkt någon skillnad alls på hållbarhet i jämförelse med att "grunda" med Cleaner istället.
Jag gillar Vaxpolish som produkt, behöver inte lacken gås på med cleaner är den mitt självklara val. Den har en tendens att på vissa mörkare lacker "smeta" ytterst lite. Det försvinner dock alltid med vaxet/lackskyddet.
Jag har verkligen labbat med att använda mindre vaxpolish för att se om de hindrar den från att smeta på vissa mörkare lacker, men det hjälper inte.

Länk
Biltema har enlikadan men billigare o med hastigetsreglering för en hundralapp billigare än Rusta
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bimmerseb. Angånde vibrationer så är Rusta maskinen riktigt hyfsad, betydligt bättre än den occillernade Waxmaster med 150mm rondell som jag också har. ( jag är handopererade 4 ggr pga nervskador orsakade av vibrationer därav letar jag hela tiden produkter som är hyfsade och som jag kan använda utan att jag tappar dom efter ett tag)
Däremot är ljudnivån lite hög.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.