|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Continental Premium Contact får högsta betyg i Auto Motor & Sport: "Fantastiskt bra våtgrepp". Jag söker däck av högsta kvalitet, som fungerar bra på vått underlag. Däcket får inte vara bullrigt. Pirelli P6 får också gott betyg i Auto Motor & Sport. Michelin Energy är ett annat tänkbart alternativ. Har 520i-01, kör mest landsväg. Tacksam för synpunkter från de som kör något av ovan nämnda däck. Alla tips på fler alternativ är förstås välkomna. | |
|
Förlåt min okunnighet. Har kollat med Pirelli och Michelin. Det är Pirelli P7 resp. Michelin Pilot Primacy som gäller för V-däck. |
|
|
Både Pirelli P7 och Conti Premium är två mycket bra däck. Om jag har förstått det hela rätt, har Conti lite mer "komfortprioritet" och Pirelli har prioriterat lite mer "sport". Oavsett vilket däck du väljer av dessa två, lär du bli nöjd! Michelin verkar ha tappat lite rent prestandamässigt gentemot t ex Pirelli och Conti, men de brukar å andra sidan vara tysta, hålla mycket jämn kvalitet och hålla länge... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Uniroyal Rainsport är ett mycket bra däck när det gäller våtegenskaper. Uniroyal profilerar sig som "regndäck" har ett paraply som logga på däcket. Uniroyal är ett däck som tydligen Tyskarna uppskattar, även jag. Har under många år varit fabriksmonterat på bla MB.Uniroyal tillverkas av Continental som ett "billigare" alternativ till Contis däck Rainsport är även ett hyfsat tyst däck med en bra prisnivå. Pirellis våtegenskaper har alltid varit spektakulära beronde på typ/utförande. De p6000 som var originalmonterade på BMW var inte alls bra i våtgrepp och bullrade som terrängdäck:) Nya Michelin PS2 är ett mycket bra däck, men kostar också några kronor mera än konkurrenterna som vanligt men kan vara värt pengen. Enda 18" som jag kört som gick "knäpp"tyst och dessutom var totalt fria från spårningstendenser på dåliga spåriga vägar trots 245 fram o 275 bak. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag har själv Uniroyal Rainsport, och kan hålla med om att det är ett mycket bra däck. Suveräna våtegenskaper, och är som sagt ganska tyst. Enda nackdelen är väl att det verkar slitas snabbt, men det kan det kanske vara värt. |
|
|
Även jag kör med Uniroyal Rainsport, och jag är nöjd. Mycket bra på både vått och torrt underlag faktiskt. Länk Mvh Tjäder |
|
|
Kolla mönstret. Har hört och finner det logiskt att dessa överdimensionerade V-mönster klarar vattenplaningbra men drar in vatten i däcket vid bromsning. Har erfarenhet av ett vinterdäck med dessa symtom och mönster, grymt drag inga bromsar. Kom inte ihåg vad det hetta. W |
|
| Kan någon berätta vad Auto Motor & Sport valde som de bästa däck i sitt test? | |
|
Har själv kikat runt lite granna på däck nu och är det värt att gå upp 1500 för Att få Michelin Pilot Sport istället för UniRoyal Rainsport? båda verkar som bra däck men alla pratar så högt om Pilot sport! Har visserligen kört bana med Primacy och var mer än nöjd! Och hur står sig Continental gentemot Michelin när det kommer till sportigare beetende? MVh Johan __ Länk /JB |
|
|
Uniroyaldäcket är inget sportdäck. Det är ett jättebra landsvägs/motorvägsdäck. Mycket bra komfort, bra slitstyrka, mycket bra våtgrepp och bra torrgrepp. Skall du köra bana skall du välja något annat (en uppsättning R-däck vid sidan av bruksdäcken brukar faktiskt bli billigast i längden och definitivt roligast). Har själv åkt på Rain Sport 1 på en E36 325 Coupé i ett år ungefär och var mycket positivt överraskad. Kan varmt rekommendera det. |
|
|
Jag tycker detta testet visar vilket högprestanda däck som har bäst torr respektive våt grepp. Länk Jag vet vad ja ska beställa iaf :) Sök först, fråga sen, Bitte! Länk |
|
Crippe II |
Vad sitter det på nya E60, som standarddäck? mvh Crippe II |
|
wendtan: Kollade på diagrammet och blev riktigt nöjd. :-) Har GSD3 på mina sommarfälgar och snart ska de på, det var ju bara en marginell skillnad, men då vet jag att de är ett av de bästa däcken jag har. Kan även rekommendera GSD3 men de är inte direkt tysta men de har förbannat bra grepp, lyckas inte få sladd. Bara då jag har kört fort under en längre tid på en varm sommarväg då de är varma så har jag lyckats känna att de släpper lite, men det är kanske en gång per år som det sker. Så jag är mycket nöjd med mina däck och de slits inte så mycket. /Hammar |
|
|
Jag håller delvis med dig hammar, angående GY F1 GSD3 ljudnivå. När de är nya går de tyst, men med lite slitage ökar ljudnivån en hel del. Nu är det säkert så att de flesta däck rullar tystast då de är nya, men jag tycker skillnaden är påtaglig hos GSD3, och jag har ändå prövat några omgångar av just det däcket. Något som skulle vara intressant att vet när det gäller diverse däckstester är just i vilket skede av ett däcks livslängd som bullret mätts. Jag kan inte minnas att jag sett någon kommentar om detta, men jag har kanske inte lusläst tillräckligt noga. I övrigt har jag varit mycket nöjd med GY F1 GSD3. Det skall till rejält hård körning innan de tappar greppet. |
|
|
Jag tycker framförallt denna sidan av testet är givande Länk Nockenwelle: Du har alltså dålig erfarenhet av "gamla" GSD3? Dom har ju inte funnits mer än typ 1.5 år. Sök först, fråga sen, Bitte! Länk |
|
|
Problemet med däcktester är att det är sällan de ger ett realistiskt resultat för alla storlekar på däcken. Ett däcks egenskaper beror väl på storlek och ålder? Hur ofta ser man tester med 255 fram 235 bak? :-) Däcktester är oftast utformade för "vanliga" bilar verkar det som, så jag har slutat läsa däcktester. Jag går efter vad andra säger och tycker som har samma storlek på däcken, det ger en mer korrekt recension och det har fungerat bra för min del. Om inte däcktesten är gjorda för just dessa storlekar och höghastighetsdäck. /Hammar |
|
|
Jag har haft en uppsättning på min förra bil, däcken inköpta 2002, samt en uppsättning på min nuvarande bil, däcken inköpta 2003. Att säga att jag har haft dåliga erfarenheter är att ta i. På det stora hela är jag mycket nöjd med däcken, men just bullret är väl inte den starkaste sidan hos däcken, i slitet skick (fortfarande halva mönsterdjupet kvar). Däremot tyckte jag att de var tystgående som nya, men inte efter 1000 mil. OK, samma tendens har jag upplevt på alla däck, men det verkar mer markerat hos GSD3. Men som sagt, överlag är jag nöjd och skulle mycket väl kunna tänka mig att lägga på samma däck nästa gång också. Det lär nog inte ske förrän nästa sommar, så vem vet vilka däck som finns ute att välja bland då. Utvecklingen går ju framåt. |
|
|
Nockenwelle: Håller med dig. Trots bullret så är däckens egenskaper så bra så det kompenserar dess nackdel. Men jag kan inte tycka att bullret ökar när man når 80-90 Km/h utan det är mer konstant, andra däck ökar väl bullret efter hur fort man kör? Har du märkt det också? Komforten är minimal med lågprofil och sportdämpare runt om så det är väl inget jag kan skryta om med mina däck, men det är smällar man får ta för att kunna köra på ett för mig underhållande sätt. Men hur som helst är GSD3-däcket mycket bra vid regn, som var svaret på den ursprungliga frågan. ;-) /Hammar |
|
|
Jag håller med Hasso mm att Uniroyal rainsport är ett underbart regn däck men även när det är torrt ute! Jag kan varmt rekomendera det däcket. Tycker inte att det slits fortare än nått annat däck jag haft. Men alla slits iaf ganska fort när man kör M3 =) 1BJÖRN Länk |
|
Aldric |
Körde Rainsport 1 på min is, funkade hur bra som helst i regn. Tog sen ut det på banan och 3 timmar senare var dom blanka, men det är ju sånt man kanske kunde räknat ut med armbågen så inget ont om däckets slitstyrka från mig. "Citius, alius, fortius" MvH Dennis |
| hammar, håller helt med dig om att när man väl nått runt 90 km/h så ökar bullret från däcken mycket måttligt med hastigheten. GSD3 har en buller-karaktär som verkar autobahn-anpassad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.