AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.951

Halvgalen ide ! :)=

Sida 1 av 3
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Sitter här och funderar lite på jöbet.. Då det slog mig om en halvgalen ide ! Det här me turbo handlar ju bara om ett övertryck (överladdning) in i motorn.. varför inte ersätta turbo med en tub med vanlig luft där man med ventil och tryckvakt kan reglera trycket in i motorn ??! :)= jobbigt att fylla på tuben kanske.. men vääääldigt billig lösning... eller ???

Jag vet galet... men kul... typ samma som N2O.. men utan gasens egna effekter inblandade...

//Henke "spånande"

"Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?"
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Den tuben skulle bli jättestor om man skall ladda över 0.1 bar. Har också funderat lite men kom fram till att man i princip får ha hela kupén som tryckkammare om man vill ladda på lite och kunna använda accumulatortanken för att förebygga turbolagg.

Jag vet inte om vi tänker i samma banor, men jag tänkte mig ett turbobygge med acc-tank mellan turbon och insuget som man kan lagra tryck i för att slippa turbolagg när man sedan trampar på gasen.
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Ååå.. :)=
Inte riktigt så jag tänkte.. men den ide'n är inte heller så dum..
Min tanke var mer så att jag skulle ersätta turboagg. med en tub med luft (modell AGA)... ;)=

Om du tänker dig att det går åt cirka 14000 liter luft, något åt det hållet iaf, för att förbränna 1 liter bensin på ett vettigt sätt.
Då inser du snart att tuben med luft blir för otymplig i en bil.

/Anton
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Om du har en tvålitersmotor och laddar 1 bar så behöver du fyra liter luft/bränsle per motorvarv. Säg att du har ett turbolagg på en fjärdedels sekund vid 5000 varv/min så behöver du då 170 liter luft/bränsleblandning per gaspådrag om turbon hinner stanna helt emellan. Säg då att du kanske behöver åtminstone 150 liters tank ungefär om du skall vara på den säkra sidan.
Blir inte lite detdär... Dessutom måste man låta turbon ladda som bara den om du skall få upp trycket i tanken igen relativt fort.

Mycket ladd blir det...
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
En polare till mej hade en ide om att ha ren syrgas i en tank... kanske e nåt eller?

www.reptil.nu
min ide bygger lite mer också på rent syre som pikes peak bilarna har en del, jag menar att det kommer korta bränntiden lite så det blir så effektivt som möjligt skulle fungera som nos kanske vem vet men det skulle nog inte gå så stor effekt o dyrt e det ju också men lite ovanligt vad jag vet.
tn
?Varför inte montera en scram jet i motor rummet:/.
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Att använda ren syre är HELGALET !!! Det skulle få motorn att brinna upp på nolltid...

Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Min id'e borde åtminstone funka på kvartsmilen..

tn
det va som svetsarn..blåste sig ren på overålen med syrgasen...satte sig ner å tände en cigg...Pooofff
Vo
51
Volvo_Klas
e34 525i -90
Lustgas=Syrgas fast med mer trycksatt tub!Syrgas=Syre
Alltså e ett lustgassystem det billigaste/säkrast alternativet skulle jag tro..det går att köra på vanlig syrgas för det är samma sak som lustgasen typ NOS fast NOS-tuberna är luften(gasen) mycket mer komprimerad i..därmed högre tryck...
Vad är planerna för er att få upp de trycket som behövs för att de ska ge nån effekt alls?
Grejen med att mata lustgas eller ha en turbo är ju att tvångsmata motorn med syre..Det gör man inte gärna med en jättetank som inte luften e nåt komprimerad i..alltså utan trycksättning!
Ska ni mata med extraluft så tänk på att öka soppatrycket med..
annars brinner de kolvar..
Ha d gott

Klas Östling
Volvo Team Extreme
nizze1985
Var tar kvävet vägen i din lustgas volvo_klas.....

Keep up the good work!
PW
191
PWM3
M3 -94
///Magic by Holset and DTA P8PRO
eller en sån här om man vill komma billigt undan :)

Länk

i´m not driving too fast...
...i´m just flying too low!
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Nejdu Volvo_klas. Lustgas är Dikväveoxid (N2O). N är kväve och O är syre och det är två kväveatomer och en syreatom i lustgas. Lustgas används inte bara som bedövningsmedel utan kan även användas för att underhålla förbränning vilket passar bra för motorer...
Vo
51
Volvo_Klas
e34 525i -90
Castor:Har inte sagt nåt annat?Skrev väl mest att "sjukhusgas" och NOS är samma sak fast med mer tryck i NOS-tuberna?
Förklarade ungefär att de kvittar hur stor tank med luft man har i bilen om man inte matar den i motorn med tryck..för det verkade det som att dom skulle exprimentera med det..Jag gick kursen "En dag i skolbänken" o fick lära mig lite om det iallafall av dom som sysslar med det dagligen..
Rätta mig om jag har fel?

nizze1985:Läs ovanstående..jag skrev inte upp alla "findetaljer" lixom..huvudsaken e väl att folk förstår vad jag menar och inte menar..utan att anmärka på molekyler osv!!

Den som påstår här inne att dom vet bättre än APPELGREN om lustgas kan ta upp diskussionen med honom!!Jag har ingen avsikt att tjafsa om såna smågrejer med er..!
Slutcitat:Lustgas/turbo/kompressor är lika med ÖVERLADDNING som är lika med att tvångsmata motorn med syre!!!!
Ha de bra

Klas Östling
Volvo Team Extreme
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Volvo_klas, förlåt om jag gjorde dig upprörd. Det var inte alls min mening. Men ditt första stycke tolkade jag som att du trodde att syrgas och lustgas är samma sak och ville bara "rätta till" dina kunskaper lite. För meningen med ett forum är väl att lära sig lite mer om diverse saker, eller dela med sig av de kunskaper man själv har.
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Syrgas = rent syre.
Lustgas = kväve + syre.

Med rent syre i motorn så skulle det bli för mycket syre och förbränningen skulle ske mycket okontrollerat (alltså spränga motorn)

Sedan är inte sjukhuslustgas och bil-lustgas riktigt samma blandning heller (har jag fått sagt till mig av en som sysslar mycket med lustgas).

// Gunnar
----
mina bilar -- Länk och annat :)
Vo
51
Volvo_Klas
e34 525i -90
Gunnar:Ne de e inte riktigt samma sak men APPELGREN lärde oss på kursen att de gick precis lika bra att fylla NOS-tuben med syrgas men då vart man tvungen att fylla den-frysa ner den så man kunde fylla den igen o sen frysa den..och på så sätt komprimera den luften så man får rätt tryck..för lustgas ger ingenting om de inte "trycks" in i motorn heller..å det gick alldeles utmärkt att köra på sån gas med!

Castor:Ingen fara..ska man ge kritik så får man ta kritik ;)
Men jag menade inte att ge nån lektion i vad de innehöll..utan bara själva principen att allt ja räknade upp gick att köra på men samtidigt att de gick ut på att tvångsmata motorn med syre!!!
Ha de gott!

Klas Östling
Volvo Team Extreme
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Himmla kul det här vart tråd banade iväg :)=

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Lustgasen kan nog inte klassas som överladdning eftersom du inte skapar ett övertryck i cylindern. Lustgasen tillsätter bara mer syre i bränsle/luftblandningen.

Respirator: Som sagt. Din idé är inte halvgalen. Den är helgalen! ;)

///Jesper

BMWCS #5494
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.