|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Någon som vet vart man kan ladda ner elschema till E34? Robin |
|
| Kan man genom att trycka ner ventilen som sitter på rören till ac kolla om det finns tillräckligt ! , ska bilen vara igång? , Ska det bli kraftigt tryck? Jag testade ,med det pös inte ens!! | |
|
Nu brukar ju inte bilar innehålla så mycket köldmedium, en e34 har ca 850gr! Så det kan lätt bli för lite om man gör på det viset, men visst misstänker man att den är helt tom och törs "offra" lite så kan man ju testa på det viset, varning frysskador, 134a börjar nämligen koka redan vid -26,5grader! Och akta ögonen! Får man i ögonen så måste man omedelbart skölja dem! //Mvh Simon |
|
| Ska vara vara "varning för frysskador" och minus 26,5grader | |
| Jo men jag jag testade behövde jag knappast hålla för ögonen , Det pös ju inte ens när jag tryckte in ventilen! | |
|
Då kan jag lugnt konstatera att du inte har nå köldmedium i ditt system! Försäkerhetsskull så kan du testa trycka på den andra ventilen, om din nu har en sån, alla har inte! Men det behövs nog inte! Så en vaccum sugning och fyllning krävs! //Mvh Simon |
|
|
Och såklart en läcksökning! Men bilar har en tendens att alltid läka, fast man inte hittar nåt läckage! //Mvh Simon |
|
|
idag när jag mekade med bilen och skruvat ihop allt så såg jag att ac och cirkulationsknappen lyste som genom ett mirakel då ac varit död i flera år. det måste ha varit glapp i någon kontakt eftersom man hör att kompressorn går igång då man trycker in knappen! jag körde en sväng och mkt riktigt kom det iskall luft ifrån den. mina fråga är: kan man skada systemet genom att köra den fast det kan vara för lite kylmedel i den? är det för lite borde den inte startat alls? jag ska endå fylla på medel så fort jag får tid, någon som vet vad bmw tar för det? det är en E34 |
|
|
Hej Går kompressorn hela tiden om du t.ex stoppar reglagen på kallaste och fläktarna på max? Går den nästan hela tiden så har du tillräckligt med köldmedium i systemet, onödigt att fylla på i sådana fall, dessutom så startar inte kompressorn om inte det finns ett visst tryck i systemet (runt 2bar). Och nej du kan inte skada systemet genom att köra med för lite gas //Simon |
|
| sist när jag provade acn idag så startade den på väg till affären men inte på väg hem. formodligen är det på gränsen för lite köldmedium.(lampan på knappen tänds inte alls) Eftersom den startade och man hörde brummet då den gick igång tidigare så borde det vara på grund av för lite gas som den lagt av nu? Så jag inte fyller på och det visar sig vara nått annat menar jag.... | |
|
Okej på det viset, det låter då som brist på gas helt enkelt Nu vet jag inte riktigt hur det är igentligen, men det kan vara så att lågtrycksvakten måste slå till kompressorn så den startar för att lampan ska lysa. Alltså för lite gas = vakten startar inte kompressorn = lampan lyser inte. Men det kan jag inte svara på med 100% säkerhet //Simon |
|
| jag ska fylla på och skriva resultatet , den som lever får se | |
| jag provade koppla ur batteriet en timme eller 2 och efteråt gick acn igång. det är +7.5c och det var lika kallt igår när den inte ville starta. varför vill den inte starta när efter ett tag? kan det vara så att den nollställs när man kopplar ur batteriet och sen när man kopplar på den igen så startar den fast det är för lite köldmedel i? | |
|
Nej det kan inte vara pga. det, vakten även kallad pressostat känner av trycket hela tiden. Du kan ev. ha nåt el tjafs som bökar. Eller så har du inte tillräckligt med gas, temperaturen är ändå relativt låg, och tryck och temperatur går hand i hand, alltså vad jag menar är att den lättare "suger ner sig" när det är kallare ute, alltså går under inställt värde på pressostaten. Och den suger alltså lättare ner sig med brist på gas, ganska logiskt igentligen. Men visst den suger ner sig hur som helst även om det är tillräckligt med gas och det är kallt ute. //Simon |
|
| ok så det e helt uteslutet att det skulle vara ett läkage eftersom den då inte skulle startat alls? | |
|
Nej jag menade inte så, det kan vara läckage, men ett mycket litet ett, så det kanske ändå är tillräckligt med gas för att starta kompressorn, men om det är för lite gas så sjunker trycket när kompressorn börjar "pumpa" och då slår vakten ifrån. Men eftersom du till och med kände kall luft komma genom utblåsen så kan det inte fattas så mycket gas. Har bilen stått länge? har du startat ac:n nåt under vintern? om inte så kan gasen ha läckt ut via axeltätningen på kompressorn, den torkar om den inte får smörjning (när kompressorn går) och då uppstår läckage. //Simon |
|
| om axeltätningen är väck är det mkt jobb/dyrt att byta det till ett nytt isf? | |
|
Tjena lyfter nu en gammal tråd då jag behöver lite hjälp ang en fundering jag har. Är nu inne på min andra e34 (lilla ac) som ac är död på. Ingen reaktion på ac eller cirulationsknappen. Med motorn avstängd så snurrade jag för hand på kompressorhjulet och hör då hur nånting (som låter som vatten) pumpas fram, snurrar man åt andra hållet så låter det som det rinner åt andra hållet. Är det jag hör "gasen" fast i flytande form? Har inte testat att pysa på ventilen men ska göra de så snart jag kan. Har läst en trådar om AC probelm och det verkar ju vara så att knapparna dör när det inte finns tillräckligt med gas... MVH David |
|
|
Uppdatering, testade att pysa på ena ventilen som fastnade i öppen läge och bokstavnigen dränkte mig och min motor i (till min förvåning) olja?! Jag gjorde samma grej på mammas saab i sommras men då pös det bara ut lite kall gas. Antar att jag pös på fel ventil :huvet Bild: Länk (man kan även se oljan som kladdat ner min stakars motor :/ ) |
|
|
Rätt ventil! ;) Är lite osäker på vilken som är hög- eller lågtryckssidans ventil, men om du hade AC:n igång och tryckte på högtryckssidan så kan det nog upplevas som enbart olja, är det helt trycklöst nu? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.