AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.507

avgasavärden åt h-lvete

Sida 1 av 2
Jimmyv
var nyss o besiktade kärran. allt ok som väntat utom avgasvärdena som var TOTALT åt helvete. 2-300% över tillåtna på samtliga. nån som vet va som kan vara fel? styrbox sa nån, kan d vara? hade för en månad sen problem me att bilen började plötsligt gå som ett arsle. men efter natt i garage så gick d "över". trodde då att d var lmm:en som kärvat och sen lossnat efter natt i garage. men d kanske var nåt som "small"?

rsarits
Lambdasonden? Prova att koppla ur sonden, då går bilen i ett förinställt lambdavärde, och bör gå bra. Däremot kommer avgasvärdena fortfarande att vara dåliga, min 530 hade med båda sonderna urkopplade ett CO på 2,5 och HC på 400, men bilen gick bra. Med båda (defekta) sonderna inkopplade så var CO 9,5 och HC >1000 och bilen gick väldigt dåligt

Micke
Jimmyv
grejjen är ju att d känns som att alla 192hk är på plats i stallet.. har inte ens misstänkt nåt sånt här.. lite vita avgaser ibland men kan bero på kylan..
Ha
39
Hansson
540 Touring -97
520 -94
Är du säker på att motorn hade tillräckligt hög temp.
Fick samma på min när jag var på bes. och vart tillsagd att åka en liten sväng så den fick upp tempen ordentligt, det räcker inte med att vattnet är varmt. Efter varmkörnings turen var värdena kanon bra.
Hur länge behövde du vänta på att få köra in i hallen?

///Henke
Jimmyv
har varit till luleå på bmw-verkstad idag. dom började me att byta lambdasond. = CO lite bättre. tyckte sen att d kan bero på oljan (???) så dom böt olja+filter = inte ett dugg bättre. stod o dividerade länge och till sist kom dom fram till att d är katalysatorerna(!) så nu är jag 3000kr fattigare och på jakt efter en bättre beggad katt. eller utbytes om någon vet av en bra prisvärd en. =(
Jimmyv
Hansson--> jo.. är säker.. vi varmkörde den på bmw oxå.. ORDENTLIGT.. utan framgång
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Det är fan helt otroligt. Du skriver att verkstaden började med att byta lambdasond. Kollade dom inte signalen från lambdasonden innan dom bytte?
mvh
Ed
3
Edmundsson
528i touring -97
Det kan vara en ventil som är dålig.Har en jobbarkompis som hade liknande värden. han kollade upp och fick det beskedet.slog i etanol i bensinen.och bilen gick i genom
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jimmyv:

Länk kolla under produkter/sportkat, 1850:- är billigt.

Mvh
Jimmyv
vet faktiskt inte vad dom kollade.. allt gick fort iaf och dom var mån om att få göra jobbet..
Jimmyv
vet av en begagnad katt på en skrot. grejjen är att den är från -92:a. passar d på min -93?
Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
Dum fråga kanske.. men när bytte du olja + filter senast..
Gjorde vid en 520i -89 nyligen, han hade fått anmärkning på dåliga avgasvärden, över 400 i HC.
Jag gjorde ett byte av olja + filter, samt att jag ställde elektrodavståndet på stiften, bytte även luftfilter.
HC:n hamnade på 30... samt även alla andra värden blev kanon..

Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat..
Jimmyv
dom bytte olja+filter åt mig på bmw.. =\ men kan prova luftfiltret. o va var d där om elektrodavstånd? har nya stift men dom är knappast "ställda".. o så ett svar om katalysatorn =) på min -93 är d "dubbla" kattar. är d likadant på -92?
Tanka R 85. 15% bensin 85% etanol (sprit) funkar perfekt har besiktigat med tom katalysator i två år nu och klarat avgasvärdena med god marginal
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Hej !

Sånna problem är inte roliga. Hoppas det löser sig så snart som möjligt.

1ggn BMW, Alltid BMW !!

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Dagens tips för att kolla katalysatorn utan att plocka bort allt borra hål innan kat passande dimension för sond på avgasmätaren jämför värde före och efter kat samma värde = trasig kat.
Paap Reeder
Hej!

OBS att det måste vara 110% lufttätt när du mäter före kat annars kommer lambda-sonderna att att in syre och trigga boxen för fetare blandning.
Det går inte att "bara köra in en sond" i et borrhål.

Jmf med en spricka i systemet före kat.

På min M70 finns speciella uttag direkt på grenrören för att skruva fast avgasmätaren i.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Jag hade läckage efter katten vilken gav felaktiga mätvärden.
Inte för att jag kan förstå hu ett litet läckage efter katten kan påverka.
Lars
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
lalaw: Syre sugs in genom det lilla läckaget och mäts sedan ihop med avgaserna längst bak. Detta ger en förhöjd syrehalt i avgaserna vilket ger ett felaktigt Lambdavärde. Även de andra värdena kan påverkas något...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Problemet var att lambda var 0,96 vilket betyder att den går fett...
Hc var ca 150.
Jag har funderat på om syret är mer lättflyktigt och gick lättare ut genom hållet. Men det är bara en teori.

Hälsningar Lars
Jimmyv
fick min "nya" katt från en -92 525iA idag. den ser misstänkt lång ut. ingen som vet om den passar så jag får svar innan jag kör till macken o hissar up bilen..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.