|
Sida 17 av 26
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Till Waxmastern har jag använd endast två olika rondeller i 2 säsonger olika färger till olika medel, det blir "lite" priskillnad" :) Ska provköra rustamaskinen får vi se vad jag tycker. Jag tror inte jag får stoppa in mina i tvättmaskinen :) ///MVH Hasso Länk |
|
Micke: Jag har kört mina i 40 grader i maskinen, och det funkade perfekt. körde dom i 60 grader i helgen och 8 av 10 kardborrefästen lossnade : ( |
|
|
Det är ju skillnad på kvalité på de olika fabrikaten när man återanvänder trissorna. Biltemas smulas sönder i kanterna rätt gravt om man använt dem innan och tvättat dem. Smulas även sönder lätt om man inte kör på raka partier utan runt hjulhus etc. Micros har en benägenhet att släppa i kardborretyget, först i kanterna och sedan åker hela trissan av. Autoexpertens rosa är lite hårdare än Micros gula men klarar flera tvättar och rätt våldsam behandling innan de smulas sönder på kanterna. Den trissan som jag funnit vara bäst, tåligast och slitstarkast är en blå trissa men ärr då 150mm och passar inte på rustamaskinen om man inte väljer att klippa ner den men då finns kanske risken att den också smulas i kanterna. |
|
| Detta gällde smartabs trissor. | |
| Undrar bara var man köper de orang trissorna?? | |
| Finns bl a på Autoexperten | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Testade Rustamaskinen igår, positivt klart mindre vibrationer an min Waxmaster, helt klart smidigt att använda en maskin för cleener där det behövs och sedan bara byta maskin för waxpolisch men rustamaskinen, som även går lättare att få lite temp på lacken med, varvar mera. 3M s högglansskydd lades på efter hand med en fuktigt turtle påläggssvamp efter polisch. Jisses :) ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Tänk dig nu dubbla glansen och du har Brightguard :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tänk att även gamla hundar går att lära sitta vackert. :-) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
wendtan : Tror knappast det :) bara för det är mer än dubbelt så dyrt menar du :) ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Kvalitet kostar, de borde du lärt dig vid detta laget :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Nja jag tyckte 528an var blank förut :) Länk Dessutom verkar du glötta med brightguarden var 5 vecka åtmistone förra året :)) Blankare går nog inte att få, men däremot så kanske Brightguarden stoppar längre pga tvåkomponentsbehandling. 540 var fortfarande mycket blank och lättvättad så helt värdelöst är knappast 3M produkter, däremot så hade någon vänlig själ skavt till repor på höger sidan som irriterad mig därav att jag gav mig på bilen med maskineriet :) Micke: Du lär visst ha fått lärt dig en del också :)) Fördelen med Waxmastern är att den är tyst. ///MVH Hasso Länk |
|
2 behandlingar förra året var inte var 5:e vecka :) Jag ber att få återkomma i pingst med putsbilder. Det kommer dock bli jobbigt att hålla putsen uppe på hela Eisenmann systemet :) Får utse någon autosol slav till det tror jag. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tänkte ta mig en tur och införskaffa en rustamaskin samt lite trissor från Autoexperten. Sett många olika varianter vad det gäller medel och metoder i denna tråd. Har själv tänkt nöja mig med att köra en omgång med sonax cleaner med maskinen för att sedan lägga på dito vax för hand. Vad tror ni som har lite mer erfarenhet, får jag ett hyffsat resultat av detta eller? Wendtan verkar ju köra med någon typ av tvåkomponentsvax, antar att det kräver dubbla arbetsinsatsen oxå. Man kan nog "gnugga" hur mycket som helst men.. som sagt duger det med cleaner och hårvax endast? |
|
|
hårvax skulle jag undvika på bilen om jag vore du :) Cleaner + vaxpolish är min rekommendation ur sonax pro serien. Men lägg båda produkterna med maskinen och ta av dom för hand. Det stämmer att Brightguard är ett 2 komponents lackföseglingsmedel. Men det går inte att jämföra hållbarheten med tex sonax pro vax. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Läs Bilsport nummer 11 så kommer du ändra uppfattning om flytande hårdvax. :-) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| annars kanske man kan köpa öronvax från någon öron-näsa-hals mottagning :) | |
| är inte så hemma på det här men tycker att det låter lite mycket (lat jag) med tre moment. Är det ok med cleaner+vaxpolish om man bara vill (orkar med) köra två moment. Inget hårdvax, är det sas hyffsad hållbarhet på den däringa vaxpolishen? | |
|
hårdvax är helt okej på bilen. Men de var inte det du skrev ovan :) Hållbarheten på sonax pro vaxpolish är väldigt bra enligt mina erfarenheter. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Har du gjort cleaner och polish så ge bilen 30 minuter till med flytande hårvax och då har ett MYCKET bättre skydd! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.