AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
135.312

Polermaskin på Rusta!

Sida 21 av 26
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
För er som är ute efter billiga maskiner så sprang jag förbi en för 99kr. på Jula:
Polermaskin 110 W. Robust polermaskin med polerhätta av syntetmaterial på hela 250 mm. diameter. Perfekt när du ska vaxa och polera bilen, båten mm. Kraftigt stötsäkert hölje av ABS-plast. 2 st polerhättor ingår. 230 V, 50 Hz Effekt 110 W. 2900 v/min. Vikt: 2,3 kg. 2 meter kabel. TÛV-GS godkänd.

Mvh, Steaman

steaman:
Den maskinen är bara skräp. Den har knappt kraft nog för att lägga på vax med. Betydligt bättre att lägga 199 kr mer och köpa Biltemas dubbeltrissiga.

Drive a better car, drive a Jaguar!
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Lyfter tråden igen, hittade denna på biltema nu : Länk

Samma specar som rustamaskinen ser jag, torde väl vara samma?
Bra pris om inte annat! 298 kr :)

///Foppa
Tja, den ser snarlik ut. Jag tycker iof att de kan vara värt en hundring extra för att få en maskin som typ alla på forumet har god erfarenhet av istället för att köpa den på biltema.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jepp , Classe säljer likadan också med samma specar och dom tar 499 tror jag. Min rustamaskin gick sönder, den ena "pucken" som du fäster trissan på lossnade för mig. Försökte limma dit den med Loc Tite superlim ..det höll ett tag men lossnade sen igen. Förmodligen köper både classe,rusta och biltema in maskinen från ett och samma ställe.

///Foppa
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag tror att Biltemas variant är likadan som Rustas faktiskt - skillnaden är varvtalsstyrningen på Biltemamaskinen som jag fick användning för när man ska lägga på medel (så man slipper stänk), den väsnas tyvärr lika mycket som Rustas på högvarv... =)

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag är helt nöjd med Biltemamaskinen.
bustorp
rob_tj_72:
Ett tips bara.
Ta inte så mycket medel. Stänker det så har du klart överdoserat.
Motsvarande en enkrona räcker gott.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tack för tipset.

Mvh
Undrar på vilken/vilka av maskinerna som har trissor som "snurrar runt", alltså inte bara vibrerar fram o tillbaka??
Är det någon av dem som snurrar öht?? Vill helst ha en sådan nämligen...
mvh.
Rustamaskinen har roterande/ocilerande rondeller.

///Micke
Touringklubben: Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Glömde bort att säga att Biltemamaskinen också är oscillerande.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Stämmer bra det, köpte en biltemamaskin häromdan.
ClasOlssons lär ockå vara det. Samma specar och vikt och utseende enligt websidan.

///Foppa
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej på er alla putsentusiaster!

Jag hoppas att ni inte tar illa vid, ni som känner er träffade, men jag tycker att det är befogat att betydelsen av ordet ”oscillera” får sin upprättelse:

Rotera = Fullständigt och repeterande vrida symetriskt runt kring sin axel i samma riktning – åt vänster eller åt höger.
Oscillera = Regelbundet svänga fram och tillbaka längst en cirkulär linje. En oscillerande rörelse fullbordar sällan en vinkel som är större än 360 grader innan den kastas om.
Röra sig palindromiskt = Beskriva en fram och återgående rörelse längst en rätt linje, som exempelvis kolvarna i en förbränningsmotor.
Rotera excentrisk = Rotera dock utanför medelpunkten, d.v.s. kasta runt sin axel enligt en icke symetrisk rörelse. Exempel på excentriskt roterande maskiner är många – dock inte alla – slipmaskiner med cirkulär platta.

En oscillerande rörelse är alltså ingen fortlöpande och återupprepad cirkulär rörelse åt samma håll utan den är istället resultatet av två halvcirkulera rörelser vardera i motsatt riktning, en till vänster plus en till höger. Exempelvis beskriver en elektrisk tandborste av fabrikat Brun en oscillerande rörelse. Ett annat exempel är de slipmaskiner som har en rektangulär platta.

Alltså: Rustas polermaskin är visserligen en roterande maskin men den är knappast en oscillerande sådan. Den är dessutom inte excentrisk roterade heller.

Ha det gott och fortsätt att köra hårt med era Rusta-maskiner. Själv har jag stoppat den djupt ned i sin låda för alltid redan efter första användningen. Jag tycker nämligen att den är för ”häftig” och att den borde gå med betydligt lägre varvtal. Så det blir att gnugga för hand även fortsättningsvis – inget större jobb om man behandlar bilen ofta.

Ellinas
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Ellinas,
bra att du redde ut det hela. Jag höll också på att skriva ett inlägg om att maskinen inte var oscillerande.

Det där med att den är för "häftig". Ta och testa att polera bilen med en "riktig" roterande polermakin, typ vinkelslipsmodell och du kommer genast att upptäcka att din maskin är alldeles för "snäll". :)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ellinas:

Länk

"Försedd med 2 st. Ø 95 mm oscillerande polerdiskar med kardborrefäste."

Mvh
bustorp
Ellinas:
Bra förklaring, men kom du fram till vad Rustamaskinen har för rörelseschema? Jag kunde inte läsa ut det. Det var nog det som alla ville veta och inte vad den inte har för rörelser. Kläm fram det...;=)

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Hej
Maskinen från Biltema är identisk med Rustas men den har en hastigsreglering så lämplig hastighet kan ställas in.
Biltemas funkar bra för mej o är billigare.
Första gången jag har gjort lackförsegling o bilen ändrade färg från gråmörkblå till ursprungssvart.
Jag har försökt använda de mycket goda råd som fins på det här forumet.
När bilen blir skitig eller dammig är det bra att använda högtrycket o bilen blir som ny.
Tack för alla goda råd.
Ctur
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Tjenare grabbar

Till att börja med vill jag rätta till mitt påstående att Rusta-maskinen inte beskrev en kombinerad roterande och excentrisk rörelse. Jag ber om ursäkt för det. Jag startade den imorse och då kunde jag se att den faktiskt kastar runt sina axlar, d.v.s. den faktiska omkretsen – och därmed även behandlingsytan – blir något större än trissornas under själva driften samtidigt som bl.a. risken för att bränna lacken minskar.

rob_t_i72 och bustorp: Det finns anledning att misstänka att man blandar ihop ”Oscillation” med ”Excentricitet”, ja t.o.m. som säljare när man saluför den typen av maskiner och tyvärr fortplantas missförståndet vidare till kunden. För medan oscillation är en fram-och-återgående rörelse – oftast av en mycket hög frekvens på några tusen svängningar per sekund – är excentricitet en modifierad roterande rörelse som kännetecknas av ett antal återupprepade fulla varv per minut åt samma riktning. Tittar man på vad som står på etiketten på Rusta-maskinen så står det faktiskt 3200min upphöjd till -1 vilket är detsamma som 3200 varv per minut. Men man kan också känna att Rusta-maskinen har en roterande rörelse om man sätter handen på trissan medan maskinen går. Handen dras åt samma håll; den kastas inte om från vänster till höger eller tvärtom.

Scout: Jag har inga som helst referenser att jämföra med eftersom Rusta-makapären är min allra första polermaskin någonsin och jag är helt grön i polering med maskin. Jag skulle känna mig mer bekväm med den om den gick något långsammare, typ 2000 varv/minut eller ännu lägre. Att den väsnas som den gör är ett mindre problem. Jag vill gärna kunna använda den och är tacksam om någon kunde ge mig tips på hur jag lämpligast kan dra ned varvtalet så jag kan testa. Jag vill inte köpa Biltemas med hastighetsreglering också för då finns det en risk att jag bränner ytterligare 295 SEK till ingen nytta.

Ha det gott

Ellinas
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Ellinas: Är det rädslan av att bränna lacken som gör att du inte vågar köra den? I så fall kan jag lugna dig med att om du ska bränna lacken med rustamaskinen så får du nog hålla den på samma ställe i några minuter för att få lacken att bli varm men inte het.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.