AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
135.288

Polermaskin på Rusta!

Sida 12 av 26
Skulle panelen kunna förklara en sak för mig:-) ?

Det jag undrar över är hur man går tillväga när man skall polera samt vaxa bilen mha denna maskin. Efter poleringen blir det ju stora solar kvar på bilen likaså efter att man lagt på vaxet med maskinen. Hur tar man bort dessa? Med en microduk?

Tacksam för svar

Dominik
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jag kör cleaner och vaxpolisch samt ibland vaxet med maskinen. Lägger på med maskin och polerar av för hand. Jag har aldrig fått några problem med solar lr liknande.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Halloj igen. Det jag menade var detta Länk

Med andra ord polerar man av sedan med en microfiberduk för att få till lystern på lacken?

/D
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
dominik,

Ja, typ.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När du lägger på vaxlagret, skall det vara ytterst tunnt.
Då ser det inte ut som när Hasso jobbade med vaxpolishen (eller vad det nu var på bilderna).

När man lagt på lagom tjockt med vax, kan man knappt urskönja hinnan innan man polerar bort den med mikrofiberduk, Turtles polerduk, mjuk frottéhandduk eller liknande.
Lägger man på för tjockt vaxlager blir det bara jobbigt att polera bort, riskerar att bli flammigt (om man inte får bort allt överflödig vax) och dessutom är det rent slöseri med dyra kemikalier...
Tjockare vaxlager är inte bättre!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
oki doki, då vet jag det jag behövde veta. tackar för hjälpen:-)

/D
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Förra onsdagen körde jag min rustamaskin för första gången. Är jag den enda som lyckats förstöra den? Ena fästet för trissan lossnade så jag fick köra med en polertrissa :(
Är det inte bättre kvalitet än så?
Hoppas det går på garantin och att det löser sig utan kvittot. Hittar inte åt det!

///Foppa
Jag har kört minst 15 bilar med min och den går fortfarande lika fint. :-)

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Micke: Ja, men du är ju ingen klåpare som jag heller :)
Då jag tog bort nummerplåten bak så skulle jag polera där inne i och stötte då emot ett av hörnen och då lossnade den.

///Foppa
Jag tar alltid bort skylten!

Klåpare är vi alla amatörer, mer eller mindre. Jag har oxå stött emot både det ena och det andra men maskinen håller fint för det. Förmodligen mer tur än skicklighet. :-)

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
karborre och 95mm

///MVH TONY
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Micke: Japps jag tar alltid bort skylten också. Jag har nog haft ren otur.

phiber: Kan du förklara lite närmare?

///Foppa
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
karborre och 95mm

///MVH TONY
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
karborre och 95mm

///MVH TONY
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Ursäkta den konstiga svaren ... var på sida ett och besvarade trukers fråga ;-/

///MVH TONY
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Körde oxå sönder min rustamaskin i helgen, redan på andra bilen. Ena axeln som håller ena trissan verkar inte sitta fast ordentligt så det glappaar ca 5mm nu.
za
110
zandman
528i(M) -98
tjo!
om någon är intresserad så är skillnaden mellan MICRO och RUSTA's maskiner följande:
rusta har "no name" lager i sin maskin medans micro har SKF lager samt att strömbrytaren på rustas är en vanlig och micro har en oljaströmbrytare. (info av säker källa)
i övrigt är maskinerna exakta kopior av varandra!
så rasar lagren i era maskiner så finns SKF-lager att köpa på micro, även övriga res.delar till maskinen finns på micro.

//Kent
markus00
Ser att micro säljer en del olika modeller är det den som heter POLERMASKIN EINHELL och kostar 499 kr eller?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är också intresserad av inköp i helgen. Vilken maskin rekommenderas? Micros?
Jag har sedan ett par år maskinen från Micro...
Den låter och rasslar nu, annars inga större fel (fick limma fast kardborren efter ett par användningar)

Det enda som har gått sönder är den strömbrytare som zandman nämnar ovan... Den höll inte särskilt länge faktiskt!
(Glappar, man får slå av/på 5-10 ggr innan den går igång)

/Marcus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.