|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej ! Ska börja med att säga att jag inte läst alla inläggen. Det 1a jag kom att tänka på iaf är att i min bil sitter kamrem + spännare och gammal spännare kan gå trögt o behöva byta i samband med byte av kamrem. Förstår jag rätt så har du kamkedja i din bil, men borde väl ändå sitta någon slags spännanordning,, eller har jag kanske fel?? Du kan ju iaf kontrollera om du har servicekvitton när dessa delar sist servades/byttes !! Eller vänta.. du har en 88 ,, då borde du väl ha kamrem??? Pajjar remmen blir det mkt mkt dyrt så se till att lämna in för byte om det behövs.. 1ggn BMW, Alltid BMW !! Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
| M30 motorn har kjedja och har inget lager i sin spännare. Spännaren är hydrualisk med hjälp av olja. | |
|
Jag har samma symptom med rassel vid avstängning av motorn (530 -89) och testade ferlins förslag nedan. Det rasslar fortfarande. Vad skall jag dra för slutsats av det? Har försökt tyda svaren på denna tråd men blir inte klokare av det.... Farligt/ofarligt? MVH Martin ferlin skrev: kolla om det rasslar även om du stänger av bilen med kopplingen nedtryckt..om den inte gör det kommer det från växellådan, iaf mig veterligen ska det inte vara nåt "farligt" :) |
|
|
Min rasslar inte om jag trampar ner kopplingen hårt. Slutsatsen som jag drar av det är att det inte är kamkedjan iaf. :) |
|
|
OBS:Har inte läst alla inlägg, men problemet verkar vara följande: Upphör skrammlet vid avstängning av motorn med nedtryckt kopplingspedal så kommer ljudet från växellådan, det är bottenstocken i växellådan som vandrar i längsled när momentet avtar på den samma och då uppstår detta kraftiga slamrande skrammel. Är i sig inget farligt, låter j...gt illa, men brukar aldrig ge några problem! Brukar även låta när motorn står på tomgång med kopplingen uppe, speciellt när oljan är varm, och ju mer motorn misständer (dom allra flesta motorer misständer en del, speciellt M30!) Är bilen en 88- eller nyare så har den även ett svänghjul av dubbelmassetyp och dom brukar nästan alltid bli glappa, samma ljud uppstår där men skilnaden är att även med kopplingen nedtryckt så uppstår slammret från svänghjulet, men det är heller inget att bry sig så mycket över, händer inget mer än oljud!!! Det brukar dock skapa just ett skrammel som liknar bottenstocken, enda sättet att komma runt detta är att sätta dit ett enkelmassehjul då ett nytt dubbelmasse ligger på kring 10.000 kr! Annars (om svänghjul o växelådan säkert kan uteslutas!) kan missljudet sitta i kamkedjan som då tappar en del av sin sträckning när oljetrycket sjunker och kamkedjan slackar efter och skapar detta missljud, kan tyda på sliten kamdrivning, bör kollas upp mer noga, men behöver inte automatiskt vara helt fel o slut för det, men en nogran undersökning är på sin plats!! ///Magnus |
|
|
Har också problem med rassel nånstans när jag släcker av min 535:a, verkar dock inte vara nån fara, pratade med förra ägaren å han sa att den låtit så så länge han har känt till bilen, ca 3 år. Så det borde ju inte vara nån fara. Det är ju bara å köra å ta smällen sen när den kommer. // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
| Min 535 med en tidigare ägare på har låtit precis så likadant i 7 år (sedan 15699mil) och verkar inte vålla något problem, har även hört andra som låtit likadant. Men har E28535ägarna samma missljud? Verkar vara något inbyggt som bara är så, precis som att Volvobilarnas(740, 240mfl) äckliga fläktar dånar mer än motorerna låter vid vissa situationer. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.