|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det rör sig inte alls om censur på annat vis än att medlemmen i fråga inte ville ha det på annat sätt. Årsmötet gick med på detta. Det var även smått förvirrande för oss som var på årsmötet men då Gunnar E ville ha det skött som ett kansliärende så gick vi med på det utan att ställa fler frågor än så (jag sitter ej i styrelsen). Styrelsen och medlemmen hade skilda meningar vad jag förstod och då löstes det på detta vis. Kan det bli bättre? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Om man grottar lite i gästboken på klubbens hemsida får man en ganska god bild av vad som hänt. Min slutsats är att detta rimligen inte leder till några förändringar i klubbens inriktning eller arbetssätt. Snarare handlar det om den typ av lite diffusa konflikter som då och då uppstår i ideella organisationer. Trist när det inträffar, men jag tror att vi lugnt kan återgå till diskussionerna om våra älsklingar från Bayern. Även jag som är "nyseparerad"... |
|
Paap Reeder |
Hej igen! Bröder! Det är inte fråga om ngn CENSUR utan det handlar om ett "rent kontrakt" som tillkom "live" på ÅM. Ingen har blivit utesluten vare sig hit eller dit. Det är dock en viss skillnad mellan att man har ett offentligt "men´s talk" på ett ÅM visavi att på ett offentligt forum lägga upp allt i full dager till allas beskådan. Min fråga i s f är då: vad? vilka? eller vem? skulle ett sådant förfarande gagna? Delar helt Magnus M åsikter. Bättre formulerat än vad jag själv kunnat! (En blivande styrelsemedlem ??). Ni som INTE kunde vara där måste väl "för tusan hakar" kunna lita på deltagande årsmötesdeltagares och närvarande styrelses beslut och agerande! ..... att det som nu blev är: - bäst för klubben - bäst för ÅM - bäst för G - bäst för framtiden - bäst för alla och envar! Gunnar E har på eget initiativ, under rådande omständigheter "tagit en time out" och det tycker jag vi skall respektera. Nu petar vi in S-läget på zf4hp24eh- lådan och "burnar på" in i framtiden. MVH /// Paap Reeder - kassör (och var så säkra: lika berörd av detta som alla ni andra) |
|
Som sagt, jag hyser inga som helst tvivel till sittande styrelses kompetens eller förmågor att driva klubben, utan tycker tvärtom att klubben så länge jag varit medlem skötts exemplariskt, och jag har haft obeskrivligt mycket nytta och nöje av mitt medlemsskap! Jag tror att jag missförstod ditt förra inlägg, Paap Reeder, och ber om ursäkt för detta. At det inte var någon från sydsektionen som åkte till ÅM är bara att beklaga. I mitt fall berodde det förutom den självklara ekonomiska aspekten på tidsbrist. Hoppas på att kunna medverka nästa år istället! Vi syns på träffarna i vår och sommar, var så säkra! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
dunstan |
Mr Gold: Jag skulle gärna se lite mer träffar av olika slag. Med BMW inriktning såklart. Allt från brostugevarianter, studiebesök hos BMW Tyskland, Alpina, kanske anordna någon F1 resa, mässor etc. Det är ju lite extra kul när man har samma smak gällande bilar. Skulle även vilja se en lite mer aktiv website. Personligen skulle som sagt en sammanslagning med denna site och BMWCS vara perfekt. Här finns ju Sveriges mest aktiva BMW forum. Det vore också kul om BMWCS kunde jobba fram fler rabatter och erbjudanden. Tex fler förmånliga försäkringar, rabatter på olika biltillbehöver (flera), mer länkar till andra bra BMW siter i världen, etc... Det finns ju mycket man kan göra. Fast visst jag förstår att det kan vara fullt upp med tanke på att det ju är fritid som går åt till BMWCS arbete... En annan variant vore ju att Autopower skapande en BMW klubb... ;-) |
|
Kan hålla med om att diskussionen egentligeninte borde platsa här men jag kan inte låta bli att blanda mig.. Jag citerar Paap "Ni som INTE kunde vara där måste väl "för tusan hakar" kunna lita på deltagande årsmötesdeltagares och närvarande styrelses beslut och agerande! ..... att det som nu blev är" Alla har inte möjlighet att deltaga dels på grund av avstånd,tid och ekonomi, därav hade det varit ypperligt att vi medlemmar kunde ta del av protokollen för att få klarhet i olika beslut osv. En styrelse är väl medlemmarnas företrädare och bör väl inte censurera sina mötens beslut för sina egna medlemmar? Jag har fått svar på detta förut men ställer mig ändå lite tveksam till förfarandet. En av anledningarna till att detta diskuteras här är troligtvis att många av medlemmarna oftare är här än på bmwcs sida men framförallt att informationen som någon säger "censureras" och att vi inte kan ta del av mötesprotkoll. Sen skall man ju inte missa att berömma alla aktiva i klubben som gör massor av jobb som vi gnällspikar inte tänker på! Det är ju alltid lätt att som enskild medlem sitta på sin stol och gnälla det är jag fullt medveten om men jag hoppas inte någon missförstår mig. Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk För oss Bmwtokar! |
|
|
Dunstan: Vilka kanonidéer! BMW Club Schweden är en klubb av och för medlemmar så allt som anordnas fixas av någon för någon. Kontakta din sektion eller klubbmästaren och se vad du kan bidra med! pcdoktor: Förstår inte vad du menar faktiskt. Du skriver: "Alla har inte möjlighet att deltaga dels på grund av avstånd,tid och ekonomi, därav hade det varit ypperligt att vi medlemmar kunde ta del av protokollen för att få klarhet i olika beslut osv." Protokollet kommer att publiceras så snart det är justerat precis som vanligt. Inget undanhålls. "En styrelse är väl medlemmarnas företrädare och bör väl inte censurera sina mötens beslut för sina egna medlemmar?" Mötets beslut är INTE censurerade på något vis alls. Alla beslut mm kommer att stå i protokollet. Vari ligger censuren? Det är omöjligt att återge diskussinen på årsmötet på ett forum så enda alternativet är att lita på att årsmötet fattade rationella beslut. Vi kan ju inte filma hela årmötet för att alla inte kan komma dit eller? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Som sagt, den som vill ha en bild av bakgrunden till den här debatten kan läsa i gästboken på BMWCS hemsida. Den är åtkomlig för alla även icke medlemmar. Jag hyser inga tvivel på styrelsens kompetens och ärliga avsikter, men den här typen av konflikter och diskussioner ställer krav på information och ledarskap. Nu har informationen från årsmötet läckt ut och då är det mycket svårt att lägga locket på. Vad som händer när man försöker, är att det uppstår spekulationer om vad som sas, och det görs hela hönsgårdar av vad som från början knappt var en fjäder. Då räcker det inte med att posta långa inlägg som inte skapar klarhet eller att hänvisa tlll ett kommande protokoll, som för övrigt inte skulle innehålla någon information i ärendet, eller? Ett råd till styrelsen och övriga aktiva i klubben - baserat på 15 års aktivt politiskt arbete - är att vara så öppen det bara går även när det gäller mindre goda nyheter och även till ett forum som detta. Även om det inte är klubbens eget är många av oss som hänger här medlemmar och klubbens väl och ve ligger oss varmt om hjärtat. |
|
|
Magnus M: Kanske jag förhastade mig lite men jag hade för mig att protokollen från styrelsemöten och andra möten såsom årsmötet inte var tillgängliga. Är det så att alla dessa går att hitta på cs sidan eller skickas ut till medlemmarna så har jag fått det hela om bakfoten. Men jag kan inte på rak arm komma på att jag sett dessa protokoll någonstans, enlighten me! Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk För oss Bmwtokar! |
|
|
Om man läser på BMWCS gästbok så skriver Ando att protokollet kommer att publiceras när det är justerat. Det är därifrån jag fått infot. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Jag citerar Klubbens Stadgar. §16 PROTOKOLL: aktuell del av paragrafen. ................ Justerat protokoll från årsmöte eller från extra ordinarie allmänt medlemsmöte skall publiceras i eller fogas till medlemstidningen senast två utgåvor efter mötet. ............. Bosse Jonsson Bosse J. BMW CS 185 |
|
|
BMW- och klubbvänner, tar upp tråden igen. Vad händer med BMW Club Schweden, vår kära klubb? Åtskilliga medlemmar har den senaste tiden uttryckt sin oro 'offentligt' och sinsemellan. Klubbstyrelsen har tyvärr inte bemött medlemmarnas oro, frågor, kritik och idéer med öppenhet och lyhördhet, utan försvarat sitt handlande och sina beslut till varje pris. Ett tydligt exempel är hur jag själv behandlats - det är långt och tungt att läsa, men mycket tänkvärt: BMW CS styrelse yrkade på årsmötet 2004-03-20, med stöd av klubbstadgarna §15, att jag skulle uteslutas ur klubben. Grunderna för yrkandet lästes snabbt upp på årsmötet, men presenterades aldrig skriftligen. Yrkandet drogs tillbaka av styrelsen då jag inför sittande årsmöte själv begärde utträde ur klubben - oförberedd och chockad ansåg jag det orimligt och förnedrande att försöka bemöta styrelsens anklagelser. Jag har efter årsmötet upprepade gånger, även via revisorerna, försökt att få en skriftlig redovisning från styrelsen men - efter ett flertal påstötningar - muntligen fått blankt nej tillsammans med en uppmaning från ordföranden att "lämna styrelsen ifred i fortsättningen". Inte heller revisorerna har lyckats få fram en redovisning av vad jag anklagats för. I de ursprungliga årsmöteshandlingarna påstods jag dessutom ha saboterat medlemsregistret. Eftersom jag på årsmötet kunde bevisa motsatsen ströks punkten, och ändrade årsmöteshandlingar sändes via e-mail till mötesdeltagarna. Ursprunget finns dock kvar. Här är de påståenden/anklagelser jag minns, vilka f.ö. alla utom en berörde händelser under tidigare verksamhetsår, alltså före 2003, tillsammans med min förklaring till resp. händelse. (Möjligen presenterades ytterligare någon anklagelsepunkt, som jag inte minns eftersom allt gick väldigt hastigt på årsmötet). -------------------------------------------------------------------------- - Olovligen beställt plakett till ÅF-träff i Gävle när BMW CS var inbjudna dit. Jag hade på styrelsemötet några veckor innan träffen meddelat att jag avsåg närvarara vid den träff hos Autovation (ny BMW-handlare i Gävle), som anordnats av Gästrikesektionen. Ingen annan i styrelsen kunde ge besked om deltagande, och det var därför naturligt att jag som styrelsens "representant" ordnade fram en minnesgåva från klubben, enligt den tradition som funnits i BMW CS under många år. Man tar, som ren artighet, med en plakett, blommor eller annan lämplig gåva. Plaketten överlämnades f.ö. till värden av klubbmästaren Tomas Hall som oväntat anlände till träffen. - Försökt tillskansa sig BMW X5 från BMW för eget bruk. Då jag i mitt arbete ofta vistas i BMW-huset i Solna, erbjöd jag mig att kvittera ut den X5 som klubben fått låna för Knutstorpsträffen 2002. Margareta S (Klubbens kansliansvariga, som skulle köra bilen till Knutstorp) skulle då slippa ta sig till Solna och passa BMW:s öppettider. Bara enkel hjälpsamhet från min sida. - Försökt utmanövrera Joakim Lundgren till pressvisningen av E60. Någon månad efter årsmötet 2003, lyckades äntligen Joakim Lundgren och jag 'synka' ihop oss, och jag överlämnade redaktörskapet för Bayeriches Blatt. Vi hade också bokat ett möte med BMW:s presschef Nils Simonsson, för att introducera Joakim som ny redaktör, på Nils S begäran. Joakim ställde in mötet med Nils S. med någon dags varsel, och var på grund av detta inte introducerad i BMW-huset då inbjudan till pressvisningen av E60 kom. Alltså fick jag den, och på direkt fråga meddelade Nils S att han tyckte det var bäst att jag kom, eftersom han ännu inte träffat Joakim och inte hade en aning om vem han var. Detta meddelade jag omgånde per mail till Joakim L, ca tre veckor före evenemanget. Kopia av detta mail finns på begäran tillgängligt. - Uteblivit från funktionärssyssla på söndagen på Knutstorpsträffen 2002. Jag var för det första inte på förhand tilldelad någon funktionärssyssla, utan hade på lördagen 'ad hoc' tagit på mig rollen som 'parkeringsvakt' (dvs anvisat besökare parkeringsplats vid depåinfarten). Jag blev inte heller senare på dagen tilldelad någon funktionärssyssla, utan hjälpte på eget initiativ till som flaggvakt samt som funktionär på 'konslalombanan' på övre parkeringen tillsammans med Bell Berkler. Vid ett missöde vid mitt enda bankörningspass på lördagen, skadades kylaren i min bil. När jag skulle åka tillbaka till Knutstorp på söndagsmorgonen, hade jag ingen kylvätska. Jag försökte nå klubbmästaren per telefon och meddela att jag skulle bli sen eller utebli. När jag inte fick tag på honom ringde jag istället Bo Jonsson, som på plats framförde mitt budskap till Tomas Hall. ------------------------------------------------------------------------------- Jag kan inte acceptera att dessa anklagelser skulle utgöra grund för uteslutning, än mindre då det rör sig om händelser där jag faktiskt varken orsakat klubben skada eller medvetet har motarbetat klubbens syfte, utan enbart agerat med klubbens bästa för ögonen. Sammanfattningsvis anser jag att ovanstående punkter är ett försök från BMW CS styrelse att konstruera skäl för att bli av med mig. Att använda dem som skäl för att utesluta en medlem tyder på att något är i grunden fel i styrelsens arbetssätt och inställning till klubbarbete - de verkliga skälen att vilja bli av med mig är - enligt muntligt besked från ordföranden - att jag 'stört och saboterat' styrelsearbetet genom mitt engagemang och mitt sätt att agera. Jag avgick ur styrelsen vid årsmötet 2003, eftersom jag ansåg att det inte fanns förutsättningar för ett framgångsrikt styrelsearbete. Jag har sagt min mening, kritiserat styrelsen på vissa punkter samt vid åtskilliga tillfällen erbjudit min hjälp. Detta har skett muntligen, i form av mail, samt inlägg i klubbens Gästbok på Internet. Dessutom har jag - i egenskap av klubbmedlem - föreslagit personer till styrelseposter. Några styrelseledamöter har reagerat starkt mot mitt engagemang, och aktivt motsatt sig min rätt att - som klubbmedlem - komma med synpunkter och förslag, och till och med vid flera tillfällen bokstavligen skällt ut mig. (Av styrelsens 9 ledamöter är 6 desamma som verksamhetsåret 2003.) Jag står för allt jag gjort och sagt vad gäller BMW Club Schweden, eftersom jag alltid haft klubbens bästa som mål, och lagt oerhört mycket tid och engagemang på klubben under nästan 10 års tid. Vad tycker Du som är medlem om styrelsens handlande och attityd? Skall man som engagerad medlem riskera uteslutning om man lägger fram synpunkter och ideer till förbättring av klubbarbetet? Somriga BMW-hälsningar /// Gunnar Elmgren f.d. medlem (sedan 1991) nr 1436 i BMW CS f.d. styrelseledamot i BMW CS Medlem i BMW SC |
|
|
För vidare information i detta ärende titta i BMW CS GÄSTBOK . Ando |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.