|
Sida 22 av 26
|
|
|---|---|
|
Hej Scout Ja risken för att bränna lacken är en av orsakerna men som maskinen är konstruerad idag är den något svår att kontrollera dessutom, d.v.s. den har en benägenhet att vandra över lacken om man inte håller i den ordentligt och då med risken att man trycker ned den för mycket samtidigt. För bruksanvisningen säger att man skall låta maskinen göra jobbet med sin egen vikt, eller hur? Dessutom stänker den en hel del vid varje laddning om man råkar ta litet för mycket polermedel på trissorna även då överskottet fördelas ut innan maskinen slås på. Men jag vet att jag upplever allt detta p.g.a. att jag inte har någon erfarenhet av maskinpolering sedan tidigare – i kombination förstås med min åldersbetingade försiktighet – men jag tycker ändå att det vore bra om varvtalet kunde sänkas något. Rent spekulativt tror att det går att göra det med hjälp av ett lämpligt motstånd, för det är vad som sitter i Biltemas maskin fast det är ett variabelt motstånd istället. Nu när du försäkrar mig om att det inte finns någon större risk med att jag bränner lacken – jag tar för givet att du vet vad du pratar om – så skall jag prova igen när det blir dags för den typen av övningar. Ha det gott Ellinas |
|
|
Då ställer jag frågan till alla ni som följer strängen. Är det någon som lyckats bränna lacken med en "rusta"-maskin? Alla som inte gjort det behöver inte svara med ett nej då det det inte fyller någon mening. Men ni som på något sätt lyckats förstöra lacken kan väl göra ett inlägg om det. |
|
|
Hej Biltemas maskin gör att man kan starta så sakta att den inte stänker men är ändå så stark att den roterar även vid låga varv. Varvtalsregleringen är tyristorstyrd. Biltemamaskinen är värd sitt pris. Det regnade inatt o det var tillräckligt för att stora delar av bilen skulle se nytvättad ut. Hälsningar Curt |
|
|
Det går inte att bränna lacken med en maskin av denna typen. Skvätter det så har du på tok för mycket medel. Ta en trasa och lägg ut ett tunnt lager medel på bilen (begränsad yta) i stället för att ha det på trissorna, sedan kör du med maskinen. ///Micke Touringklubben: Länk |
|
bustorp |
Micke, han kan han..........;=) "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Stout: Det var trots allt inte helt fel ändå: För om någon är ”Stout” (stark, kraftig, bastand, robust, modig, ståndaktig, duktig) då är man kanske en ”Scout” också, eller tvärtom. Sorry men det är först nu som jag lägger märke till att jag har förvanskat ditt användarnamn två gånger redan – så kan det gå. Men angående polering med Rustas maskin: Jag tror på det du säger! Nu efteråt tycker jag att maskinen förtjänar minst en chans till, men det dröjer först till nästa vår. Nu har pärlan ett skikt polish med skandinaviskt hårdvax förstärkt med ytterligare ett skikt skandinaviskt hårdvax från AutoSmart – båda förstklassiga produkter enligt min mening. Tidigare använde jag Autoglyms motsvarigheter och fått samman goda erfarenhet. Micke Olsson: Att stryka ut polermedlet på lacken istället för på trissan låter som ett mycket bättre sätt att gå till väga, åtminstone om man är nybörjare. Jag har dock sett även en annan proffs att göra så också – han sprutade direkt ut ur flaskan och körde utan att ens jämna ut medlet först. Arof: Varvtalsregleringen på en sådan maskin är utan tvekan ett stort plus. Jag förstår att du är nöjd med ditt val, särskilt då din maskin kostade 100 SEK mindre dessutom. Jag köpte min maskin långt innan Biltema införde sin i sitt sortiment och har varit dessutom mycket nära att köpa Micros (också utan varvtalsreglering) för knappt 1000 SEK innan. Då hade jag varit riktigt besviken idag. Ha det gott Ellinas |
|
|
Jag har båder Micro maskinen och Rusta maskinen,och överväger nu att köpa Biltemamaskinen ( den som har mest prylar vinner) för en varvtasreglering är något jag saknar. Visst går det bränna lacken med denna typ av maskin om man är ovarsam, vid tex övergångar på motorhuvar och skärmar,då anliggningsytan av trissan blir väldigt liten och kraften mot lacken hög ( har själv provat i vetenskapligt syfte på en kasserad huv) detta beror givetvis också på valet av medel och dess "grovlek". |
|
|
Hej Saknar gula skumgummirondeller som är anpassade till Biltemas' Man får klippa till 125 mm till 95 mm. Rekommenderar att man gör klippningen konisk med större gul yta. Ytterligare en fördel är att en maskin med lägre varvtal är lättare att styra än om hastigheten är den högsta hela tiden Arof |
|
porta |
POWERM: Vad polerade du med när du lyckades köra igenom lacken? 10ans sandpapper? Jag har aldrig lyckats polera igenom med en rustamaskin. Enda gången jag har polerat igenom var på min egen bil med roterande och en riktigt grov rubbing, och det var på ett veck på dörren. Arof: Köp trissor som är 100mm istället för att kapa sönder 125mm. |
bustorp |
Bränna lacken är jag tveksam till om man lyckas med. Den utvecklar inte så hög värme så att det låter möjligt. Då ska du stå flera minuter på samma fläck. Logiken säger mig att det gör man inte. Provade (måste prova) igår att stå en minut och det blev inte varmare än ca. 30 grader. Det är långt kvar...... Rubba sig igenom kan nog vara möjligt, men den som lyckas med det ska nog tänka om och lämna iväg sin bil på lackrekond istället. Det blir garanterat billigare. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
porta |
bustorp: även den bäste kan klanta sig ^_^ |
bustorp |
Njae...inte klanta sig. Missbedöma möjligtvis...;=) "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
porta, jag provade med 3m polervätska och riktig belastning på maskinen : ) och detta var på ett veck på huven, har dock aldrig polerat igenom i skarpt läge utan detta var endast för att se om det gick efter alla diskussioner i denna tråd att det är omöjligt. Provar man inte får man inget veta....... |
|
| bustorp, bränna och polera igenom är nog definitioner som ligger ganska nära varandra hos hobbypoleraren, enda gångerna jag fått upp tillräcklig värme som skulle kunna skada lacken var när jag provade med olika fabrikat av rubbing och enkeltrissa också här bara för att prova på en kasserad karossdetalj olika produkters avverkan | |
|
Nu har då rustamaskinen (eller förlåt min rustamaskin pajjade ju så jag köpte en biltema som funkar lika bra) fått göra nytta i onsdags. Hoppas detta håller över vintern! Lite bilder -> Länk ///Foppa |
|
|
Vet någon om Det finns "rondellfäste" som tillbehör till Rusta maskinen? Dvs gummidelen där kardborren är fäst som Oscilerar. Jag har problemet att kardborredelen släppt, och jag har provat limma den med superlim, men det håller bara sådär. Annars får jag helt enkelt investera i en ny maskin :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Samma sak hände för mig wendtan :D Jag försökte med loctite..den höll en bil men sen ramlade "pucken" av igen :D Jag köpte en ny från biltema istället hehe, den har hållit bra än så länge -> Länk ///Foppa |
|
|
Ok, jag tolkar som att det inte finns reservdelar till den maskinen. Synd då den funkar bra annars. De får bli en ny maskin innan mellandagarna då jag skall lackskydda nybilen. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
porta |
Just det som är grejen med billiga prylar, man kastar när de går sönder och köper nytt. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns självhäftande kardborrerondellfästen på Clas O, jag limmade dessa med Casco superfix när jag modifierade min 150mm Waxmaster för självhäftande proffsrondeller, limmet är flexibelt vilket nog krävs för detta ändamål , smältlim kan nog vara Ok också, superlim blir för stabilt misstänker jag och det måste i såfall var till porösa ytor samt att vissa plastmaterial inte fäster ordentligt med superlim. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.