|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
men igentligen... vad är det för skillnad på att tillföra ett övertryck ifrån en tub med komprmerad luft eller att tillföra den ifrån en tokjobbande turboagg ? Om man bortser ifrån att luftmängden inte räcker så långt kanske.. men ide'n borde ju funka på kvartsmilen.. ?? eller !? Det e kul å filosofera.. :)= "Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?" |
|
|
Jag tror inte att en tub skulle räcka att förse motorn med luft i 100m ens. Det går åt en j***a massa luft i en motor som går på fullgas. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Åkej ! Hade mina misstankar.. Får väl montera en hötork på taket då ! ;)= Neee.. skämt åsido... det blir en tudor om 2 månader iaf.. :)= "Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?" |
|
|
Varför inte lustgas som regleras? Altså inte full fart hela tiden utan lagom dosering som styrs via gasspjällsläget? Jag har för mig att jag har sett sånna prylar. Blir dock en dyr lösning i längden då lustgas inte är helt gratis. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Måste bli en hel del bensin å tillföra !? Åka omkring på gas hela tiden... eller ? "Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?" |
|
|
Ja.. Du måste ju styra både tillförseln av bensin och gas via någon sorts styrsystem. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Men som sagt..Det blir billigare att turbokonvertera :) ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Om man matar in rent syre i motorn, kommer kolvarna garanterat att smälta av värme! Lustgas kyler nämligen av förbränningen samtidigt som den tillför en del syre, vilket inte rent syre gör... Sedan tillsätts inte lustgasen under tryck, precis som Jesper skriver, utan motorn får bara mer syre på grund av att lustgas har mer syre än ren luft räknat på samma volym. Respiratorn, om du har en luftkompressor i bagaget, kan du göra ett arrangemang med flera flaskor, där du använder en och fyller några andra samtidigt..... :o))) Principiellt skulle det fungera, men i praktiken är det nog lite värre... ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Intressant tanke. Om man lyckas rationalisera bort turbolagget så är ju turbo en ganska bra grej faktiskt. :) |
|
|
Det där lät kul ! :)= flera tuber... hähä.. :)= "Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?" |
|
|
Man kanske skulle kunna kompensera lagget med en tub å en tryckvakt !! "Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?" |
|
|
Först går vakten till tuben på tillsläpp.. sen när turbon kommit upp i varv slår vakten över till turbons tillförsel... vore nice ! :)= "Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?" |
|
| haglund, hört talas om kompressor? =) | |
|
Lustgas är INTE överladdning, det ökar fyllnadsgraden av syre i motorn. Skillnaden mellan lustgas och syrgas är att rent syre ger en för explosiv blandning medans kvävet i lustgasen håller tillbaka förbränningen så det inte blir för varm och stark explosion. Anledningen till att en tub är trycksatt är att annars får man inte ut gasen ur tuben. Lustgas och turbo är en mycket bra kombination, då båda systemen eftersträvar att öka fyllningsgraden i motorn. Turbo genom att pressa in mer luft (alltså öka mängden syre) och lustgas genom att tillföra mer syre (lustgas innehåller fler syreatomer än vanlig luft). Slutsatsen av detta är att om man släpper in lustgas innan turbon fått upp tryck, kommer motorn att producera mycket mer avgaser med högre utlopp i avgassystemet som följd och pga det kommer även turbon att ladda tidigare/snabbare än utan gas. // Gunnar ---- mina bilar -- Länk och annat :) |
|
|
jimbooo: Jo, men kompressor tar väldigt mycket effekt från motorn. Med en turbo och trycktankar skulle det teoretiskt sett gå att ta bort turbolagget helt samtidigt som man använder sig av avgaserna (som annars går till spillo) för att ladda på mer luft in i motorn och fylla upp trycktanken när turbon väl har fått upp farten. Fast det skulle bli en väldigt stor tank som sagt. Men teoretiskt sett tycker jag det är en väldigt intressant idé. :) |
|
| men tänk också på att turbon gör att du får avgasmottryck så du får lite lagg ändå. | |
|
jimbooo: Jo, det har du rätt i. Frågan är dock om det är så pass mycket att det känns? |
|
| donow, testa =) | |
|
Kul tråd. Mycket förståsigpåare.. Gillade speciellt förslaget om mellanlagring av övertryck.. Turbon laddar ju i bästa fall c:a 1,5 bar dvs 2,5x normaltrycket, vilket i en 100l tub skulle ge 250l luft. Det räcker inte så länge... 2l turbomotor, 2000rpm (lågvarv innan turbon börjat mata) och man vill klämma in säg 1 bar extra för att minska turbofördröjningen då vill motorn ha 4l luft per motorvarv och din tub skulle räcka precis 37,5 motorvarv(endast uttag 150l eftersom annars skapar du vacuum i tuben) vilket är 1,125 sekunder... under vilka du skulle tappa trycket till 0 bars överladdning i slutet. Lycka till med era konverteringsplaner..... :-) /Christofer |
|
|
Hubbe: Hrm? Aj. Du har nog rätt, men eftersom man måste trycksätta tanken med mer än en bar (man laddar ju motorn med 1 bar med hjälp av turbon och det överblivna hamnar i tanken) när turbon har fått upp farten så blir det ju rimligtvis mer luft vid 1 bar när man släpper ut det? Right? Alltså. Du ser till att turbon laddar, säg, 2 bar. Du vill ha 1 bar i motorn. Det som då blir över där blir ju till en början 1 bar, men när tanken sedan är fylld med 1 bar luft så laddar fortfarande turbon 2 bar och då kan du börja ladda tanken med mer än 1 bar. Sedan släpper du ut så du får 1 bar. Om du då har lyckats ladda tanken på 2 bar (du kan ladda turbon mer än 2 bar) så räcker ju luften dubbelt så länge. Right? Eller är det någon exponentiell skala i det hela jag har missat? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.