|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| raceman28: Hur vet du att postorderfirmorna inte köper sina däck från tillverkarna?? | |
|
k1mzo F1 är lysande däck. Varken stötiga eller högljuda. Kolla på tirerack.com och se vad andra tycker. raceman Fick mina för två veckor sedan. Finns inget som tyder på att tillverkningen skett någon annanstans än i europa ("made in Germany" är dom stämplade med...) Det tog 4 arbetsdagar att få hit däcken från tyskland, svårt att tro dom fubbar med kvaliten. Shell som monterade dom hade inga som helst synpunkter på däcken. Skulle tro att dackonlines dagar skulle vara räknade om det kom ut något om fusk. Oärlighet finns givetvist, även hos "våra" svenska däckhandlare. mvh She drives me crazy |
|
|
Vet att te.x continental gör däck som e gjorde för europeiska marknaden å sen gör dom däck som e gjorda för resten av världen. Å det e inte samma gummiblandning i dom. Jag skulle kunna om jag vill med dagens öppna gränser kunna åka ner till continental som nu gör sina däck i tjeckoslovakien å ryssland å köpa däck som inte e gjorde för europeiska marknaden å fylla en hel container med däck å forsla hem den helt lagligt för att sälja billigt i sverige. Men dom e ju fortfarande inte gjorda för vårat variabla väder. Skicka ett sånt däck till continentalconcernen så ser dom skillnaden direkt. Men håller med om att dom e billiga å däck e ju dyrt om man som jag gärna kör slut på 4 bakdäck på en säsong. Men vet inte om jag skulle våga köra hårt i regnväder med ett sånt däck. Men vill verkligen påpeka att jag absolut inte vill klanka ner på någon person som köper eller säljer såna däck. Hoppas att ingen tagit illa upp. Mvh: Raceman. Varför åka sakta när man kan åka fort! |
|
|
Raceman28: Kolla in Contis sortiment i USA på Länk , inte samma däck som vi har i EU. Förbjöd inte EU paralellimport?? Borde inte samma regler gälla för däck som för Levis jeans. Har själv Barumdäck (ingår i Continental) som är tillverkade i Frankrike!! Märkligt med tanke på att Barum är ett öststatsmärke. Tror du att Conti tillverkar däck för den ryska marknaden i Frankrike?? Det mesta är lögner som sprids av etablerade däckhandlare. Tror du att din handlare ser skillnad på däcken? Har handlat nästan alla mina däck från Alven & Ingvarsson. Inga som helst problem med däcken. /Johan Riktiga män kör sedan. |
|
|
Efter nedläggningen av fabriken i Gislaved så ska ju däcken tillverkas nånannanstans å 50% av tillverkningen sker snart i Ryssland. Om en gummihandlare ser skillnad på däcken , det vet jag inte. Har själv sett däck från conti och michelin som inte ens finns i deras sortiment. Lite konstigt e det ju. Vill återigen påpeka att jag inte vill klanka ner på någon. Varför åka sakta när man kan åka fort! |
|
|
raceman28: Förstår inte riktigt vart du vill komma. Du beställer däcket A och du får ju inte däcket B. Jag vet inte var mitt däck är tillverkat, men det var iaf färskt (tillverkat v2 -04). Om jag beställer ett däck, tror du då på fullaste allvar att jag skulle få ett helt annat däck!? Eller tolkar jag dig fel? Iaf låter det som om du är (desperat?) däck-snubbe när man läser dina uttalanden. Inte menat som ett personligt påhopp på nåt sätt, men det låter väldigt fördomsfullt när du skriver.. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Patrik_N. Inte meningen att låta fördomsfull. Har själv vart på väg att köpa billiga däck men vart lite fundersam när det skillde så mycket i pris å har därför forskat lite i olika däck å tillverkare. Måste ju ändå va lite att man får vad man betalar för. Ex... En vattenpump från biltema som e mycket billigare kan ju inte va lika bra som en original som kostar mer än dubbelt. Det måste ju skilja nåt på dom. Eller en cd-spelare inköpt i thailand av märket sony kan ju inte vara lika bra som en köpt i sverige av samma märke? Eller jag kanske e ute å cyklar helt men det e min uppfattning. Anser att alla har rätt till sin åsikt å vill med det säga igen att jag absolut inte klankar ner på någon. Varför åka sakta när man kan åka fort! |
|
|
Idag anlände mina 2 däck som jag beställt av Däckonline. Jag beställde 31 Mars och fick dom idag den 14 April. Om man bortser från de röda dagarna i påsk så är det ganska okej leveranstid. Inga skador på däcken. Jag är nöjd. Åkte direkt på gummiverkstad och sa att jag ville ha dessa 2 däck monterade på 2 fälgar som jag hade med mig. Denna diskussion utspelar sig med gubbe A... - Hämtar du dom imorrn? - Nej, jag ska ha dom idag. - Varför måste du ha dom idag då?? ( Jag svarar nåt i stil med att jag ska på en långresa söderut, vilket inte har med saken att göra) Hur kan man säga så till en kund? Är det ett representabelt beteende om man har ett företag? Jag frågar sedan vad det kostar. - 150 kr , svarar gubbe A. Och inte blev jag gladare då jag skulle betala då gubbe B (som äger företaget) säger att det kostar 250 kr. Jag ifrågasätter det då jag redan fått ett pris. Gubbe B frågar gubbe A vilket pris jag fått och säger att det var 250kr. Gubbe B säger att det tar lite längre tid med 17tum än tex 15 tum. (Det konstiga är att dom i vintras köpte in 2 nya maskiner som kränger av/på däck mycket smidigare och behöver inte lika många gubbar på ett däck samt att den ska minska risken från att förstöra fälgar) Jag betalar och går förbannad därifrån. Även om det är en struntsumma så är det en principsak. Det där var rena kohandeln. Jag kommer aldrig mer åka dit och göra affärer. Hos Däckonline kommer jag däremot handla fler gånger. ///Foppa |
|
|
Det är mycket möjligt att det FINNS firmor som säljer andrahandssortering på nätet, men de jag testat (bl a Däckonline) har haft utmärkt service, låga priser och snabba leveranser och färska däck. Senast jag beställde fick jag däck som knappt var tre veckor gamla - vågar lova att man inte hittar så pass färska däck hos den genomsnittlige däckhandlaren här hemma. Men - som jag brukar säga när det gäller däck: glöm ändå inte bort era lokala däckmånglare. :) |
|
|
foppa Shell tog 140:-/hjul för montering och balansering + 60:-/hjul för skifta vinter till sommarhjul. 245/40 18". (naken fälg) Jag har kollat runt lite och de flesta ligger däromkring. She drives me crazy |
|
|
raceman28: Du säger att du själv var på väg att köpa "fuldäck", men ångrade dig efter att du gjort efterforskningar. Vad kom du fram till då? Vilken marknad är Däckonlines däck avsedda för? Du kan ju inte påstå något utan att ha belägg för det? Att enbart peka på att de är "för billiga" håller ju inte... Det säger ju sig självt att Däckonline och andra kan pressa priserna massiv utan mellanhänder, personal, lager(?), affärslokaler etc. /Andreas _____ Länk |
|
|
Den stora förtjänsten som Däckonline troligen gör är rent logistisk, dvs de samordnar olika däckinköp efter rådande "överproduktion/överlager" som finns på olika ställen runt om i Europa. Vissa däck som man kan beställa via Däckolnline är inte ens tillverkade ännu...(står i specarna för vissa däck). Däcken är E-märkta och avsedda för europeiska marknaden. Att tro att det finns däcktillverkare som producerar speciella "nordendäck" eller liknande är lite naivt. Däremot finns det vissa andra firmor som "gråimporterar" däck från andra länder som inte är E-märkta och därmed inte tillåtna för trafik i Europa (allmän väg) och där kan det nog finnas en del riktiga nitlotter även om det inte automatiskt behöver innebära att alla icke E-märkta däck är dåliga! Det är rätt kraftiga marginaler på däck, vilket inte minst visas i Expressens undersökning: Länk På "häftigare" däckdimensioner är marginalerna ännu större än på vanliga "svenssondäck"... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag vill bara dela med mig av min betällning från däckonline. Jag beställde GoodYear F1 (senaste modellen, då april 2002). M3 E36 med 18", 225:or fram och 245:or bak. Det intressanta var att det tog ca 3 dagar innan det kombekräftelse på 225:orna och att de skickats iväg (samt att motsvarande belopp dragist på mitt konto) men att 245:orna var restade och inget leveransdatum. Då kontaktade jag däckonline och sa att det inte är så intressant att bara ha framdäcken jag vill ha alla fyra. Vad jag skulle göra var bara att returnera däcken direkt då de levererades. Problemet var bara att de inte alls levererades utan "försvann" på vägen. Efter lite kontakter med däckonline (med bra bemötande) skulle jag få tillbaka mina pengar och min beställning togs bort. Vsar på ett seriöst drivet företag då de utan knot och tjafs ser till kundens önskemål. Det enda som var lite negativt var att det dröjde ca 1.5 månad innan de krediterade de pengar de efter 2.48 sek drog på mitt konto vid leverans. Jag kan ändå rekommndera deras kundbemötande och vad det gäller kvalitén på däcken kan jag då upenbarligen inte säga något om ;) |
|
|
Det går faktiskt att komma ner till Däckonlines priser hos lokala firmor. Jag hittade en i närheten Länk nästan samma priser och mycket trevligt bemötande. Det blev affär med en gång. /Johan Riktiga män kör sedan. |
|
|
Jag beställde nya bakdäck på däckonline och åkte till en av de monteringsställen som står listade på deras sida för att kränga på de nya däcken. Däckkillen berättar att han kan ta hem däcken från däckonline med viss rabatt och sälja dem till mig för däckonlines priser. Synd att inte däckonline berättar om detta på sin hemsida. Bara bra om däckhandlaren tjänar lite pengar också så vi har någonstans att montera våra däck. /Anders |
|
|
AJN:jag har för mig att det står om man letar lite,men självklart vill väll däckonline att man köper av dom direkt till ett högre pris... BMW CS Nr:05043 Mvh Ricke |
|
Mattias Larsson |
Det viktiga i den här debatten måste väl vara att däcken från tex däckonline är E-märkta och datummärkta. Då kan det ju inte föreliga några tvivel om vad det är man får för däck. Sen huruvida leveranserna kan strula ibland det tycket jag man kan ha förståelse för. Jag har själv beställt 12 st däck ifrån Däckonline och det har fungerat mycket bra. Det är konstigt att man inte kan förstå hur priset kan vara billigare. Jämför med att köpa din nya 32" widescreen hos en lokal liten handlare i byn med att leta upp ett pris och pricerunner.com. Det måste väl för tusan inte vara så svårt att förstå, däckhandlarna i Sverige har för höga marginaler och internethandlarna har större kvantiteter och får därmed mycket bättre priser. Jag blir inte förbaskad eller irriterad bara väldigt förvånad över att man inte kan förstå detta samband, det har disskuterats i väldigt många länkar sista tiden och varje gång försöker någon förklara sambandet men det är alltid någon som ska opponera sig. Det är klart att man ska få tycka vad man vill men ibland blir det lite fånigt. Jaja, nu har jag snackat så det räcker och blir över. Ha det, Mattias |
|
Bra sagt Mattias Larsson! Man kan göra samma jämnförelse på datorer och då bara kika på Nätet... Kan skilja uppemot 2x priset på en och samma vara! Så det lönar siog alltid att leta efter lägsta pris!! Sen kika jag på Mönstret på Ett Falken däck på Dackonline och jämnförde det med det möster som Falkens sida visar.. Kan inte se det minsta skillnad! Och för det underbara priset så är det inget att tala om! Och Foppas däck var purfärska och jag kommer beställa irån dackonline ASAP... För mina gamla kuhmo ifrån 02 mår ine så bra längre hehe =) Sen att ordrar trasslar och att däck försvinner är inte så konstigt med tanke på det fina logistik sverige! MVH Johan __ Länk /JB |
|
|
Mattias Larsson m fl För att inte tala om fälgar. Busenkelt att kolla priserna i Tyskland och jämföra dessa med på Svenska Fälg/Specialfälgar. Där skiljer det grymt mycket (BBS, Breyton m fl). Misstänker ett visst bortfall av däckhandlare framledes... mvh She drives me crazy |
|
|
Precis beställt för första gång från dackonline.se Inget å klaga på, snabba svar. Fick igår veta at dom kommer ca 4. mai. Fikk ett paketnummer. Smart som jag var trackade jag detta på www.dpd.de eftersom det sto Posten eller DPD som speditör. Nu är den i Kolding, Danmark.. så då är det bara å vänta :) "Best Man Wins" Mvh Eivind |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.