AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.276

Va glada att ni bor i Sverige!

Sida 2 av 3
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
K1mzo: Nog saltade dom alltid i Finland :) Åkte med några kompisar till Finland för 2 v. sedan och vi tog polarens 328 över med färjan från Umeå och alla stora vägar var saltade men fanns även en hel del som inte var det. Vi åkte från Wasa till Koupio och ta mig f-n 75% av alla vägarna var 80 skyltade..resterande var 100. Passa er bara för att ha låga bilar och ta in dom på Finlandsfärjan. 328an hade Mchassie och det var på håret att det skrapade i på vissa ställen på vägen in.

De flesta bilarna man såg på vägarna var betydligt äldre än bilarna som rullar i Sverige. Fanns dock några undantag på skidorten där vi spenderade dagarna där det bland annat stod 2st. Hummers och 2st. X5 och en riktigt snygg E38 bland många andra feta bilar.
tn
Ja ? Man undrar faktiskt vart svergies ekonomi e på väg egentligen?..allting ska va så billigt å bra..förutom spriten då

hörde på radion i dag att bara 11000 tusen i västmanland va arbetsökande.. å dom på arbetsförmedlingen snackade dynga.

Va glada finnar snart e det svenskarna som e avis på er.

Inget jobb ingen bmw.

Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Salt,sand och snö är ju inget problem, det finns ju vinterbil!
Man vill ju inte ta ut pärlan i slasket!

Tror inte det är så stor skillnad mellan Finland å Sverige då det gäller saltandet....
Sc
34
Schlorven
320i 84:a
1600-02 69:a
HEHE se styggt, man kanske skall sälja sin trimmade bmw 2002 till findland då :p
Motocrosser85
Varifrån e du beemerfinne?
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Jag är från Vasa....

Själv då??
ev
208
evers
M3 Smg -02
540iM Touring -99
dom får betala hutlöst mkt avgifter när dom importerar... jag sålde min M5 touring till åland, killen fick betala nästan lika mycket i avgifter som han gav för bilen.. ändå tjänade han på det... vi har det kanske ganska bra här trots allt..

mvh evers
ed
70
edvard
M30B28 Turbo
evers: Hmm. Vad jag vet finns det en M5 touring på Åland. En kompis syster och hennes sambo äger den. Du råkar inte vara bilmekaniker? Han sa att de köpt det av ngn bilmekaniker från schwedala :) Kan det vara din gamla det då kanske... Den har Schnitzer fälgar på just nu (fall jag inte missminner mig) och är väldigt välutrustad!
Motocrosser85
Jag bor i Smedsby...
Gemini__
Edvard: Kika i "evers" användarinfo så har svaret på din fråga =)

Mvh:
Thomas
Gemini__
"så har du svaret på din fråga", ska det stå.

Tjo!
ed
70
edvard
M30B28 Turbo
Gemini_ Tnx :)
Kan säga som så att jag betalade mera i skatt för min M5:a än vad jag betalade för den nere i Tyskland. Det är ta mig fan sjukt. Sen av vi ännu betalar Moms på en skatt är helt jävla vridet. Alltså fattar om du betalar moms på en vara men inte att du betalar det för en skatt. Helt vridet i Finland. Sen att en M5:a inte är direkt billig att äga är en annan sak. 577€ halvåret för min M5:a med 25% bonus.
Jo
436
JohnJohn1
Alpina B3 3,4s Cabrio
Farsan ställde sin 750 på torget för några år sedan i Vasa, maken till folksamling det var runt den när jag kom ut är inte ofta man ser :)

Sånt är kul, men jag håller med er, roliga bilar i Finland är svåra att finna.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Tjenare, jag bor i Övertorneå, som gränsar till Finland, och jag kan intyga att alla kör med risiga bilar där, de bilar de har ska de göra allt jävulskap på, tejpa ögonlock, gula dimmljus, neonljus under och i bilen, blåa parkeringsljus osv, och bilarna ser ut att vara köpta från skroten! Man tycker ju nästan synd om dem att det ska vara så jävla dyra att köpa bil där!

Vissa ska visst köra omkring med stereoanläggningar för motsvarande 30-50tusen i risiga bilar typ kadett D som kostar kanske 3000:- i Sverige!

//Mvh Simon

Visa användare
35
Altras
BMW 320im50
ja bilar må va dyrare i finland men då har vi så förbannat mycket kul vi kan köpa som kostar en jekla massa kullor.. Förslags vis flytta te sverige och köp dej en bemmer :P

Länk
edvard:

Idag ser reglerna för flyttgods ut såhär: Du måste vistas (jobba, bo) i Sverige eller annat EU-land i minst ett år. Bilen måste du äga i ifrågavarande land i minst 6 mån. Kravet att man skall "förtjäna lös" bilen i landet finns inte sedan flera år tillbaka, man får alltså ta med sig hur mycket pengar som helst att köpa bil för. Ifall det är en dyr bil kan du även åka på skatt när du tar in den, men då måste den i Finland vara värd typ över 40 000 e.

Innan du sen får sälja bilen i Finland måste du ha ägt den totalt 3 år, varav minst 1 år i Finland. Så idealet vore enligt mig 2 år i Sverige, 1 år i Finland. Efter det --> nettiauto.com. Om man inte blivit för fäst vid den alltså.

Dessutom finns det en löjlig regel om att inom 3-årsperioden får ingen som inte bor i ditt hushåll köra bilen ifall du inte åker med.

Lo
5
Locutuz
325i -85
Och det bör också kanske nämnas att det inte räker med att studera utomlands, man måste jobba eller bo (så länge man inte e där för att studera bara...)
Yep. Rätt störande att bruden min studerade ett år i tyskland men fick ändå inte ta in en bil skattefritt.
Toballan
Men i Finland har vi åtminstone fördelen att vi ganska obehindrat kan besikta turbobyggen på äldre bilar! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.