|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tjena! Tänkte bara göra alla er svenskar påminda om hur bra ni har det på bilfronten i ert avlånga land! Läser regelbundet bilsport, och förbannar mig över de låga priserna på bilar! Man kan ju få en M3 -94 eller så för dryga 150000 kronor. För de pengarna får vi stackars finnjä#vlar en 316! Dessutom finns det ju så många häftiga bilar i Sverige, här råder medelvägen. Vill vi ha nåt häftigt finns det inte, och om vi importerar åker vi på en jäkla massa skatt! Dessutom är alla häftiga "vill ha" grejer bättre och framförallt billigare i Sverige. Ni har en helt annan bilkultur likt den i Europa, något som koskenkorva-pekka här på sidan inte förstår! Vi är ett U-land för f#n! Som exempel: i senaste bilsport: 325iA -92 57000 kronor : i finland: 325i -91 14200 euro! Man blir så irriterad som ung BMW entusiast!!! VARFÖR VARFÖR föddes jag i detta gudsförgätna land???!!!! Tur att Foppa e skadad iallafall.... ;) | |
| Jo, men ni har ju andra saker som är bra i Finland....du vet, ni har väl.., har ju ehh.., eh, finlandsbåtar? ;-) | |
|
Ja man glömmer lätt att det är sämre i andra länder när man sitter och svär över att det är så "slappa" regler för trimning och modifikationer i Tyskland. Finland, Norge och Danmark har alla otroligt mycket högre priser på bilarna, speciellt motorstarka bilar. Lider med dig. /Christofer |
|
|
Det är juh därför man privatimporterar, antingen från tyskland eller Sverige. Köpte förra året en M535i från Sverige som landade på 5600 € (54.000 kr) skattad, momsad och klar. Det är inte sååå farligt mycket dyrare än i Sverige. Men visst bilarna är billigare i väst, inget snack om saken. Att köpa en BMW från en bilhandlare i Finland är meningslöst ur ekonomisk synvinkel. Såg häromdan en bilfirma i Södra Finland som begärde 43 900€ (400.000kr) för en BMW 728i - 99 med över 150.00 km på mätaren. Det, gott folk är ett rejält tilltaget överpris! =) Mvh ///Jonas M535'an Länk |
|
|
Jo, privatimport är ju bra nu då man släppt det fritt här i landet, men om man vill ha en ovanligare bil med stor motor så blir det ändå att hosta upp en del pengar... ett till exempel från en bilhandlare här i Vasa: Bmw 316i Sedan E36 -92 142 000km Import från Tyskland, i halvtaskit skick Pris: 13200 euro. 120000 kronor! Nä, nu blir jag så nere att jag får sluta..... Hej. :( |
|
Aldric |
Jo, och i somras när jag var i Helsingfors så var det faktiskt uppehåll i nästan 20 minuter en gång ... Nu var jag väl hjälpsam :) "Citius, alius, fortius" MvH Dennis |
|
Men spriten e billigare iallafall!!! Alltid nåt glädjeämne... Synd att beemern e lika långsam ändå..... :( |
|
| En kompis mamma köpte en ny 330 cab för 87 000 euro här i höstas =) Man får fan en CSL för dom pengarna.. gah! | |
|
87000 euro!!!!???? Hon får ju en vad som helst för de pengarna!!!! Är väl därför allt e dyrt, folk betalar vad det än kostar..... |
|
| Vår fina bilskatt + extra höga priser i och med Åland leder till såna där astronomiska summor. Den är ju iofs rätt utrsutad, men ändå. 87k. | |
| Var i kontakt med en jobbar kompis(Finland)han har som första person i Finland lyckas regga in sin Alpina E46 3,3 som en Alpina. Det var mycket dyrt.......tydligen är dom andra Alpinorna in reggade som modifierade bmw och inte Alpina. | |
|
då vet man i vilket land man ska ge så i´m not driving too fast... ...i´m just flying too low! |
|
|
lite fel blev det! såhär ska detrt va: då vet man i vilket land man ska försöka sälja sin bmw då om man vill ha bra med pengar för den :) i´m not driving too fast... ...i´m just flying too low! |
|
|
Ja det är för jä**igt men en sak är kanske bätter här i Finland är försäkringarna! som jag förstår så är det stor skillnad hur gammal man är och vilken bil man har i Sverige!! här betalar alla lika mycket och det är nästan samma försäkrin på en 320 som på en M3:a |
|
| Försäkringarna här i Finland tas efter motor volymen, så det är ju mycket förmånligare i försäkringssyfte att ha en 2 liters turbo med samma effekt än t.ex. en 2.8:a... Och så stiger det förstås några steg i försäkringspremien när det e BMW.. | |
| BeemerFinne!,,ni har ju iaf närmare till ryssland,,,där kan du ju få en NY Lada för 30k.. :) | |
| För 2 veckor sedan åkte jag en Finlandfärja från Vasa till Umeå och stötte på en finsksvenska på båten som bodde i Jakobstad i Finland. Hon sa att i Finland får du betala 70% skatt på en ny bil. Pga det så åker många finnar till Sverige och köper en bil här och bor här ett år ..sedan åker dom tillbaka med bilen till Finland. Blir aningen billigare så :) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vi är glada att vi bor i Sverige:) ///MVH Hasso Länk |
| foppa: I finland får vi betala 100% Fall jag inte är helt ute o cyklar =) Och det är inte helt enkelt att ta grejjer som flyttgods heller. Förut måste man förtjäna pengarna som bilen kostade i sverige t.ex. Iaf fall man kommer från Åland, men sen igen har ju vi ett skatteundantag från EU vilket gör att vi kan sälja all tax free sprit ombord på färjorna. Dock får vi momsa på allt vi tar in.. | |
| K1mzo: Jo de använder nog vägsalt som fan här!! men på Åland så saltar de mindre!! | |
| Puppe: Mycket riktigt! Hur visste du? Vi har inte så mycket rost, men vi har nyblästrade bilar varje vår ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.