AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.873

Knapparna /funktionen till AC/Cirkulation funkar ibland

Sida 1 av 3
To
24
Tomm
530ia Touring-93
Har en 530-93 med AC, knappen till vänster finns värme bakruta/AC-flingan/Cirkulationsmärket/
Värmen bakrutan funkar,men dom andra två funkar bara ibland,Gröna dioderna lyser ej och Ac startar inte heller , men så plötsligt så pang så funkar det ,sen lika plötsligt slutar dom att funka, detta fel kom plötsligt och jag vill inte att det ska bli en svettig sommar utan AC so HJÄLP MIG!!
Ps,Jag har testat att byta knappen men utan resultat!

To
24
Tomm
530ia Touring-93
ETT TILLÄGG!!! Båda knapparna fungerar/slutar att fungera alltid samtidigt

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har för mig att kompressorn slår av om det är under +5´C ute, men du verkar ha ett glapp till dioderna bara?

Inte så mycket hjälp kanske...

Mvh
pierrerules
skumt har exakt samma problem somm dej tom,bägge lyser när ja starta o sedan släcks dom ner??

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Vi har haft samma problem med en 525i -93 med samma AC som dig. (Lilla AC:n.) Den fungerade bara "ibland." Men nu det senaste året har den varit stendöd. Det beror på att det inte finns tillräckligt med kylmedia, för lite tryck i AC systemet. Kan vara värt att kolla trycket och söka efter läckage.
To
24
Tomm
530ia Touring-93
Att AC knappen inte alltid funkar kan ju bero på att det e för lite kylmedel , men cirkulationsknappen borde inte ha nåt ed det att göra tycker jag

PE
630
PESK
740iA e32
Det kan den mycket väl ha...den använder AC:n för
att av fukta luften...så även om AC:n är avstängd och
du slår på cirk.luft då slår den på kompressorn kort för
att avfukta...

Peo
To
24
Tomm
530ia Touring-93
Ok det visste jag inte , men då testar jag att fylla acn

pierrerules
Okej ska kolla de.Köpte bilen september förra året då va ac servad o på fylld (kostade 3500kr).Läste att temp givaren slår av acn om de e kallare en +10 kan kke va därför? min m5a har stått stilla tills nu (hade inbrott i mitt garage precis fått i ordning på allt).kke de ha läckt ut ef som ja inte ha kunnat starta bilen? mvh pierre

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nej inte läker det ut för att du inte kunnat starta bilen, dock läker bil ac:s ofta, men det är iaf större chans att det läker ut då systemet är i drift, pga. högre tryck!

Ps. Det finns inge kylmedel i bil ac system :)
Visst kan det läcka ut gas vid stillastående, det är runt 8-10 bar i systemet även vid avstängd kompressor.
Jag är inte alldeles övertygad om att kompressorn skulle gå in och pumpa bara för att man ställer om spjällen för recirkulation, i synnerhet inte när yttertempen är under runt 12°.
Det låter mera som ett lödfel i klimapanelen, nåt som är gemensamt för de båda funktionerna osv

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Visst läker det ut även när den står, men inte lika snabbt, pga högre tryck när den är i drift (Hp-sidan)!
Inte om läckan ligger på LP-sidan....
Men felet ovan beror nog knappast på brist på gas.

FP
Visa användare
34
riro
518i -95
518i Touring -95
Jag har exakt samma problem med min 520 -96. AC´n startar bara ibland, trodde först det berodde på att det var för kallt men det verkar inte vara fallet. Cirkulationsknappen har varit helt död tills idag då jag märkte precis efter att jag startat bilen att både AC och cirkulationsknappen lyste. Provade att stänga av och sätta på igen, funkade perfekt. AC´n la av efter ett tag men då det var nån minusgrad tyckte jag inte det var konstigt. Märkte nu ikväll att ingen friskluft kom in i kupen, trots att cirkknappen var släckt(samtliga rutor immade igen) ingen reaktion då jag tryckte på knappen. Provade då jag kom hem och märkte då att både AC och cirk. gick att aktivera om tändningen var på men motorn ej igång. Avaktiverade cirk startade motorn och fick friskluft igen??

Komressorn mår mycket riktigt inte bra av att stå för länge då packboxar kan torka, gasen läcker då ut fort när du startar AC´n och trycket höjs.
På din E39 är det säkert en varabel kompressor, den snurrar alltid så länge knappen är intryckt.
Funderar på om inte felet ligger i klimaautomatiken, den kan bl.a styra recirkulationen utan att man trycker på knapparna, verkar ju som den tar kommandot ibland. Om du har automatisk recirk så kan möjligen givaren till denna spöka, sitter i motorrummet i underkant vid sidan om kylaren.

FP
Visa användare
34
riro
518i -95
518i Touring -95
Missade att ange att min 520 är en E34. Jag har inte automatisk recirc. men tror att felet ligger i elektroniken vad gäller cirkulationen. Ska prova AC´n då det blir några plusgrader, den knaske helt enkelt slår av för att det är för kallt. Finns det någon automatik till bakrutevärmaren d.v.s. slår den av sig själv vid en viss temp. Min går endast att aktivera då bilen är kall, stänger av sig då det blir varmt och går ej att aktivera igen. En tanke bara då knappen sitter på samma konsol son AC och cirk.

Robin
Osäker på just E34, på E39 finns en funktion som slår av bakrutan efter viss tid. Men visst skall den gå att starta även vid varmt klimat, imma på rutan kan man ju få även på våren/sommaren/hösten osv. Värme/kyla orsakar inte sällan att lödningar spricker upp på kretskort ocj kan även framkalla fel i elektronikkomponenter.

FP
To
24
Tomm
530ia Touring-93
Vet någon vart relät eller boxen till ac finns 530-93
eller vart han hittar kopplingschema?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ursäkta, jag var ute och cyklade när jag skrev tidigare, som en tidigare skrev så torkar packningarna, pga av att kompressorn drivs av motorn och då läker axeltätningarna när den står still och inte får smörjning! Så länge den inte står en längre tid så ska den inte läka så mycket just där!

Jepp chansen att den läker är mindre på Lp sidan pga det relativt låga trycket, men det är ändå ca 2,4bar om allt är perfekt, alltså ca +4graders förångning!

Vet inte hur det är om det finns en termostat/givare som inte tillåter att kompressorn går under ca +10grader, men det tror jag väl inte, kompressorn styrs via en pressostat. Det enda som händer vid lägre temperaturer är att trycket omkring rör, kondensor osv blir för låg, alltså temperaturen sjunker, man brukar ha som tummregel att det får vara ända ner till +5 för att det ska funka, iaf på vanliga kylanläggningar till t.ex mjölktankar. Annars går dessa att tvinga igång för att få upp arbetstemperaturen genom att trycka in kontaktorn en stund, detta går ju inte på en bil t.ex, men det är lite tryck skillnad där på LP sidan, vanligtvis ska ett system som går på 134a gå på ca 1bar alltså -10grader, och på bil som sagt 2,4bar, +4grader! Så man kan ha igång acn på en bil även vid kallare, men den går ju bara mycket småstunder åt gången!

Och du kan mycket möjligt ha för lite köldmedium i systemet, då acn inte startar om trycket är för lågt, därför att pressostaten är inställd på ett minsta tryckvärde som måste vara uppnåt för att den ska starta! Men det är lätt att kolla, ploppa huven och leta fram den kombinerade köldmediebehållaren/torkfiltret m.m, den ser ut som en lite behållare, man kan se rören från kompressor och från bilen gå till den, där finns en kontakt som det går tvåkablar till (pressostaten), men du måste se till att du tar rätt pressostat, då det finns en högtryckare där i närheten också, men den sitter troligtvis på ett rör som kommer från kondensorn (hp sidan)! Men hur som helst, jucka lös kontakten, sen ska du ha bilen igång, testa med en kabel bit som du skalat i båda ändarna att koppla ihop båda stiften i kontakten, men obs, bara en kortstund, 1-2 sekunder! hör du bara att kompressorn startar då så har du troligtvis för lite köldmedium i systemet! Varför du inte ska hålla länge är att om det är för lite köldmedium så suger kompressorn ner trycket på Lp sidan på vacuum och kan då suga in luft vid ev. läckade! Och såklart ska du ha på ac:n aktiverat genom knappen i kupén också :) Bäst skulle vara att helt enkelt ansluta en manometer till Lp sidan och kolla hur mycket tryck du har!

Och förresten, vad har du för yttertemperatur? Då den bara går korta stunder så kan det vara problemet, alltså för kallt ute!

Har du för lite gas så kom upp till Norrbotten så fixar jag det för några hundralappar ;) hehe

Förresten så ligger nog bara systemtrycket på en ca 4bar när bilen står still, Lp sidan alltså! Men visst yttertemperaturn spelar ju in lite där också!

Skrev lite av en uppsats! Jaja!

//Mvh Simon

OK.
På E39 är tempgränsen för start runt +12°.
Man bör veta vad man gör när man byglar pressostater, trycker in kontaktorer osv i kompressorsystem, finns väl en anledning till att just AC/luftkylare inte kör på vintern.

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
De startar helt enkelt inte för att tempen blir för låg, temperatur och tryck går hand i hand, så trycket blir helt enkelt så låg att lågtrycks pressostaten inte når sitt inställda värde så ac:n kan starta!

Det där med kontaktorer är endast i nödfall, t.ex vid en mjölktank där det krävs att mjölken är kyld hela tiden, dvs om det är för kallt i rummet där anläggningen sitter, kallare än +5!

//Mvh Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.