AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.981

Vad har ja för MOTOR i min e30

Sida 1 av 2
hej ja gjorde en renovering av min 323i 84årsmodell, bytte diffen, avgasrör fixa lacken laga en stol underredsbehandla den osv. så kom ja på att man kanske skulle kolla kamremen men det satt ingen rem utan en kedja o när ja kollat runt lite i forumet så ska tydligen min ha rem så vad kan det sitta för motor i den nu? den är sexcylindrig iaf nåån som vet???

//Dennis

6 cylindrar e fler än 4....
Du har en M20B23-motor. Ja, du har kamrem, den ska bytas var 6000 mil. Somliga säger var 8000 mil.. Ska försöka ta reda på vad som gäller!

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
M30motorn har kedja!

M50/M52 och S50 också.

Har du en bild på den? Då går det lite lättare.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Som jag fattade inlägget så har Dennis konstaterat att det sitter kedja i motorn och inte rem, därför vill han veta vad det är för motor eftersom det inte är original.
Det borde finnas instansat ett motornummer elle kod på motornblocket, om du lägger ut den kan säkert ngn här tyda det.

/Christofer
Hoppla...missade att du hittat en kamkedja under huven. Så kan det gå när man inte kommaterar och punkterar ordentligt :P

Mvh,
Kalle
_____
Länk
ok ja ska lägga ut bild på bilen o kolla upp om det står nåt på motorn när ja kommer hem i eftermiddag verkar ju som motorn e bytt ska ju va rem på den :/

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Länk
M20motor, den som ska sitta i bilen!

Länk
M30motor, "fel" motor!

Eller är det än annan motor?!

oj sorry! ja skrev allt i en hast lätt o glömma punkter o komma då :P

hmm ja kolla på bilderna o motorn ser ut va va en m20motor som det ska va kan nån av de förra ägarna konverterat om från rem till kedja...?

Att någon tidigare ägare konverterat från rem till kedja är högst otroligt.

Du får nog lägga upp en bild på din motor, då kommer hjälpen som ett reklammail i inboxen.

/Anton
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Anton> Varför skulle det inte vara troligt? Visst mycket jobb, men verkligen inte omöjligt...

Glöm inte att både Mercedes (fyrorna i W201/W124) och BMW (M40)
plockade in motorer för kamkedje konvertering när remmarna gick av i
förtid, detta för att undvika dålig publicitet.

Men en bild skulle nog hjälpa!

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
ok fixar bild på motorn så fort ja kommit hem

Jag har faktiskt aldrig sett eller hört talas om att M40 har blivit konverterad till kedjedrivt av kammen. Men det stämmer säkert!

Det är ju hemskt mycket jobb om man väljer attt konvertera, iaf nu när jag tänker efter lite snabbt. Men det kanske inte är så märkvärdigt? Eventuellt att det finns kompletta satser för "bolt-on" montage?

/Anton
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Jag vet bara att konverteringarna gjordes i Tyskland strax efter lanseringen.
En bolt-on sats vore ju bra, fly mig en sådan till M20!

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
hej ja va ute o kolla på bilen det ser ut som det är kuggar som remen/kedjan löper på. Nån som kan veta vad det handlar om då ska ut o ta foto nu men nån som vet redan på förhand hade det vatt bra :)

Du kan inte se kedjan rent visuellt utan att ta bort bröstkåpan på motorn. Remmen däremot kan du se.

/Anton
nu ja ja skickat in lite bilder till galleriet ja återkommer så fort dom e inlagda, om man kollar där kamkedjan eller kamremen sitter så ser man kuggar men kolla ni som vet på bilderna o se vad ni kan få ut av det hela dom är i bra kvalite så det går att zooma bra på dom

nu har ja fixat bilderna den på motorn går att zooma rätt så bra o ja tycker att man ser att det är kuggar där?

Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Helt vanlig m20 med rem. Det du ser är tänderna på övre remhjulet.

/Pelle
ok tack för alla svaren

/Dennis

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.