AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.954

Halvgalen ide ! :)=

Sida 3 av 3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hubbe, man får väl använda vanliga dyktuber...
några tioliters trehundrabarsflaskor (3000 liter luft i varje flaska) räcker några sekunder!
Och tänk på vilken effekt man får om man laddar med säg 100bar... ;o)))

Givetvis var mitt förslag med kompressor i bagaget inte så seriös, med tanke på hur stor en kompressor är som kan leverera lite tryck... ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Johan B: Det var haglunds förslag om en tank som lagrade "överskotts" tryck från turbon för att använda på nästa växel för att slippa spool-up fördröjning. Därav det låga trycket på 2,5 bar(1,5bar övertryck). (vilket ändå är högt med en normalstor turbo.)
Ditt förslag hajjade jag att det var på skämt.

/Christofer
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Kalla mig gärna förstå-sig-påare, men det enda jag har gjort är att ha satt mig ner med min ringa kunskap och funderat på min kammare hur man enklast gör för att bygga bort det värsta med turbo.

Jag kan lätt ha gjort en rejäl tankevurpa som du eller någon annan kan avfärda som direkt fel, vilket det i så fall också säkerligen är eftersom du uppebarligen sitter i en helt annan position än jag med tanke på att du utan problem kan kalla mig förstå-sig-påare genom att förstå dig på det själv.

Jag hade uppskattat en ödmjukare attityd mot mina funderingar som jag på intet sätt har spikat som helt korrekta och felfria.
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Mycket väl valda ord från en man med en skön id'e ;)=

"Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?"
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
...skapligt rolig tråd... helt klart! Teori utan några som helst verklighets ambitioner eller som det kallas: Brainstorm.

Om man laddar sin trycktank i bagagen med en skruvkompressor då?

www.reptil.nu
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Men snälla nån...
Det var absolut inte menat att göra ngn ilsken.
Ville bara visa att era idéer inte riktigt höll ens i teorin.
Det var inte dig som jag syftede som förståsigpåare, även om jag ser nu att mitt förra inlägg nog tolkades så, den var mer riktad till den som blev arg över att folk undrade var kvävet tog vägen i hans påstående syrgas=syre och lustgas=komprimerat syre.
Han skrev ju till och med "Likamed tecken" vilket inte ger utrymme att förstå att han menade "ungefär likamed".

Hade det varit enkelt att med en accumulatortank bygga bort turbofördröjningen så hade det nog redan gjorts i många hembyggen.
Själv upplever jag inte den som ett större problem.

Så sorry om jag trampade på några tår.

/Christofer
D-diddy
nu har jag räknat lite. om jag har en 100L flaska med 300 bar så innehåller den 30000L luft. Min motor har en cyl vol. på 2.8L varvar jag motorn i 6000 varv/min så suger den i sig 16800L luft på en minut. om man ska ÖVERLADDA med 1 Bar så innebär det ju att man måste fylla på med 2Bar eftersom atmosfärtrycket redan är en bar. då delade jag dessa siffror och fick fram att en 100L 300 Bars flaska skulle räcka i 1.7 M./2 vilket är 0.89 min dvs 50 sek. vilket ju borde räcka att avverka strippen på... rent mattematiskt och säkert inte rätt. men jag vart tvungen att prova.
att sen ha en 100liters gasflaska i bilen är ju iofs ett annat problem :D BTW nu är det helg och då ska jag ta hand om en annan flaska :D

David.

"The unattainable is invariably attractive"
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
100l 300bar komprimerad luft väger en hel del..... Dessutom väger flaskan rätt saftigt. Har ni kännt på en 8:a eller en 10:a? Ganska tunga.
Men rent teoretiskt, visst.
Kostar ju en slant att fylla men det gör ju lustgas också.

/Christofer
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Glömm inte !!! VME-rakan runt 22.00 ikväll !!! ;)=

Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Glömde att det gäller förstås folk som vet var E-tuna ligger ! :)=

"När huvet är dumt får kroppen lida!"

D-diddy
tung? ät gröt. :D
David

"The unattainable is invariably attractive"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
10l/300-flaskor brukar väga ca 14-16kg, sedan väger väl luften några kilo till, så säg ca 20kg/flaska.
Så 10 flaskor väger ca 200kg med luft...ger väl bra tryck över bakaxeln om man lägger dom i skuffen! ;oDD

Lite crazy idé, men fungerar säkert!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
PETER.O
Haglund. Dina ideer är inte helt fel.
Dom har även varit på tapeten för att bättra på accet
på stadsbussar. Vet ej om det gjorts några praktiska
prov dock.

Peter
80
26
800Nm
635CSi turbo 1978
633Csi 1977
524td 1984
2500 -75
Intressant diskussion detta! Vill tillägga att ett känt bilmärke gjort tester med en delvis eldriven turbo (för att minska spolupptiden). Tror dock inte att den kommer i serieproduktion. Förresten finns det en bil som går på ren tryckluft (inget annat bränsle): Länk
Människan har i alla tider sagt att "NU går det inte uppfinna fler saker!" Men det gör det! Det gäller bara att se möjligheterna å inte svårigheterna. Tyvärr är dock så att många uppfinningar måste uppfinnas "två gånger" innan de blir accepterade!

Fortsätt experimentera!

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
PETER.O:
Tack för inflikningen! Kul att höra att jag inte helt och hållet är ute och cyklar i alla fall. :)
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Instämmer ! :)=

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
om man bara ska köra 402m så kan man ju ha en lastbil med trycktank ståendes mitt på banan och en lång slang ifrån den till bilen. :)

///Jesper

BMWCS #5494
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.