|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
det bara hände... trodde först att en ventil hade släppt eftersom att kammen som sitter i är på 312 grader.. men så när vi tog isär den så såg vi ju att kedjan var helt slapp och att styrskenan hade brutits av och att det var märken i kolvarna speciellt i ettan och sexan... MVH///Christopher |
|
|
Small det till eller? Stannade motorn eller hur kom du på att det hade hänt? Undrar lite, då jag tror att min styrskena inte är hel. Är ngt som knattrar fram i motorn när den går, o på verkstan kunde de se en liten bit längst ner men kunde inta avgöra riktigt vad det var, men ansåg att knattrandet (som tickande ventiuler fast lite högre) härrörde från det. *BAWORAK* |
|
|
fick just reda på att styrskenan inte har något med spänningen av kedjan att göra... varför ventilerna har slagit i kolvarna kan bero på att den motorn verkar vara nåt ihopplock.. satt antagligen högkompskolvar i och för korta ventiler för att vi hade problem med att ställa ventilerna innan, så vi fick använda exentrar, kanske kan bero på d? Men när ljudet kom så bara kom d, motorn gick men det lät som tickade ventiler fast mycket värrre.. kanske beror på att kedjan går på den vassa kanten som blivit kvar av den brutna skenan men det lät som en ventil hade släppt eftersom att vi trodde d från början.. vet inte hur pass mycket din låter... MVH///Christopher |
|
|
Njae...det låter inte så mycket. Bara det att man hör ett tickande som inte är ventiltickande så att säga. *BAWORAK* |
|
|
har du ställt ventilerna på sistone eller har du lyft på ventilkåpan o kollat om någon vipparm är kass eller nått? MVH///Christopher |
|
| Är du säker att det inte kommer från istrumenteringen min skramlar också när man stänger av den har lockaliserad det att låter någonstans vid instrumenteringen liksom en spjäll som försöker stänga sig | |
|
Nej nej nej, Inget sådant. Ventilerna ställdes för en vecka sedan och allt så perfekt ut. Mekanikern hader aldrig sett en kam så fin efter 29000mil:-) Så det är ngt annat som knattrar...låter faktiskt så som det lät när man var barn och föste klädnypor med papp mot ekrarna på cykeln... *BAWORAK* |
|
|
SvanteE: Har du kollat att det inte läcker vid grenrören eller byxrören? När jag hade en jätteliten läcka där så lät det precis som du beskriver. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Byxrören??? Hur uppkom läckan? Var hittade du den och vad gjorde du åt det? Grenrören vet jag nog var de sitter, men hur kollar man det? TACK FÖR TIPSEN *BAWORAK* |
|
| Har inte 535, e34 kammrem? | |
|
NEJ NEJ NEJ...Kedja för hela slanten *BAWORAK* |
|
| ok, jag trodde 535an hade kammrem efter som min 525a har det, men där ser man... | |
|
Byxrören är dom rören som går från grenrören ner till avgassystemet. Dom kallas nog för främre avgasrör också. Det sitter ju en packning mellan grenrören och byxrören. Den läckte på min bil. Var bara att köpa ny och montera. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Ok, Nja, det låter liksom inte därifrån, snrare låter det isåfal från INSUGNINGSRÖREN eller vad de nu kallas som sitter på sidan uppe vid motorn. Trodde det kanske var de som kallades byxor... *BAWORAK* |
|
|
jag skulle kolla vipporan, har just gjort ett sånt byte.. En var av på ettans cyl.. Det gör i regel att du inte får nån kraft på högre varv.. Går den på all burkar? Har du tagit komprisionsprov? kan var därför den knackar ifram i motorn.. du får kika, lycka till. |
|
Paap Reeder |
Hej! Stick ner en slang i olepåfyllningslocket och lyssna. Plugga först vevhusventen på gummibälgen mellan LMM och spjället. MVH /// Paap R |
|
Jobio, intressant det där med att varvtalsregulatorn slår av vid 4500 v/min, min slår av vid 4900v/min ca 1000 varv fel. Har sökt efter vad som kan vara fel men hittar inget. Jag har en 525 men det borde inte spela någon roll. Hittar du felet skulle det vara roligt att veta vad det va för något. //David |
|
|
Vad ska jag lyssna efter? Trädgårdslang eller? Hur plugga? *BAWORAK* |
|
Paap Reeder |
Hej! Jag tänkte bara att för att kunna definiera ljudet litet mera precist så kan man ju lyssna direkt in i motorn. M30:an skall ju egentligen inte gå om man lossar oljepåfyllningslocket varför du måste plugga "tjuvluftintaget" på bälgen. MVH /// Paap R |
|
Det var inget fel på varvet (mätte upp det till ca 6500) eller regulatorn. Jag tror varvräknaren är från en 4cylindrig bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.