|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det går att hitta SP9000-paketet ovan för 5.500:- inkl frakt hos tyska däckhandlare. Då tillkommer ju som sagt monteringen, men det bör inte vara några större problem att ändå ha 1.200:- över till annat, jämfört med Beppos pris. Och naturligtvis är det (generellt) inte sämre eller äldre däck hos utländska handlare än hos de vi har här hemma, som nästan alla redan sagt. Men jag tycker absolut att vi ska stödja våra lokala handlare - tänk om de försvann. "Tänk globalt, handla lokalt" eller hur var det nu... :) |
|
| Bra Beppo,du behöver förmodligen inte åka lång för att ordna en ev reklamation.Att hadla på hemmaplan är ofta tryggt.Gummifirmorna har noga kontroll på andras priser,påpeka att även du har det.Kom överens om "lagomt" pris. | |
|
När jag tittade i höstas så var det inte så billigt på nätet i alla fall. Men om det är det nu så är det ju bara att se glad ut och inse att man kanske betalat för mycket. Själv tyckte jag att det var ett mkt bra pris jag fick. Dessutom så tycker jag att det är värt en del att slippa komma släpandes med däck till däckhandlaren och be honom kränga på dom åt en, men man är för snål för att handla där. Det är klart skiljer det flera tusen spänn så är det en sak, men att snåla med hundralappar gör jag inte. Det tycker jag att det är värt att slippa skämmas..... /B |
|
| Skämmas för att marknadsekonomin har sin gång.... nåja:) Man måste nog inse att tiderna förändras. | |
|
Tack för alla inlägg. Känsligt ämne det här med gummi. Internethandlarnas grundidé är ju att helt eliminera eget lager och mellanhänder, vilket drastiskt sänker priserna, som ett korrekt inlägg handlade om. Vi kunder får räkna med mkt varierande leveranstider, men det kan det vara värt. Jag är beredd att betala mer lokalt än på nätet, men inte mer än 20%. Passar man sedan på att få ett bra paketpris av gummiverkstan inkl 4-hjulinställning kanske det kan närma sig rimliga skillnader. (Helt säkert är att många lokala handlare har och kommer att försvinna. Ta optikerbranchen som exempel, köp linser på nätet med leverans direkt i brevlådan för halva priset och du slipper boka tid hos optiker. Du tar en risk, men det får vägas mot enkelheten och ekonomin. Ett lätt val. Lokala optiker spyr på "internethandlarna". Kontaktlinser har garanterat samma gummiblandning världen över :D. Hur det är med däck verkar tvetydigt.......) |
|
|
Ironman: Upprepar man en lögn tillräckligt många gånger, blir det snart en "sanning" för de oinsatta. En felaktig "sanning" är att kontaktlinser alltid är billigare på Internet. Det finns traditionella optiker som är billigare än dessa, det gäller självklart att undersöka var man ska köpa sina saker. Jag tänker inte ge några länkar här, eftersom detta kan uppfattas som reklam. På samma sätt är det med de flesta brancher, bara för att något säljs på Internet behöver det inte vara billigt. Givetvis måste man jämföra priser och även försöka bedöma vad man betalar för. Själv bildar jag mig en uppfattning om priset på Internet, sedan gör jag bedömningen om jag ska köpa lokalt eller inte. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Köpte fyra Continetal Premium Contact 235/55 17, på däckonline.se förra vecka. Idag när jag var till min däckverkstad för att skifta till sommarhjul, så påpekade dom att däcken var sekunda och inte avsedda för den svenska markanden. Men visst måste det väl vara skitsnack från deras sida? Set att det rådde lite delade meningar om det i den här 8 år gamla tråden. Någon som vet säkert idag? | |
| Borde ha snackat med Continental innan jag skrev förra inlägget. Nu har jag ringt Cont och dom bekräftar att det kan vara däck som inte är helt lämpliga för Sverige, som säljs av däckonline.se. | |
| Förresten. Borde inte den här tråden ligga i en annan avdelning? Allmänt om bil och trafik tex. | |
|
På vilket sätt var däcken "sekunda"? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Fick ingen riktigt förklaring på vad däckverkstaden menade med sekunda, men han babblade något om att mönstret på däcken var annorlunda. Låter helkonstigt tycker jag. Och på Continental så sa dom att man inte kan se på däcken för vilken marknad dom är gjorda. Också lite konstigt tycker jag. Men det var väl ffa gummiblandningen som man inte kunde vara säker på. | |
|
Var de E-märkta? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Var de E-märkta? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja. Länk |
|
|
Om de är E-märkta skall de vara "godkända" inom hela EU... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag vet. Och det borde väl Continental och min däckverkstad som är grundad 1922 också veta. Ändå står dom och påstår att man inte kan lita på däcken man får på nätet. Sedan att E-märkta däck är godkända inom EU, är det samma som att dom är tillverkade i EU? | |
|
Din däckverkstad och Continental i Sverige vill ju inget hellre än att du köper däcken här i Sverige istället - att man inte kan lita på "nätdäcken" är ren och skär skrämselpropaganda imho. Jag har beställt av Däckonline åtskilliga gånger och har aldrig haft några problem. /Masten |
|
| Misstänker också att det är skrämselpropaganda. Lite dålig stil tycker jag. | |
|
Jag hade skickat frågan till Continental, varför däck som är E-märkta inte är avsedda för svenska marknaden... Någonstans på däcket står det en tillverkar-/artikelnummerkod, utifrån den bör ju Continental kunna uttala sig! Rent logiskt bör ju påfrestningarna på däcken vara extremt mycket större på den tyska marknaden iom autobahns fria fart! E-märkta däck innebär att de är godkända för Europeiska marknaden, men de kan vara tillverkade utanför EU! Tillverkningslandet brukar stå på däcket. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hittade info om märkningen. Ordet homologation var nytt för mig. Däcken är tydligen typbesiktigade i/för Nederländerna. Mina däck är märkta E4. "Marking indicating compliance with ECE regulations. The number after the E in the circle indicates the country of homologation. (E4 = the Netherlands)" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.