AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.737

Kanske köpa M5 3.6 , tips!

Sida 1 av 2
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Har funderat lite på att byta bruksbilen mot en bättre beg. E34 M5

Har sprungit på en fin Sebringgrå 92:a ca 13.500 mil.
Helt original.

Jag kan mycket om M3, eftersom jag äger en.

Men är HELT ny på dessa M5:or.

Vad ska jag titta efter..? lyssna efter?

Är 3.6:an pålitlig?

Tack på förhand..

/K
Om du har råd välj en 3,8, den är verkligen såå mycket bättre. Trodde också 3,8l ägarna överdrev då jag själv hade 3,6l, men faktum är att den är mycket bättre.

Lycka till.
Finns, ju en massa inlägg om M5'orna.

Men i korthet:

Motorerna är starka. Som med alla kolla efter nåt skumt i samt lyssna efter missljud.

På 3,8l bilarna finns EDC, kolla att dessa fungerar som de ska, samt att de inte läcker. Kostar 1000e styck att byta.

E34 karosen är en tung bil, äter mycket på underredet.

Kolla växellådan att alla växlar går i fint, asmt inget skrap. Kan dock vara lite trög när den är kall. 2'ans växel är ett vanligt problemområde.

Finns ju oftast en massa elektronik i form av extra utrustning, kolla dessa, inte roligt med en M5 som inget funkar i...

Har endast haft mindre problem med mina. D.v.s. vanliga servicear samt slitage delar.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
OK, tackar.
Dom är ju, som alla ///M bilar otroligt väl ihopskruvade..

Det lutar dock åt en 3.6:a vilket ju räcker som vardagsbil..*s*
Det är väl bara positivt att inte ha EDC, då det mest är dyra rep på detta system...

Ska provköra nästa helg så får vi se.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Härligt Mosse...snart 2 ///M bilar kanske...

Lycka till med bilen..

///M3
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Beror ju på vad man prioriterar, men M5e34 3.8 med fungerade EDC och nüburgringpaket är ju verkligen kalas, sportläget ger en bil som går som ett strykjärn.

Men som sagt nackdelen nu när bilarna börjar bli ”veteran” är ju att systemet är dyrt att reparera, om/när det börjar krångla (hur dyrt finns det att läsa här på forumet).

Det kanske egentligen inte behöver nämnas för någon som redan har en M3a, men var skeptisk till miltalet.

mvh
axel
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Säg inte att det är M5:an från Bilhallen i Hagfors du funderar på?
Den kan man inte påstå är OK, vanliga E34 stötfångare både fram och bak. Icke-originalfälgar (ersatt med 3,8).
Men du skriver ju att den är fin, så det kan inte vara den får man hoppas.

Det är ju inte riktigt rätt karaktär för en bruksbil (då är M3:an bättre), men allt går väl om man vill, men jag skulle hellre köpa 3,8 som vardagsbil om man nu skall köra en M5 E34.

//HD91

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
HD91...jo...:-/
Den är det....den såg ju fin ut..såg inte ans att det var fel stötfångare...

*haha* kolla jag har ingen susning!

Tack för tipset..kliver nog av detta!

/Klas
3.6 är väl mer driftsäker och har bättre hållbarhet än 3.8an också, har jag hört... eller?

En M5 -95 hade dock inte suttit fel :-)

MVH,
E38B12
Den har varit till salu i ungefär 1 år sen..... inte original kofångare + att stötdämparna läcker!!!...

M.V.H

MAuricio
Mosse, du har mail :)

- G -
Pe
69
Pekka Puu Pää
E34 M5 90
E39 528 98 touring
3.8 är bättre att köra....lättare koppling mm

men mer ras på 3.8 motorer...de väll borrat från 3.6an?

samma me gamla 560 mb hade problem,borrade från 500

hört att vissa chip kan göra att fyrans kolv går me tiden

men jag känner både 3.8 killar som alldrig haft problem och haft bilarna många år...samt jag känner dom som har fått helrenovera sina motorer

vad jag kan säga är att 3.8 är bättre bil att köra..men jag tror 3.6an håller bäst.hört de av några och sett det själv

själv skulle jag villa ha en bra 3.8 .men man hittar dom inte hur som hellst.....det är gamla M bilar vi pratar om...lyssna på allt två gånger ,dyrt och laga om nått inte stämmer

det finns alltid folk som inte sköter bilar...har och kommer finnas tyvärr

men generelt vill jag tro att alla som köper en M bil är bilälskare och kan bilar.och vet att dom skall servas..men det är inte alla i alla fall

men oavsett 3.6 eller 3.8 så är det fina sportlimousiner....hittar man en bra så blir man lycklig ägare...de fina bilar vill jag säga slutligen

P.L.Ä.P
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Det är svårt detta, går själv i valet och kvalet mellan 3,6 och 3,8.
Tycker dock utbudet på M5or har minskat drastiskt från förra året.

///
Nicke

Länk
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Mosse: I en tråd innan skriver ngt i stilen:

"Herregud...sök!!!"

Min fråga är, varför söker du inte?

Har läst en del trådar där du uttalar dig ganska arrogant mot folk...? Kanske dags att börja vara trevlig? Bara en tanke så här sent på kvällen...

Ha det gott
ev
208
evers
M3 Smg -02
540iM Touring -99
3.8 är inte en borrad 3.6, däremot är 3.6 en borrad M30 3.5, men visst det är tunt med gods mellan cyl i 3.8an. I övrigt har 3.8 kolvkylning samt större ventiler, spjällhus/plenum, bättre extraktor och separata tändspolar m.m

Vissa chip gör att dom går för snålt vilket resulterar i att kolvarna kan inta nya trevliga former :) och det är inte billigt att reparera dessa motorer.

Om det handlar om orörda välservade motorer som alltid varm körts innan man varvar dom så tror jag att driftsäkerheten är likvärdiga dom båda. Men med dom bilar som cirkulerar på marknaden så är nog en 3.6 ett säkrare köp om du inte vill betala för en fin och ärlig/välskött 3.8 med bra historik. #.6an har även billigare res.delar

mvh evers
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Det där med att 3.6an skulle vara hållbarare än 3.8an, är om det inte är en modern skröna åtminstone inte något välunderbyggt påstående. Det finns vad jag vet i alla fall inga egentliga data som verifierar ett dylikt påstående.

/axel
Jag tror också att det handlar lite om en "urban-legend" att 3,6l skulle vara hållbarare. Dock stämmer det att många 3,8l bilar har haft problem med motorerna efter chippning, men detta är ju inte BMW's fel, utan nån okunnig chipptillverkare. Om t.ex superchips har fel i sitt chip till 3,8l M5, så märks det nog ganska snabbt tror jag, eftersom de är väl världens största chiptillverkare.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Fartglad:

???
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Med bruksbil menar du då att du ska byta ut M3an eller?

M5an är ju otroligt törstig om man jämför... inge kul :(

/Jonas
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Kalla det tillfällig sinnesförvirring... ;)
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
...eller velig ;DDD

M V H
Stephan - som är på hugget! :))

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.