AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
4.601

Årsmöte BMW Club Schweden

Sida 1 av 2
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
BMW Club Scweden håller årsmöte nu på lördag(20/3) klockan 12.00 på Resturang Greven & Betjänten Gårdsvägen 14 i Solna ( mitt emot BMW Group Stockholm) och alla medlemmar är varmt välkomna.
Är man inte medlem så kan man som på alla BMW CS träffar bli det på plats (450:-)

Hälsningar
Ando Gunnarsson
Bitr klubbmästare
BMW Club Schweden

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kära vänner i BMW-världen!

I dag är en tung dag. Just hemkommen från BMW CS Årsmöte, vill jag på detta sätt meddela alla mina vänner och kamrater att jag på årsmötet begärt utträde ur BMW Club Schweden. Jag blev medlem 1991, och har sedan 1995 med ett kortare avbrott varit aktivt engagerad i klubbarbetet på olika sätt. Jag har upplevt en fantastisk gemenskap och kamratanda, gjort oräkneliga trevliga bekantskaper och fått ett antal nära vänner, förhoppningsvis för livet. Deltagandet i klubbaktiviteter har alltid varit roligt och givande, och alla de tusentals timmar jag lagt ner på klubbarbete har betalat sig många gånger om i form av tillfredsställelse att ha gjort något för klubben och det bilmärke som ligger mig allra varmast om hjärtat, BMW.
Jag är en frispråkig och ibland enveten person, det är jag medveten om. Under mina år i klubben har jag alltid sagt min mening, kommit med kritik och ideer och förslag och argumenterat envist för det jag trott på - alltid med klubbens bästa som yttersta mål och syfte. Inför årsmötet 2003 insåg jag, att mina synpunkter och argument och mitt sätt att framföra dom inte fungerade i dåvarande styrelse. Då huvuddelen av styrelsen 2003 föreslogs till omval, valde jag att avsäga mig alla uppdrag, för att ge klubben och styrelsen arbetsro.
De av er som känner mig vet, att mitt hjärta klappar för BMW och klubben. På årsmötet idag framfördes anklagelser och påståenden samt förslag, som riskerade att bli till en skamfläck i klubbens historia och tvinga närvarande klubbkamrater att delta i mycket obehagliga beslut. Jag valde att avsäga mig mitt klubbmedlemskap med omedelbar verkan, för att bespara klubben och årsmötet det som inte hade gagnat någon.
Jag vill tacka alla er, vars bekantskap jag under åren haft förmånen att göra och som jag haft så mycket kul tillsammans med. Ingen nämnd, ingen glömd - ni vet vilka ni är. Tack för mig, och lycka till med klubbarbetet och BMW-livet!

Hälsningar från f.d. medlem 1436
/// Gunnar Elmgren
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Gunnar,

mycket tråkigt att läsa. Vi är många som inte var med vid mötet som är intresserade av en lite mer konkret beskrivning av dessa anklagelser, påståenden och förslag. Hur kan detta komma att påverka klubben och dess verksamhet?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Tretretti,
låt oss nöja oss med att BMW CS och dess verksamhet förhoppningsvis inte påverkas alls.

Hälsningar
/// Gunnar
852
Sörpan
325xi -02
Ärligt talat begriper jag ingenting, en ideell klubb som håller på så här? Det borde kunna lösas bättre, oavsett vem som har rätt eller fel.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Någon som kan förklara vad som hänt och vad som ska lösas?

///
Nicke

Länk - Under utveckling, måste köras maximerat i 1024*768
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Är också väldigt intresserad om vad som kan tänkas ha hänt. Inbetalningskortet för 2004 skall vara betalt om några dagar och det vore intressant att se om klubben ändrat inriktning eller vad som har hänt. Om klubben inte fortsättningsvis strävar för samma saker som jag, vilket jag fått intrycket av att den gjort hittills, så är det ju inte intressant att betala de hundralappar det kostar att vara med.
Ri
137
Ricobmw
BMW M6 Cabriolet 2007
BMW X5 4,6is-2002
Tydligen är styrelsen i BMWCS inte intresserad av kritik och synpunkter som strider mot deras egna åsikter. Det finns säkert andra som vet mer om detta än jag.

Det verkar vara svårt att driva en klubb för BMW älskare.

/Avhoppad BMW Club "Scweden" medlem
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Ricobmw:
OM det nu är så och det är därför både du och Gunnar (om jag uppfattat det rätt) hoppat av. Tycker jag att det är dåligt av styrelsen att inte ta till sig kritik, det är väl lite av deras uppgift eller?

Jag ska inte uttala mig mycket mer för jag kunde tyvärr inte närvara vid mötet så jag vet inte vad som har hänt. Men jag tycker att det låter lite oroväckande och tråkigt det här... hoppas att allt det här kan lösa sig.

/Erik - BMW CS #05162
"My car got the famous G-Power deeptone"
Paap Reeder
Hej klubbkamrater i BMW Club Schweden!

Mina PERSONLIGA reflexioner efter 1 år som kassör och som närvarande på ÅM i lördags:

Att detta ärende, på eget initiativ av Gunnar Elmgren, dyker upp i olika media efter vårt årsmöte är ett direkt frångående av vad vi årsmötesdeltagare + styrelse + Gunnar E enades om på sittande ÅM -- om hur detta fortsättningsvis skulle handläggas!!

Vi enades om att hela ärendet skulle "reduceras" till ett sk kansliärende när Gunnar E på eget initiativ, helt enkelt avsade sig fortsatt medlemskap... utan några vidare kommentarer i tal eller skrift.

Man hann dock knappt hem efter ÅM förrän "detta" låg ute på gästboken! .... var det så vi kom överens??

Precis som många här på sidan skriver och oroas över är:
"vad var det som egentligen hände??"
"vad är det som triggat denna situation??"
"i en ideell klubb!" o s v.

Hela denna upp-poppande fortsättning av ärendet beskriver med ett enkelt och bra focus på hur styrelsens arbetssituation varit de senaste åren .... och som till slut tvingade styrelsen att lyfta och förelägga problematiken inför ÅM i syfte att få hjälp med hur vi skulle gå vidare.

Vi i styrelsen viker en hel del fritid till detta. Mottot är att det skall vara kul.
Det känns då jäkligt tungt att styrelsens arbete ständigt skall vara ifrågasatt, misstänkliggjord, motarbetad och i ett alltför stort antal fall helt enkelt "direkt rundad".

Detta ärende har givetvis inte börjat under det gånga året utan har som alla förstår en "mångårig historia bakåt".
Grejen är bara den att i år tog det definitivt stopp..... eller som man säger: "Enough is Enough!"

Jag anser inte att det i nuläget gagnar vare sig klubben eller främst Gunnar E personligen att vidare gå in och bottna i alla detaljer och redovisa dessa.
Jag anser att ÅM-protokollet i nuvarande situation INTE skall redovisa ärendet annat än på det sätt vi på ÅM enades om.

Hamnar vi i en situation där medlemarnas förtroende för klubben äventyras måste väl andra bedömanden göras.

Bröder Bimmers - kom ihåg! Detta är viktigt --->>>

Efter ÅM är min bedömning av styrelsen:
Vi har nu ny styrkt framtidstro inför framtiden
Vi är ett bra gäng i styrelsen som trivs att jobba ihop
Vi har ett bra program för 2004 samt har startat upp jubilée-förberedelserna
Vi har en bra budget
Vi har ett mycket gott förhållande till BMW group
... vi är alla taggade att ge järnet!

Personligen anser jag att ett livaktigt meningsutbyte med medlemmar är en VIKTIG förutsättning och en källa till hjälp och kreativitet i styrelsearbetet.

Detta ärende har inget med sådana saker att göra...... även om det vid ett första påseende kan verka så. Det vittnar inte minst de konstruktiva diskussionerna på ÅM om. Det vet alla som var där!

Därför: Jag har personligen gjort ett rejält utrymme på några GB på hårddisken där jag vill ta emot alla era ideér och förslag.
Glöm inte det!

MVH /// Paap Reeder - Kassör
dunstan
Hej,

Bra att det finns en BMW klubb i Sverige, Dock tycker jag att det är för lite aktiviteter. Vore kul med fler träffar och aktiviteter under året. Och websiten uppdateras väldigt sällan vilket medför att man ej är där speciellt ofta.

BMWCS och autopower skulle bli en bra sammanslagen website för BMW entusiaster... Ju mer jag tänker på det ju mer logiskt skulle det vara,,,

Tycker ej att man får ut så mycket av medlemskapet just nu. Visst köpa reservdelar men har man inte en gammal bil så är behover inte så stort.

Fortsätter att vara medlem men hoppas på mer från BMWCS.

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Bra att få höra båda sidor av det hela. Tack för den, om än aningen censurerade, redogörelsen.
Dunstan: Vad tycker du att klubben ska anordna för aktiviteter? Som Paap sa, kom mer än gärna med förslag, det är ju alla medlemmars klubb.

Som notis kan jag säga att det var hela 24 medlemmar på årsmötet... ;)
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Det är tråkigt att alla aktiviteter och möten etc. ska vara så långt ifrån där jag bor. Jag gick med i BMWCS i Januari och funderar fortfarande på vilken region jag tillhör :)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Någon som känner sig klokare?

Står, i likhet med Haglund, med PG-blanketten i näven och undrar om det är läge att betala in eller inte.
Jag tycker i likhet med många andra att det är bra att vi får höra "båda sidor av berättelsen", men tycker också att det vore önskvärt att vi medlemmar fick ta del av den nakna sanningen - och tar med bestämdhet avstånd ifrån att mötesprotokollet skulle censureras!

Tyvärr hade inte heller jag möjlighet att närvara vid årsmötet, men hoppas att kunna vara på plats vid något framtida möte.

Tills vidare vill jag sända en eloge till alla er som jobbar med klubben - jag tycker att ni gör ett kanonjobb!

Mvh,
Kalle Hansen
Ledamot BMWCS sektion Syd

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förvisso är det alltid bra att olika åsikter får ventileras, MEN är detta rätt forum för åsikter som rör BMWCS?

Att det kan bli åsiktsskillnader i olika klubbarbeten, är inget unikt. Jag tycker personligen att man bör lösa sådana schismer inom klubbens ramar.

Årsmöten är ju till för att medlemmar skall få yttra sig om hur avgående styrelse har skött sitt jobb...!
På årsmöten är det också majoriteten av de röstberättigades åsikter som blir de som sedan gäller....sedan kan det förvisso finnas enstaka personer som inte delar majoritetens åsikter.

Kanske bör tillägga att jag inte var på årsmötet, och därför för mitt resonemang ur ett generellt perspektiv!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ingen aning vad det rör sig om. Men om det bara var 28 medlemmar på årsmötet så låter det lite konstigt att styrelsen inte vill offentliggöra den eventuell kritik som har framförts och de diskussioner som varit. För alla parters skull så bör man nog redovisa vad detta gäller utan att gå in i detaljer för oss alla andra betalande medlemmar som inte var närvarande. Det som sägs ovan ifrån båda parter skapar bara fler frågor.

/RS2
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Kalle: Det var väldigt tråkigt att ingen alls från syd var närvarande.
Till er övriga kan jag bara säga att en konflikt förelåg och att den nu lagts till handlingarna. Vi skall koncentrera oss på framtiden inte på det förflutna och vi skall inte glömma bort att ha roligt. Klubbens inriktning är inte ändrad på något vis och jag citerar Gunnar E "låt oss nöja oss med att BMW CS och dess verksamhet förhoppningsvis inte påverkas alls."
Nytt kapitel, nya tag.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Vad var det som sas? Är inte intresserad av censur, och absolut inte en club som förespråkar censur

Vad är det som får en medlem från 1991 att hoppa av?

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Magnus; vi i syd har fullt upp med byggena;-)

Nej någon censur ska inte finnas i bmwcs, personligen så är jag fullständigt motstånader att all sorts censur...och efter som det har spridets ryckte så är det bättre att köra helt öppet vad som har inträffat (jag känner till vissa delar genom ryckte!)

Men att skriva om bmwcs frågor i ett öppet forum är helt fel. Som det är i dag så finns det endast gästboken på klubb sidan att framföra åsikter och och förslag i, ett slutet forum som endast är till för medlemar kanske skulle varit någon ide?

/Pelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.