|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej har precis köpt en bmw 535i men jag har två problem.. Dels rasslar det till när jag stänger av motorn (kan det vara kamkedjan?) och så verkar det som varvtalsregulatorn slår i vid redan 4500 v/min. Är det krångligt att byta kamkedja eller behöver man bara byta sträckare? Ngn som vet vad prylarna kostar osv. Tacksam för all hjälp jag kan få då detta är min första BMW. Johan | |
|
kolla om det rasslar även om du stänger av bilen med kopplingen nedtryckt..om den inte gör det kommer det från växellådan, iaf mig veterligen ska det inte vara nåt "farligt" :) |
|
|
Precis !! Gör som "ferlin" skrev , om detta skramlande ljud kommer från lådan så ska det inte vara farligt....bara jävligt irriterrande !!!!! E-12 Billy B-10 Länk |
|
| Skrammlar ändå... Är nog kamkedjespännaren! | |
|
Skrammlar ändå... Är nog kamkedjespännaren! |
|
Paap Reeder |
Hej! Tror inte på kamkedjan. Skulle det vara kedjan är den i s f så slut att jag inte ens skulle våga köra runt motorn med startmotorn. Har bytt kedjor som gått 5, 10, 15 000 mil. Jäkligt svårt att se vilken som är vilken ty kedjorna håller otroligt länge. MVH /// Paap R |
|
Inte kamkedjan.. spännaren.. Hörde det var vanligt att lagret i spännaren tog slut. Tror inte att det är ngt fel på varvtalsregulatorn tror det är varvräknaren och den verkar vara utbytt... Så den är säkert skruvad med mätarställningen oxå :( |
|
|
tänkte länka till annonsen som finns kvar fortfarande Länk |
|
Paap Reeder |
Hej! Vad menar du med lagret i kamkedjespännaren? MVH /// Paap |
|
Jobio: Du måste ha missuppfattat det hela här... Finns inget lager i spännaren.....Vad jag vet så kan du inget göra åt spännaren på dessa motorer... Jag tror att det är någa annat fel på den vagnen.... E-12 Billy B-10 Länk |
|
|
Tja inte vet jag... min första bmw som sagt. Det var en kille som tipsade mig om lagret till kamkedjespännaren.. men finns det ingen sån så måste det ju vara något annat. Hmmm får nog bli en Haynes på OK/Q8 iaf. :) |
|
Paap Reeder |
Hej! Kikade i ETK på din motor. Samma kamkedjespännartjofräs som på min M30. Finns inget lager. Däremot kan ju själva "hydraulkolven" ha sunkat ihop genom att den fått stopp i hålet där oljan skall rinna ner. Finns även en kedjespännare som sitter mot oljepumpskedjan. Verkar var anågon slags spännfjäder som trycker mot själva spännaren. Verkar vara av fjäderstål. Kan ju kanske gått av. Här måste andra experter med skiftnyckelvana på just din bil gripa in. MVH /// Paap R |
|
Styrskenan till kedjan gick av på min 535:a varpå kedjan var helt slack.. Då rasslade d rätt kraftigt och ventilerna slog i kolvarna.. men det verkar ju inte som att ljudet är så illa på din "jobio" eftersom att det verkar som att du kör med den.. MVH///Christopher |
|
|
Det är bara när jag stänger av den som det hörs.. Kan nog skruva själv då jag är utbildad bilmek (för ungefär 100år sen) men det är alltid bra med tips :) Den går ju bra för övrigt iaf men det är lite obehagligt med det ljudet. Tack för alla svar :) |
|
| Det är från kamkjedjan, inget och vara rädd för. Min 535 har rasslat i två år. Det är bara irriterande när man stänger av bilen, annars inga större beskymmer. | |
| Hmm ok men om det nu är kamkedjan.. vad kan jag göra åt det och varför låter den? Måste ju vara ngt fel? | |
|
BJORASEN> Vad gjorde du åt det? Fick du ta ner hela fronten av motorn och byta eller? Kostnad? *BAWORAK* |
|
|
Har inte gjort nånting... är nog växellådan ändå. |
|
|
SvateE: Vi bytte motor helt o hållet eftersom ventilerna hade slagit i.. fick motorn för 4000 -kam + att vi bytte in vår gamla motor.. MVH///Christopher |
|
|
Jobio har samma rassel som du påstår och man kör det svagt på tomgång också har haft sen i juli och det e inget o bry sig om. Roffa som brukar skriva här på forumet repade sin låda o bytte svänghjul o jag vet inte vad mer han gjorde men rasslet återstår. Bmw säger att det inte går o fixa till så jag vet inte vad som rasslar men det verkar höra till =) /Stefan K |
|
|
Bjorasen> HUr hände det? Hur märkte du att kolvarna slog i? Efter att du tagit isär eller när du körde? *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.